1700 S
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 1700 S
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2005-01-04 02:08 av
Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymseptember 14, 2002 kl. 14:28 #8850
Skulle vara tacksam om nån kunde skingra mystiken kring 1700 S-modellen.
Har sökt information om denna modell både på nätet och i litteraturen men förgäves.september 16, 2002 kl. 10:29 #65456Ja har var det tyst som i graven…….
Det jag har snappat upp under tidigare diskutioner:
SAAB 96 1700 S -75 byggd i begränsad upplaga och orange till färgen./CJ
september 16, 2002 kl. 12:19 #65458Jag tar mig friheten att börja med att citera lite information jag fick för några år sedan av Anders Jenssen.
”Med anledning av din fråga om ”de orangea V4:orna från 1975 med 1700cc motor” så började de göras redan 1974.
Enligt Bo Swanér som var tävlingschef då så hade avdelningen ”lite att göra”.
Någon kläckte idén med att hotta uppen 96:a. Precis som på den gamla goda tiden ( Sport, MonteCarlo o GT ).
De som gjorde dessa bilar ( ca 105 st, varav de flesta under -74. ) var herrarna Ivansson och Ström.
Ström heter Bengt-Erik i förnamn och är innehavare till Ströms Trimservice utanför T-hättan.
Man tog sonika bilar från fabriken och körde till Tävl avd. demonterade dessa för att styva upp chassiet
och trimma motorn. Motorn var på 1700 cc med en Solex 2-portare och utvecklade ca 90 hps.
Ett grövre avgassystem monterades tillsammans med alu-fälgar, stripes, varvräknare o sportratt.
Jag kom över ett vrak från 1974 vintern 96/97 som jag har renoverat nu.”Sen finns det Göran Karlsson i Karlshamn som har ett fint exemplar och han har mycket goda kunskaper i ämnet.
Själv sålde jag en omlackad (vit) men fullt körbar och komplett för 2000 spänn i mitten på 90 talet till en Stockholmsarbetande Värmlänning (eller kanske han var Värmlandsboende Stockholmare?) som skulle ha motorn till fruns 95:a. Jag visste då inte att den var ovanlig eftersom jag hade en till som jag köpte som bruksbil i Stockholm. Det går att se på vikten i registreringsbeviset om det är en vanlig eller förstärkt kaross.
Finns det nån som gjort en sammanställning över vilka som finns kvar och var de finns??
Kanske det vore idé att sammanställa en faktaruta om dessa bilar.Mvh
Johan
Det kommer vad det lider. Detta var en mycket bra start. Jag tar kontakt med Anders.
Citat::
Ursprungligen postat av Johan Larsson:
[qb]Finns det nån som gjort en sammanställning över vilka som finns kvar och var de finns??
Kanske det vore idé att sammanställa en faktaruta om dessa bilar.Mvh
Johan[/qb]
september 16, 2002 kl. 17:14 #65460Hej alla 1700 vänner!
Sedan jag svarade Johan för några år sedan har jag varit hos B-E Ström i olika ärenden, men av naturliga skäl diskuteras också 1700 och jag vill nu klargöra ytterligare lite.Enligt B-E hette tävlingschefen då Bo Hellberg (och inte som jag felaktigt angav Swanér). Hellberg var den som kläckte idén med 1700 s och planen var att bygga 150 st bilar då avdelningen hade ”lite att göra”. Han behövde 2 frivilliga till detta och B-E och Jan Ivansson (numera vd för SAAB-ANA i Trollhättan) anmälde sitt intresse. Hur många som egentligen gjordes är ännu klargjort, jag har hört allt från 83 till 105.
Som jag skrev i mitt tidigare svar så togs bilarna från fabriken vilken innebar att de hade fullständigt rostskydd och således inte var ”plåtrena” under som min och Görans bilar är.
Motorerna var inte färdiga 1700cc från Ford utan de 1500 motorer som satt i bilarna. Dessa demonterades och byggdes om till 1700 etc. Det monterades även det omtalade extrastödet på växellådan.Jag träffade Göran i Gistad och han hade/har en mycket informativ data-skylt i bilen. Jag tar mej friheten att återge något.
Motordata:
Cylindervolym: 1698 ccm
Slaglängd: 66,8 mm
Cylinderdiameter: 90 mm
Effekt: 90 hk DIN vid 5500 rpm
Max vridmoment: 13,4 kpm vid 3000-4000 rpm
Kamaxel: 7,2
Förgasare: Solex 32 TDIDsamt
originalmonterad specialutrustning (med detaljnummer):
Sportsats (11 247)
Kolv med vevstake (15 081)
Vevaxel (88 48 269)
Tryckplatta (10 520)
Lamell (11 312)
Motorstöd (71 04 698)
Stötdämpare Fram (10 595)
Stötdämpare Bak (10 603)
Aluminiumfälg (16 667)
Stripes (14 266)
Ratt (12 401)
Varvräknare (11 015)
Fäste (12 161)Någon sammanställning är inte känd för mig, men Göran verkar ha järnkoll på var 1700:orna finns.
Såvitt jag vet så har Göran en till, Martin Stenlund i Arjeplog har en och så finns det en dam i Hammarstrand som har en. Troligtvis 75:or allihop.På 70-talet var Borås förärat med 2 st 1700s av 74 års modell.
2 av mina kompisar ägde dessa. Jag träffade en utav dem i midsomras och vi pratade 1700 naturligvis. Han sa att han bara ägt SAAB:ar och den enda bil han ångrar han sålde var….gissa….
rätt gissat… 1700:an!
Den andra 1700:an har jag ett speciellt minne utav när vi åkte ner till Knutstorps EM rallycross 1975 för att heja fram Stig och Per men det är en helt annan historia.Fortsätt leta!
/Anders
Hej!
Kompletterar Anders snyggt välgjorda inlägg med bild på hans egen bil (eller han har i alla fall tagit bilden!):
http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9621b.jpg
Mvh Petter
september 17, 2002 kl. 09:09 #65463Som sagt så har jag en -75, den andra -75 jag sålde kan jag leta upp regnr på nån kväll. Sen är det en rallybil i ekonomiklass med två st reservdelsbilar till salu nånstans på internet.
september 20, 2002 kl. 11:23 #65464Några funderingar på betald arbetstid så här på fredag eftermiddag:
Stämmer det att alla 1700S hade högre tjänstevikt än standard 96:orna?
Fanns det andra förstärkta karosser till salu? Jag har för mig att rallyåkare kunde köpa råkarosser.
Beroende på svar: Borde inte bilregistret kunna plocka fram alla -74/-75 med en viss tjänstevikt. Kanske kombinera med en sökning på effekt och färg också?
Var det inte någon i klubben som jobbar på bilregistret??/Johan
Anonymjanuari 4, 2005 kl. 01:19 #65466Är det någon som har några tekniskadata om dessa vagnar av typen tjänstevikt & prestanda?
Det verkar tämligen omöjligt att få reda på tekniskadata & prestandauppgifter på gamla Saabar, man får leta som en galning.
Testade inte Saab bilarnas prestanda förr? Om dom gjorde det varför inte ta reda på dessa & lägg ut det på sidan?
Det vore även kul om gamla tester av Saabar kunde läggas ut på sidan från t.e.x Teknikens Värld & Vi bilägare.
http://members.aol.com/rthrnandz/pages/cdstats.htm
Citat:
Ursprungligen postat av X:
[qb] Är det någon som har några tekniskadata om dessa vagnar av typen tjänstevikt & prestanda?
Det verkar tämligen omöjligt att få reda på tekniskadata & prestandauppgifter på gamla Saabar, man får leta som en galning.
Testade inte Saab bilarnas prestanda förr? Om dom gjorde det varför inte ta reda på dessa & lägg ut det på sidan?
Det vore även kul om gamla tester av Saabar kunde läggas ut på sidan från t.e.x Teknikens Värld & Vi bilägare. [/qb]
Anonymjanuari 4, 2005 kl. 02:08 #65468Tackar, men den listan har jag redan. Fabriken måste ha uppgifter vad som gäller för sina bilar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.