1975 SAAB 99 2,0 Automatic
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 1975 SAAB 99 2,0 Automatic
- Detta ämne har 45 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-16 15:03 av
Per-Erik.
-
FörfattareInlägg
-
Så… Jag och kompisen Alexander satte oss på tåget till Lund, för att anlända där 10:20. På stationen möttes vi av Mia, samt en grön liten 99:a – så långt allt väl, för den hade ju uppenbarligen tagit sig dit för egen maskin 😉 – ”Gröna Bönan” såg fin ut på lagom håll :AP
Vi tog en liten tur hem till Mia och Håkan (och Filip), skrev ägarbytes papper, och blev bjudna på en kopp kaffe och nybakt bröd – plus i kanten :CH
Lite fotosession utanför huset innan avfärd:
Alexander inspekterar mitt köp
Mia poserar snällt, alltid trevligt att ha tidigare ägare dokumenterade
Första stoppet – fulltankning innan färd mot HöörBönan gick som en liten grön dröm genom det skånska landskapet. Det var första gången jag körde en 99:a med automatlåda, och det var faktiskt riktigt njutbart. Trots de minst 8 år gamla vinterdäcken som hon rullar på gick hon förvånansvärt jämt och rakt, samt riktigt tyst för att vara en gammelbil…
35 minuter fånigt flinande senare anlände vi hos Uffe i Höör för att hämta upp en annan 75:a – vår Smaragdgröna 96:a som varit inne på lite rekond av inredning…
ägarpapper på lådan
lilla 96:an utkörd, redo för hemfärd (till garaget)Väl i Munka tyckte jag att en studie i 70-tals grönt passade..
Nåväl, in i 99:an igen för hemfärd till Helsingborg – första (och enda) hickan på resan – hon startade inte… skit… Bönan är utrustad med specialknapp för start, och tydligen är det lite glapp där, för trots idogt tryckande och lirkande vägrade hon reagera. Tack och lov för gamla bilar – upp med huven, kabel från pluspol till startmotor, och vrooom, så gick den så bra igen! :wrench Det hade man inte löst med moderna bilar inte 😉
Hemkommen på parkeringenOch sen lite pappersarbete – alltid lika roligt att se vad man hittar…
Alla besiktningspapper sedan 1984 tex, ganska trevligt, och jag kan då även bekräfta att den endast gått…
13600 mil, lite drygt, och endast haft 4 ägare (inklusive bilhandlare), endast tre brukare innan mig 🙂 Yeay!Nu så har jag lite smått att pilla med:
Fixa höger frambroms och ombesikta (enda 2:an)
Fixa klockan, tankmätaren, fönstervevmekanism höger, värmekran (eller reglage), lite smårost i hjulhusen, tvätta, polera, vaxa, nya däck/fälgar, inredningen, innertaket mm. mm. – supernöjd, jätteglad, småmyser när jag tänker på det! På det hela, en trevlig liten dagsutflykt!…jo… pratade väl om bönan…
…ju mer jag funderar på det, desto mer tycker jag det vore fel att meckla till denna för mycket. Den är original bruksskick, väldigt coolt patinerad, relativt lågmilad (13700 st), få ägare/brukare – endast tre innan mig… ganska ovanlig modell, med 2,0 liters motor och automatlåda, samt att den går så himla gott..
april 30, 2012 kl. 22:25 #42965Gällande originalskick så är du klart påhejad av mig! 🙂
Ser inte alls dum ut i övrigt, automat är inte vanligt inte. Förmodligen blir förbrukningen lidande men iaf.
Jag ser på bilderna att emblemen är sunkiga, ett tips är Revells modellfärg ”Black Gloss”, blir jättesnyggt och lyfter utstrålningen på bilen massor! 🙂 Tål väder dessutom! 😉
Johan – originalare
tack för tipset om modellfärg, sån’t finns ju redan hemma 🙂
vad gäller ökad bränsleförbrukning med automatare, det kan kvitta, eftersom det inte kommer vara en bil vi kör några längre sträckor med…
en sak som jag funderar på hur jag ska göra, och tacksamt tar emot tips på – innertaket… Det gamla taket är urrivet, så just nu är taket typ mörkbrunt/orange flammigt skum, som lossnar när man petar på det. Jag har hört om att man kan renovera taket – hur gör man?
Kör med den i originalskick så länge det är kul säger jag. B-motorn är trevlig och bygga om kan man alltid göra om man får lust längre fram. Det kan vara klokt att lära känna en ny bil innan man bestämmer sig för en massa vilda saker.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.