1st TT-kolv öd 70,5 mm, gärna begagnad.

Forum Sälj/Köp Delar, köpes och efterlyses 1st TT-kolv öd 70,5 mm, gärna begagnad.

• Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-17 21:26 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Hade tänkt kasta ihop likdelarna av en hyfsad 850 -65 i helgen, efter att ha riktat en axeltapp och bytt ett lager. Upptäckte att övre kolvringen i en av kolvarna glappar 0,3 mm i höjdled, vilket är betydligt med än de 0,1 mm verkstadshandboken tillåter. Vevaxeln är ok men inte i toppskick och de ca 5000kr en ny kolvsats tycks kosta är mer än mina Saabar är värda tillsammans… 😀

Någon som har en 70,5-millimeters tvåtaktskolv till en hyfsad slant?

Nu har jag tittat närmare på min kolv. I toppen är den märkt ”70,45”, vilket jag antar är dess ursprungliga mått som är anpassat för en cylinderborrning i överdimensionen 70,50. Ovanför översta kolvringen är min kolv bara 70,0 mm men som gissat svagt konisk och ännu svagare oval för att kompensera värmeutvidgningen. Nertill mäter kolven 70,4 mm. Vikten är med kolvringar, kolvbult och vevstakslager ca 435 g. På insidan av kolven syns tydligt en ingjuten stålring nedanför nedre kolvringen, gott och väl ovanför kolvbulten. Tror det är detta man kallar ”ringschtriefen kolben” på tyska, och ska vad jag förstått vara ytterligare ett sätt att hantera värmeutvidgningen.

Fick en kontakt som har 70.5-kolvar men veckorna går utan att jag får svar. -Någon annan som har en 70,5-kolv i hyggligt skick?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng