2-liters V4

Forum Övrigt SSR 2-liters V4

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-20 18:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13384

    anonymous
    Deltagare

    Jag har funderat lite över fords 2liters V4. Passar den i 96:an? Hade jag haft råd hade jag åkt och kollat på denna http://www.blocket.se/view/6539146.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0 och mätt lite och eventuellt slängt i den i min. Någon som gjort likadant/eller har info om det fungerar?

    #90139

    b-a larsson
    Deltagare

    Om det är en Engelsk V4 passar den inte utan adepter platta, vilket det sannolikt är.

    #90140

    mats a
    Deltagare

    Varför denna motor? Du vinner lättare motsvarande effekt genom att bygga om en standard V4. Då passar dessutom växellådan. Sök på forat så hittar du mer fakta

    #90141

    anonymous
    Deltagare

    Visst har ni rätt. Jag tänkte att 2 liter hade varit kul… Men eftersom det inte går att flytta vev och kolvar rätt över får nöja mig med 1.7l tills vidare

    ”The 2.0 L (1996 cm³) Taunus V4 used a 93.66 mm bore and 72.42 mm stroke. Output was up to 85 hp (63 kW) and 109 ft·lbf (148 N·m).”

    #90142

    gammsaaben
    Deltagare

    Har också funderat i liknande banor. På answers.com så beskriver dom en 2L-V4 i samma motorfamilj som Taunus-motorerna från 15M och 17M, man får intrycket av att det är samma block…

    #90143

    anonymous
    Deltagare

    Hej, varifrån har du fått uppgifterna om V4 2l Taunus, det har aldrig
    byggts någon TYSK V4 motor på 2l. Motorerna är 1,2 1,5 1,7 l
    1962-, Allt enligt Fords orginal reservdelkatalog för V4/V6
    men man vet ju aldrig…….därimot finns den engelska 2l motorn

    Janne/

    #90144

    anonymous
    Deltagare

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine Här är sidan jag hämtat informationen från. Jag tänkte inte på taunus från början, utan på Corsair som jag hittade på blocket (se länk ovan). Du har förmodligen rätt i det du säger, jag är inte vidare bevandrad inom Fords modellutbud. Hursomhelst verkar det finnas en 2liters V4 som lämnar 85 hk.

    Dessutom finns det i Lancia (Fulvia) en V4 med överliggande kammar, men mitt intresse svalnade snabbt när jag insåg att det var en dryga 11 graders V4.

    ”818.303 with 90bhp @ 6,000rpm and 818.340 with 101bhp @ 6,400rpm
    818.540 : 1584cc (82x75mm) 11.3° V4 with 115bhp @ 6,200rpm (132bhp @ 6,600rpm available)”

    Spec hämtad från http://www.carsfromitaly.com/lancia/index.html

    #90145

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/559616-essexv4.jpg[/image]

    Den brittiska Essex-V4an.

    /B

    #90146

    gammsaaben
    Deltagare

    answers.com hade samma artikel som skyldig länkade till på Wikipedia. Jag tror artikeln är felaktig, och att författaren har blandat ihop motorn i 20M med Essex-V4:an. 20M ska för övrigt inte ha en V4 utan en liten V6.

    Vad är det som skiljer Essexmotorn från den tyska V4:an, förutom passningen mot växellådan?

    Visst kan man lätt få ut över 85 hk ur en vanlig 1.5-1.7L V4, men tänk om man trimmar en 2.0L i motsvarande grad?

    #90147

    anonymous
    Deltagare

    Visst kan man lätt få ut över 85 hk ur en vanlig 1.5-1.7L V4, men tänk om man trimmar en 2.0L i motsvarande grad?

    Huvudet på spiken! Min bil är inte så överdrivet körvänlig i stadstrafik just nu. 2.0l hade minskat symptomen Dessutom att börja på 85 istället för 65 är skillnad. Topparna kanske passar…

    #90148

    Tror inte att topparna har någon större betydelse. I grunden är det slagvolymen som egentligen är intressant. Stor volym = bra drag på låga varv. Försök istället att hitta en bra Saab 1815-motor. Ur den kan du plocka ut långt över 100 hästar. Men vill du ha en ”körbar” potent maskin räcker det långt med en 1700-motor med dubbelweber, vassare kam och ett 2″-blås som andas lätt. Den kommer dessutom att hålla länge.

    #90149

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Hade en V4:a med en 1740 i med standard toppar, 7.6, 2″ och dubbel portssolex, den var grymt stark, gick att starta på 2:an lika eller nästan lättare än vad det gör med en standard V4:a på ettan , eller vad säger du Kristian?
    Detta är ett recept att rekomendera.

    #90150

    Jonathan
    Deltagare

    Jag har för mej att pappa har pratat om att man kan bygga om v4an till 2,0.. Han sa nått om escortvevstakar å grejjer.. kommer inte riktigt ihåg.. Nån som vet nått om det?

    #90151

    christian bruce
    Deltagare

    Jo helt rätt Lollo. Det är en fantastiskt rolig bil/motor att köra. Det är en fröjd att åka till jobbet. Apropå Vikipedia så är det en jättebra källa att använda. Även känt som ”den fria encyklopedin”. Vem som helst får skriva sina inlägg utan någon djupare kontroll av riktigheten. Har fullt ”sjå” att hålla eleverna borta från den ”skitsidan”.

    #90152

    anonymous
    Deltagare

    Vem som helst får skriva sina inlägg utan någon djupare kontroll av riktigheten.

    Yikes! Själv googlade jag och kom in på den. Ska undvika den i fortsättningen. Tack för tipset! Susning.nu är väl också en liknande sida som man bör undvika.

    @ Sten-Arvid: Du missuppfattade mig! Jag menade inte att topparna skulle ha med volymökningen att göra (åtminstone inte 3dl). Däremot frågade jag om mina nuvarande SAABtoppar passar rätt på en 2.0L V4. Hade varit smidigt att slippa det jobbet med portning och ventiler Skall försöka uttrycka mig bättre i fortsättningen.

    edit: Kör med 1700 redan. http://www.skyldig.50megs.com

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng