2 x Weber 40 DFI – effekt?

Forum Övrigt SSR 2 x Weber 40 DFI – effekt?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-01-11 22:59.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16037

    40dfi
    Deltagare

    Jeg har sett bilder av et V4-innsug for to stående forgassere. Og jeg mener å huske at dette var en del av Saab tevlingsavdelings eksperiementer som til slutt ledet frem til det mer succesfulle korsinnsuget.

    Men det er det ikke plass til i en Sonett…to stående, derimot…

    Har noen erfaringer med nevnte innsug? Hvilken effekt kan en håpe på ved enkel og dobbelblås? Er 40DFI den beste forgasseren (sikkert lettere å få tak i en 36, men begge spjeld må rimeligvis åpnes samtidig :))

    Noen advarsler med på veien?

    #106547

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Har oxå förstått att det var föregångaren till korsinsuget.. Har två stycken insug av denna modell och kan säga att två st 36:or ej får plats bredvid varandra, har på denna sida blivit rekommenderad weber 40 DCNF till stående insug för dubbla förgasare. Har ej monterat insuget så vidare erfarenhet mer än så har jag inte…än. Men insuget passar nog klockrent till sonett.

    #106553

    fuling
    Deltagare

    Finns 2st typer av insug.
    Ett för Solex förgasre
    Ett för Weber 40 DCNF
    se
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=48485&page=7

    #107212

    eriks
    Deltagare

    How common is this insug? :confused:

    I would like to see some pictures of an insug, with and without DCNF-förgasare, if possible.
    How often are insugs like this sold? Would like to have one… :whistle:

    Erik

    #107213

    fuling
    Deltagare

    Lite bilder
    Insug för 2st stående Solex

    Insug för 2st stående Weber

    Skilnaden är skruvdelingen för förgasra fastsättningen.

    #107216

    eriks
    Deltagare

    Tack Johan! :applause:

    #116766

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Har nyss fått 2 st weber 40dcnf hemlevererat, men vid en snabb test av passform av modellen på nedersta bilden visade det sig att på det vänstra fästet är passformen något udda jämfört med det högra där förgasaren passar klockrent. Det är ett exakt lika som på bilden där det även syns det problem som uppstod. nämligen att dom två nedersta hålen på det vänstra fästet är ju försjutet på nå egendomligt sätt. Så ni som har sådana monterat detta med förgasare vore jag tacksam för svar. Vilka solex förgasare passar till det ovannämnda insuget? Och hur stor e skillnad på effekt och driftsäkerhet solex vs weber? Har båda insugen och kluven vilket jag ska montera. Funderar att bygga om solexinsuget så webrar passar. Kanske dumt vad vet ja? Låt höra

    #116775

    fuling
    Deltagare

    J_Jäderström, jag fattar inte vad du svamlar om. Kan iof bero på mig :confused:

    CC måtten mellan infäsingshålen på DCNF fuggen är 85*52
    På sopexen 92×45 om jag mins rätt.(samma som std 2ports sopexen och Weber 36DCD mm)

    Solex 40-42 CCJ heter fuggen, om man nu inte är för lat står det i min länk åvan 😉

    Är insugen avsätt för Weber DCNF passar den främre förgasren direkt(den mot terostathuset)
    Den bakre förgasern är det ETT hål/pinnskruv som inte passar.
    Det är det främre vänsta, pinnstruven som sitter fel. Syns rätt tydligt på bilden åvan.
    Här får man slitas upp förgasren.

    Weber kontar Solex:
    Om det skulle skilja något effektmässigt mellan dessa vet jag inte.
    Men solexen är det nog JÄ……. svårt att hitta munstycken/reservdelar till.
    Skull nog säga i prinsip omöligt.
    Till Weber 40 DCNF finns det rätt mycket, inte allt, grejor att få tag på.

    Har man ett solex insug och vill bygga om.
    Finns 2st sätt.
    1. Man bygger en adapter, ingen nackdel att få upp förgasrana lite.
    2. Svetsa igen hålen och ta upp nya med rätt bultdeling. OBS ett hål på den bakre fuggen måste sitta fel, se åvan i detta inlägg.

    #116776

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Jag må svamla en hel del men jag tycker jag fíck ett alldeles utomordentligt svar på allt jag frågade. Och visst såg jag din länk, efter jag skrivit så klart.

    Det var min tanke med att gå loss på webern och modda infästningen på den. Men nu dök plötsligt en ny fråga upp, varför byggdes dem för just weber när det blev en skev infästning? Lustigt värre.

    Blir nog till att bygga om till weber med adapterplatta tror jag.

    Tack för ditt svar

    #116787

    fuling
    Deltagare

    Insuget är GJORT från början för Sopex-fuggarna.

    Sen vart det minsta motståndest lag när Webrarna skulle dit gissar jag.
    Ändra hålbilden och modda en fugge lite så vart det tämligen lätt.

    Skulle man därmot få dit fuggen omoddad blir det att göra om insuget, med föjd att nya gjutform mm skulle göras mm. Så mista måtståndes lag gäller.

    Sen fanns ju kors-insuget lite senare, så man tyckete förmodligen inte det var värt att lägga jobb/pengar på detta insug.

    Det slog mig en sak, sopex-foggen har jag sätt i gamla SS&R kataloger men inte Weber 40 DCNF. Sålde Saab Webern också??
    Insugen för Webrana ser inte ut att vara moddade utan gjorda för Weber vid borring av hålbilden.

    #116889

    montnoveau
    Deltagare

    Någon som vet om någon har testat MC förgasare på V4 eller TT?

    Keihin och Mikuni används i allt högre grad som ersättning på en del 60/70-tals vagnar.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng