200Km/h mätare, eller?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 200Km/h mätare, eller?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-03-03 22:36.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6660
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    Hallå alla V4:are.
    Misstänker att ni har och kan fixa detta, men jag har läst någon gång att man ville öka mätaren. finns kanske redan på nyare.
    Hur som jag lekte med en V4 mätare som är kass för jag ska bygga en varvräknare a´la SAAB sport till TT:n.

    Ta en mätare från 99

    Demonterade visaren.

    Demontera tavlan. skruva av de 3 spårskruvarna

    Sen vänder man på steken och samtidigt håller ihop delarna.

    Lyft av bottendelen( de är den du ska ha)

    This one

    Gör samma sak med V4(68 i mitt fall)

    Sen byta ut bakstycket. och åter montera tavla. montera visaren enligt bilden.

    Oj missade jag något? Backa backa ta tavlan (v4) lägg den i scannern och redigera i ett bildprogram.och gradera om så du får 200 i stället för 160.

    Är detta fel och galet så får vi ta bort denna tråd.

    #47457
    Profilbild på Morten S.
    Morten S.
    Moderator

    hvorfor ikke bygge om slik at du får trippteller samtidig? 🙂

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #47466
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    @morten Strandmoe wrote:

    hvorfor ikke bygge om slik at du får trippteller samtidig? 🙂

    De skulle funka men man får flytta ”nollställningen” annars får man inga kontrolllampor.

    Jag har ingen V4 och tänker inte skaffa. Ash läs inlägget igen så fattar du. De var en bieffekt av en undersökning till projekt Varvräknare TT.

    #47567
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    Leker lite till..
    Hittade denna på vinden..Ok då tar vi det en nivå till.
    Denna har suttit i en 900Turbo -81 ombyggt till T16, som var donator till min 99

    Dekal trimmad eller inte?

    Inte… nice denna är då graderad till 250Km/h de räcker garanterat.
    Testar om V4:ans tavla passar….. Jo den passar fint. Den korta v4 visaren passar också.

    Testar om mätaren får plats i v4 huset. jag testar inte 99 för de syns på mils avstånd att den passar.

    Här kan det behövas att plocka fram Mr Dremel.

    På med v4 tavlan. MED TRIPPEN…Så det blir lite modifiering till om man vill ha de. Men miniräknare och block funka också bra.
    Plattan utan trippen så man kan få dit kontrollapor från V4 passar även på 250mätaren.

    En sak till som jag upptäckte.. V4 wire har mindre 4-kant så denna behöver bytas går inte närmare in på de för det är ett mindre problem.

    Infästningen på mätaren till wiren är inte samma på 250:n men på en 99 tar man bara wiren från 900 och monterar låsblecket igen.
    Så en samlings bild på mätarna. Nr1 200utan tripp Nr2 160 med tripp Nr3 250 med tripp

    OBS… GLÖM INTE ATT GRADERA OM TAVLAN ANNARS BLIR NI FOTOGRAFERADE PÅ VÄGARNA… OBS

    #47604
    Profilbild på moparman
    moparman
    Deltagare

    Toppen….. Ner i garaget å modifiera… :wrench :h

    #47607
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    Om du är duktig på grafik så skulle jag vilja ha en omgraderad tavla.

    #48355
    Profilbild på p hedberg
    p hedberg
    Deltagare

    Tänkte ge mig på att plocka isär några v4 -hastighetsmätare för att få ihop till en hel men får banne mig inte isär dem :bh .

    Tänkte om man kunde få ett tips om hur man får bort glaset från nån kunnig i denna tråd 😛

    Mvh Pär

    #48356
    Profilbild på Bengt Åkesson
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Du får böja kromringen som håller glaset. Försiktighet gäller……

    /B

    #46362
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    Ja. Tålamod tålamod…… Det funkar bra med dom där plastverktygen till inredningar och clipps. Brukar säljas i satser.

    Sen öppnar man bit för bit runt runt till du bara kan lyfta av.

    #46354
    Profilbild på p hedberg
    p hedberg
    Deltagare

    Ja det var ett himla pillergöra….
    Använde mig av en skruvmejsel men det var inte helt optimalt, funderade på om det skulle funka med en virknål i rätt storlek.
    Men då ska jag kolla upp verktyg för plastclips istället.

    #52797
    Profilbild på saab95racing
    saab95racing
    Deltagare

    prova att köra 240 mätartavlan och 160 mätartavlan i en skanner och redigera storleken på 240 mätaren så den har samma storlek som 160 mätaren och komplettera med ”figurerna” ifrån 160 mätaren och skriv ut på svart dekorark KLART. :wrench
    detta görs lämpligast i photoshop eller liknande! :TY

    #52945
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Att ”photoshoppa” mätaren borde vara lösningen även när man krånglar med växellådor och utväxlingar mellan t.ex. V4 och TT.

    Jag som tänkt köra V4-låda ihop med TT hastighetsmätare (1964) lär behöva göra något slags mickel. Men kan man öppna de äldre mätarna snyggt utan att förstöra kromringen?

    #52953
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    @JohnA wrote:

    Att ”photoshoppa” mätaren borde vara lösningen även när man krånglar med växellådor och utväxlingar mellan t.ex. V4 och TT.

    Jag som tänkt köra V4-låda ihop med TT hastighetsmätare (1964) lär behöva göra något slags mickel. Men kan man öppna de äldre mätarna snyggt utan att förstöra kromringen?

    Träna och pilla. tror det finns en tråd om de.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.