200Km/h mätare, eller?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 200Km/h mätare, eller?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 200Km/h mätare, eller?
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-03 22:36 av Jonas Åberg.
-
FörfattareInlägg
-
september 11, 2012 at 21:38 #6660
Hallå alla V4:are.
Misstänker att ni har och kan fixa detta, men jag har läst någon gång att man ville öka mätaren. finns kanske redan på nyare.
Hur som jag lekte med en V4 mätare som är kass för jag ska bygga en varvräknare a´la SAAB sport till TT:n.Ta en mätare från 99
Demonterade visaren.
Demontera tavlan. skruva av de 3 spårskruvarna
Sen vänder man på steken och samtidigt håller ihop delarna.
Lyft av bottendelen( de är den du ska ha)
This one
Gör samma sak med V4(68 i mitt fall)
Sen byta ut bakstycket. och åter montera tavla. montera visaren enligt bilden.
Oj missade jag något? Backa backa ta tavlan (v4) lägg den i scannern och redigera i ett bildprogram.och gradera om så du får 200 i stället för 160.
Är detta fel och galet så får vi ta bort denna tråd.
september 12, 2012 at 11:01 #47466@Morten Strandmoe wrote:
hvorfor ikke bygge om slik at du får trippteller samtidig? 🙂
De skulle funka men man får flytta “nollställningen” annars får man inga kontrolllampor.
Jag har ingen V4 och tänker inte skaffa. Ash läs inlägget igen så fattar du. De var en bieffekt av en undersökning till projekt Varvräknare TT.
september 14, 2012 at 21:25 #47567Leker lite till..
Hittade denna på vinden..Ok då tar vi det en nivå till.
Denna har suttit i en 900Turbo -81 ombyggt till T16, som var donator till min 99
Dekal trimmad eller inte?
Inte… nice denna är då graderad till 250Km/h de räcker garanterat.
Testar om V4:ans tavla passar….. Jo den passar fint. Den korta v4 visaren passar också.
Testar om mätaren får plats i v4 huset. jag testar inte 99 för de syns på mils avstånd att den passar.
Här kan det behövas att plocka fram Mr Dremel.På med v4 tavlan. MED TRIPPEN…Så det blir lite modifiering till om man vill ha de. Men miniräknare och block funka också bra.
Plattan utan trippen så man kan få dit kontrollapor från V4 passar även på 250mätaren.
En sak till som jag upptäckte.. V4 wire har mindre 4-kant så denna behöver bytas går inte närmare in på de för det är ett mindre problem.
Infästningen på mätaren till wiren är inte samma på 250:n men på en 99 tar man bara wiren från 900 och monterar låsblecket igen.
Så en samlings bild på mätarna. Nr1 200utan tripp Nr2 160 med tripp Nr3 250 med tripp
OBS… GLÖM INTE ATT GRADERA OM TAVLAN ANNARS BLIR NI FOTOGRAFERADE PÅ VÄGARNA… OBS
september 15, 2012 at 21:46 #47607Om du är duktig på grafik så skulle jag vilja ha en omgraderad tavla.
oktober 7, 2012 at 20:42 #46362Ja. Tålamod tålamod…… Det funkar bra med dom där plastverktygen till inredningar och clipps. Brukar säljas i satser.
Sen öppnar man bit för bit runt runt till du bara kan lyfta av.
februari 26, 2013 at 20:35 #52797prova att köra 240 mätartavlan och 160 mätartavlan i en skanner och redigera storleken på 240 mätaren så den har samma storlek som 160 mätaren och komplettera med “figurerna” ifrån 160 mätaren och skriv ut på svart dekorark KLART. :wrench
detta görs lämpligast i photoshop eller liknande! :TYmars 3, 2013 at 19:39 #52945Att “photoshoppa” mätaren borde vara lösningen även när man krånglar med växellådor och utväxlingar mellan t.ex. V4 och TT.
Jag som tänkt köra V4-låda ihop med TT hastighetsmätare (1964) lär behöva göra något slags mickel. Men kan man öppna de äldre mätarna snyggt utan att förstöra kromringen?
mars 3, 2013 at 22:36 #52953@JohnA wrote:
Att “photoshoppa” mätaren borde vara lösningen även när man krånglar med växellådor och utväxlingar mellan t.ex. V4 och TT.
Jag som tänkt köra V4-låda ihop med TT hastighetsmätare (1964) lär behöva göra något slags mickel. Men kan man öppna de äldre mätarna snyggt utan att förstöra kromringen?
Träna och pilla. tror det finns en tråd om de.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.