2,3T —> Aero

Forum Övrigt Allmänt 2,3T —> Aero

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-01 07:18.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13746

    Molte
    Deltagare

    Hej!
    Är det någon som har erfarenhet eller vet om man kan sätta i en styrbox från en 9-5 aero i en vanlig 2,3t? Skulle motorn gå bra o ge mer effekt?
    Bilen är en -98 och boxen en -01:a

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91888

    carl l
    Deltagare

    Nej, det är inte att rekommendera.

    Varför?
    Jo, det finns betydande hårdvaruskillnader mellan de två motorerna.
    Aeron har en annan turbo (TD04HL15T #5) med tillhörande anslutningar och rör, samt ett annat cylinderhuvud med avgasventiler i nimonic. Kopplingen är också klenare på en 2.3 LTT, vilket kan ställa till problem. Det finns säkert andra skillnader också, men jag har pekat på 3 stycken tämligen viktiga sådana.

    Även om boxen går att använda (osäker på kompabilitet) så kommer inte bilen att gå bättre – åtminstone inte på lång sikt – så länge du inte uppdaterar hårdvaran. Saabs Trionic 7 är känsliga saker ska du veta.

    #91889

    Molte
    Deltagare

    Okej tack för tipset. Tänkte att man hade kanske kunnat ha det som ”trim chip” men det kan man utesluta då.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91890

    carl l
    Deltagare

    Hej!

    Om du kompletterar med nödvändig hårdvara så är det det bästa ”trimchip” du kan hitta enligt min mening. Fast du kanske inte är så sugen på att byta topplock?

    #91891

    Molte
    Deltagare

    Så om man byter topplocket så ska de fungera? Hur mycket mer effekt skulle man få ut?
    Att det sitter annan turbo på aero gör kanske inte så mycket mer än att effekten kommer vid ett annat varvtal?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91892

    enor
    Deltagare

    Jo, det är viktigt att alla parametrar stämmer annars riskerar du stort och dyrt haveri! Styrsystemet måste mappas efter rätta förutsättningar vad gäller bränsletillförsel, laddtryck och så vidare. Det är MYCKET bättre att köpa ett trimchip som faktiskt är utprovat för den motor du har! Då vet du på ett annat sätt att allt håller!

    #91893

    Molte
    Deltagare

    Okej. Tänkte bara att det kunnde gå efter som att mycket är likt på motorerna emellan. Men det är en del pengar vi snackar om ifall oturen skulle vara framme.
    Intressant att veta allafall!

    Tack för svaren!

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91894

    carl l
    Deltagare

    På exempelvis en gammal 9000med LH-sprut kan det funka att byta till en något större turbo utan att det skadar. I det fallet kan du få fenomen som senare laddtryck och sämre spool-up men ökad toppeffekt.

    Saabs styrsystem Trionic 7 är emellertid flera ljusår mer avancerat och som en föregående talare nämner är det väldigt viktigt att programvaran är väl anpassad efter rådande hårdvarukonfiguration.

    Beträffande eftermarknadsprogram (ordet trimchip ger mig exsem ) så är det inte alls en garanti för att motorn kommer att hålla. Saabs T7-motorer har tillräckliga problem med haverier även utan trimprogram och börjar man tumma på marginalerna är det ganska lätt att inse hur det kan sluta. En Aero-motor har emellertid anpassad hårdvara för att klara en relativt hög effekt, varför jag misstänker att sannolikheten för haveri är mindre jämfört med en trimmad 2.3 LTT. Men trimprogrammet borde i alla fall vara betydligt säkrare än att köra med en Aerobox i en motor som inte är avsedd för det, precis som Enor skriver.

    Min erfarenhet är dessutom att en original Aero går bättre än en trimmad 2.3 LTT. Vi gjorde ett högst ovetenskapligt test (streetrace i klarspråk) på ett industriområde mellan två stycken Saab 9-5. En original Aero -00 och en 2.3 LTT -99, trimmad till Steg 3 (270 hk enligt uppgift) av en känd svensk firma. Den trimmade lättryckaren kom rejält på efterkälken i varje testrepa trots 40 hk mer på papperet. Det är värt att begrunda.

    Det finns dock många som åker omkring med trimprogram i sina Saabar med T7 och är jättenöjda, så man ska inte förkasta konceptet helt. Själv föredrar jag dock program som passerat genom Saabs motoravdelning.

    Så om man byter topplocket så ska de fungera? Hur mycket mer effekt skulle man få ut?

    Som jag skriver tidigare, det kan även finnas andra skillnader. Jag är inte så påläst i detta och STCS forum är sannolikt ett bättre ställe för den här typen av diskussion. Men byter du det som är nödvändigt och använder en Aerobox så bör du få ut 230 hk och 350 Nm (370 Nm med overboost), precis som en ”riktig” Aero.

    #91895

    petter
    Deltagare

    Men byter du det som är nödvändigt och använder en Aerobox så bör du få ut 230 hk och 350 Nm (370 Nm med overboost), precis som en ”riktig” Aero.

    Och då är frågan om det inte är lättare och i längden billigare att leta upp en fin, begagnad Aero. Andrahandsvärdet på en ”hempillad” bil blir inte lika starkt och det som var billig trimning först kanske blir förlust vid försäljning, något som en Aero inte lidit av.

    Mvh Petter

    #91896

    Molte
    Deltagare

    Ja det stämmer att det kan bli dyrt i längden. Tänkte att det kunnde funka som ett vanligt trimchip men förstår nu att det inte är så. Tack för svaren!

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91897

    magnus lindberg
    Deltagare

    Petter, du är alltid lika klok. Förlorad i de tekniska termerna, var den enda tanke jag hade ”jamen, köp en färdig bil i stället…” – och du hann före, som vanligt.
    Måste försöka besöka dessa sidor lika ofta som jag förr brukade göra…
    Glada hälsningar
    /Magnus

    #91899

    petter
    Deltagare

    Gör det Magnus! Den lilla klokskap jag eventuellt tillför skulle i så fall blekna vid den du i stora lass bidrar med. Hosta fram en V4 nu och kom med i spelet!

    Mvh Petter

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng