2:an och 4:an viner

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2:an och 4:an viner

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2:an och 4:an viner

  • Författare
    Inlägg
    • juni 26, 2004 at 07:11 #10701

      96-64. Jag har sedan förra sommaren hört ett markant vinande från 2:ans växel och nu har samma vinande uppträtt på 4:an också. Det låter rakskuret sas. Oljan bytt förra året innan vinterförvaringen. Är det här slutet? Byter man hela lådan eller byter man vissa drev?

      Växellådor är för mig som positiv, fascinerande apparater som jag undrar hur de fungerar men aldrig vågar ge mig in i. Så be mig inte byta pinjongöverförardrevbakladdningsmanipplarna (eller nå’t sån’t). Det är för mig lika obegripligt som att justera upp tvärkopplingsdragarnas kompressionsöverföringskretsar. Typ.

        juni 27, 2004 at 10:09 #75764

        Förmodligen har nållagret tuggat sig in i 4ans drev på huvudaxen, då låter framför allt 2an.

          juli 10, 2004 at 06:44 #75765

          Nållager. OK. Vad innebär detta? Slaktmask? Kör jag vidare till det verkliga raset? Ska något bytas innan jag ens rullar bilen?

            juli 10, 2004 at 10:26 #75766

            Skall det göras seriöst för att ha en sportmössa att få lådan tyst måste lådan rivas i molykyler. Och byta drev på huvud och piongaxen. Pluss förståss nållagret.
            Hur länge det håller har jag ingen aning om.
            Jag skulle byta låda.

              juli 10, 2004 at 14:07 #75767

              OK, tack för besked. Det var som jag misstänkte. Det får anstå till i vinter och planerar plats för den tills dess.

                juli 10, 2004 at 14:58 #75768

                Varför vintern??? Det borde ta ca 2-4h att byta låda.

                  juli 14, 2004 at 19:20 #75769

                  Nu har ett nytt problem dykt upp: 4:ans växel hoppar ur just när första gasbelastningen sker. Om jag håller ned spaken just som jag accelererar går det bra och under färd märks inga problem.

                  Är detta tecken på ett akut problem som inte låter sig vänta?

                    juli 14, 2004 at 20:11 #75770

                    Här är jag inte säker, men kolla om växelstången glappar i locket mycket.
                    Återkom med svaret.

                      juli 17, 2004 at 19:53 #75771

                      Jeg har samme problem på min 66-modell. Jeg har feilsøkt en del i gearstangen uten å finne feil. Et annet tips er å kontrollere motorfester – skal gjøres bare jeg kommer fra ferie.

                      Jeg har spurt hos Leif Gjestrum-Larsen, og de antydet at det greieste var å ta ut kassen for overhaling…

                      Lars Fr.
                      Kjører kortfront for tiden…

                        juli 18, 2004 at 08:21 #75772

                        Jag lutar numer också åt tanken att motorfästena börjar bli lösa i hullet. Vid ett hastigt gaspådrag i hög fart händer inget, det är från tomgångsvarv växeln hoppar ur. Jag tänker mig att motorn kastar till så att lådan vrider växeln ur läge. Rimlig tanke?

                        Och apropå: Reservdelslagret erbjuder motorfästen i två hårdheter. Jag antar att det är som Kronans kalsonger, de finns också i två storlekar: 1) för stora och 2) större. Om jag monterar hårdare fästen kommer jag att känna av det eller påverkas motorn etc på något sätt?

                          juli 19, 2004 at 00:08 #75773

                          Bekymret du har med växeln som skuttar ur kan ju iaf inte bli värre med fräscha fästen :rolleyes: oavsett hårdhet.

                            juli 19, 2004 at 06:27 #75774

                            Absolut, där håller jag helt med dig. Vad jag menar är att när jag ändå åtgärdar dåliga motorfästen och då väljer hårdare än standard, vad får jag då för nackdelar?

                            Hårdare stötdämpare än standard kan ge bättre väghållning men på bekostnad av komforten. Är du med på liknelsen?

                              juli 19, 2004 at 21:31 #75775

                              På min kortfront er det montert V4 fester. Det medførte en voldsom vibrasjon i hele bilen. Imidlertid blir dette bedre og bedre ettersom jeg kjører litt.

                              Lars Fr
                              160 mil med totakt til nå i sommer Men det er ingenting for resten av GSV som har vært i Lofoten…

                                augusti 15, 2004 at 12:01 #75776

                                Ännu inget åtgärdat vad gäller själva lådan, däremot provade jag idag ett hugskott och tappade ur oljan. Oljan var bronsgul och en spelkulestor klump med metallspån satt på den nedre tappen. Jag fick ur ca 1,1 liter plus spill och det som blir kvar i uppsamlingskärlet. Säg att lådan innehöll 1,2 liter. Enligt VHB skall lådan rymma 1,4 l. Kan den lilla mängden ha orsakat slitaget? Nu har jag slagit i ny olja och noggrant mätt upp mängden.

                                Rent hypotetiskt: Vad kan för mycket olja förorsaka?

                                  augusti 15, 2004 at 20:51 #75777

                                  För mycket olja i växellådan är väl inte så nyttigt för packboxar m.m !? Jag menar, oljan “växer” ju liksom när den far runt inuti lådan, och då blir ju “oljetrycket” betydligt högre. Eller har jag fel ? :rolleyes:

                                  /Krister

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.