Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › 2:an och 4:an viner
- Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-08-15 20:51 av .
- FörfattareInlägg
- 26 juni, 2004 kl. 07:11 #10701
mats a
Deltagare96-64. Jag har sedan förra sommaren hört ett markant vinande från 2:ans växel och nu har samma vinande uppträtt på 4:an också. Det låter rakskuret sas. Oljan bytt förra året innan vinterförvaringen. Är det här slutet? Byter man hela lådan eller byter man vissa drev?
Växellådor är för mig som positiv, fascinerande apparater som jag undrar hur de fungerar men aldrig vågar ge mig in i. Så be mig inte byta pinjongöverförardrevbakladdningsmanipplarna (eller nå’t sån’t). Det är för mig lika obegripligt som att justera upp tvärkopplingsdragarnas kompressionsöverföringskretsar. Typ.
27 juni, 2004 kl. 10:09 #75764fuling
DeltagareFörmodligen har nållagret tuggat sig in i 4ans drev på huvudaxen, då låter framför allt 2an.
10 juli, 2004 kl. 06:44 #75765mats a
DeltagareNållager. OK. Vad innebär detta? Slaktmask? Kör jag vidare till det verkliga raset? Ska något bytas innan jag ens rullar bilen?
10 juli, 2004 kl. 10:26 #75766fuling
DeltagareSkall det göras seriöst för att ha en sportmössa att få lådan tyst måste lådan rivas i molykyler. Och byta drev på huvud och piongaxen. Pluss förståss nållagret.
Hur länge det håller har jag ingen aning om.
Jag skulle byta låda.10 juli, 2004 kl. 14:07 #75767mats a
DeltagareOK, tack för besked. Det var som jag misstänkte. Det får anstå till i vinter och planerar plats för den tills dess.
10 juli, 2004 kl. 14:58 #75768fuling
DeltagareVarför vintern??? Det borde ta ca 2-4h att byta låda.
14 juli, 2004 kl. 19:20 #75769mats a
DeltagareNu har ett nytt problem dykt upp: 4:ans växel hoppar ur just när första gasbelastningen sker. Om jag håller ned spaken just som jag accelererar går det bra och under färd märks inga problem.
Är detta tecken på ett akut problem som inte låter sig vänta?
14 juli, 2004 kl. 20:11 #75770fuling
DeltagareHär är jag inte säker, men kolla om växelstången glappar i locket mycket.
Återkom med svaret.17 juli, 2004 kl. 19:53 #75771lars andersen
DeltagareJeg har samme problem på min 66-modell. Jeg har feilsøkt en del i gearstangen uten å finne feil. Et annet tips er å kontrollere motorfester – skal gjøres bare jeg kommer fra ferie.
Jeg har spurt hos Leif Gjestrum-Larsen, og de antydet at det greieste var å ta ut kassen for overhaling…
Lars Fr.
Kjører kortfront for tiden…18 juli, 2004 kl. 08:21 #75772mats a
DeltagareJag lutar numer också åt tanken att motorfästena börjar bli lösa i hullet. Vid ett hastigt gaspådrag i hög fart händer inget, det är från tomgångsvarv växeln hoppar ur. Jag tänker mig att motorn kastar till så att lådan vrider växeln ur läge. Rimlig tanke?
Och apropå: Reservdelslagret erbjuder motorfästen i två hårdheter. Jag antar att det är som Kronans kalsonger, de finns också i två storlekar: 1) för stora och 2) större. Om jag monterar hårdare fästen kommer jag att känna av det eller påverkas motorn etc på något sätt?
19 juli, 2004 kl. 00:08 #75773matthias r
DeltagareBekymret du har med växeln som skuttar ur kan ju iaf inte bli värre med fräscha fästen :rolleyes: oavsett hårdhet.
19 juli, 2004 kl. 06:27 #75774mats a
DeltagareAbsolut, där håller jag helt med dig. Vad jag menar är att när jag ändå åtgärdar dåliga motorfästen och då väljer hårdare än standard, vad får jag då för nackdelar?
Hårdare stötdämpare än standard kan ge bättre väghållning men på bekostnad av komforten. Är du med på liknelsen?
19 juli, 2004 kl. 21:31 #75775lars andersen
DeltagarePå min kortfront er det montert V4 fester. Det medførte en voldsom vibrasjon i hele bilen. Imidlertid blir dette bedre og bedre ettersom jeg kjører litt.
Lars Fr
160 mil med totakt til nå i sommerMen det er ingenting for resten av GSV som har vært i Lofoten…
15 augusti, 2004 kl. 12:01 #75776mats a
DeltagareÄnnu inget åtgärdat vad gäller själva lådan, däremot provade jag idag ett hugskott och tappade ur oljan. Oljan var bronsgul och en spelkulestor klump med metallspån satt på den nedre tappen. Jag fick ur ca 1,1 liter plus spill och det som blir kvar i uppsamlingskärlet. Säg att lådan innehöll 1,2 liter. Enligt VHB skall lådan rymma 1,4 l. Kan den lilla mängden ha orsakat slitaget? Nu har jag slagit i ny olja och noggrant mätt upp mängden.
Rent hypotetiskt: Vad kan för mycket olja förorsaka?
15 augusti, 2004 kl. 20:51 #75777krister
DeltagareFör mycket olja i växellådan är väl inte så nyttigt för packboxar m.m !? Jag menar, oljan ”växer” ju liksom när den far runt inuti lådan, och då blir ju ”oljetrycket” betydligt högre. Eller har jag fel ? :rolleyes:
/Krister
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.