2:an och 4:an viner

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 2:an och 4:an viner

  • Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-08-15 20:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10701
    mats a
    Deltagare

    96-64. Jag har sedan förra sommaren hört ett markant vinande från 2:ans växel och nu har samma vinande uppträtt på 4:an också. Det låter rakskuret sas. Oljan bytt förra året innan vinterförvaringen. Är det här slutet? Byter man hela lådan eller byter man vissa drev?

    Växellådor är för mig som positiv, fascinerande apparater som jag undrar hur de fungerar men aldrig vågar ge mig in i. Så be mig inte byta pinjongöverförardrevbakladdningsmanipplarna (eller nå’t sån’t). Det är för mig lika obegripligt som att justera upp tvärkopplingsdragarnas kompressionsöverföringskretsar. Typ.

    #75764
    fuling
    Deltagare

    Förmodligen har nållagret tuggat sig in i 4ans drev på huvudaxen, då låter framför allt 2an.

    #75765
    mats a
    Deltagare

    Nållager. OK. Vad innebär detta? Slaktmask? Kör jag vidare till det verkliga raset? Ska något bytas innan jag ens rullar bilen?

    #75766
    fuling
    Deltagare

    Skall det göras seriöst för att ha en sportmössa att få lådan tyst måste lådan rivas i molykyler. Och byta drev på huvud och piongaxen. Pluss förståss nållagret.
    Hur länge det håller har jag ingen aning om.
    Jag skulle byta låda.

    #75767
    mats a
    Deltagare

    OK, tack för besked. Det var som jag misstänkte. Det får anstå till i vinter och planerar plats för den tills dess.

    #75768
    fuling
    Deltagare

    Varför vintern??? Det borde ta ca 2-4h att byta låda.

    #75769
    mats a
    Deltagare

    Nu har ett nytt problem dykt upp: 4:ans växel hoppar ur just när första gasbelastningen sker. Om jag håller ned spaken just som jag accelererar går det bra och under färd märks inga problem.

    Är detta tecken på ett akut problem som inte låter sig vänta?

    #75770
    fuling
    Deltagare

    Här är jag inte säker, men kolla om växelstången glappar i locket mycket.
    Återkom med svaret.

    #75771
    lars andersen
    Deltagare

    Jeg har samme problem på min 66-modell. Jeg har feilsøkt en del i gearstangen uten å finne feil. Et annet tips er å kontrollere motorfester – skal gjøres bare jeg kommer fra ferie.

    Jeg har spurt hos Leif Gjestrum-Larsen, og de antydet at det greieste var å ta ut kassen for overhaling…

    Lars Fr.
    Kjører kortfront for tiden…

    #75772
    mats a
    Deltagare

    Jag lutar numer också åt tanken att motorfästena börjar bli lösa i hullet. Vid ett hastigt gaspådrag i hög fart händer inget, det är från tomgångsvarv växeln hoppar ur. Jag tänker mig att motorn kastar till så att lådan vrider växeln ur läge. Rimlig tanke?

    Och apropå: Reservdelslagret erbjuder motorfästen i två hårdheter. Jag antar att det är som Kronans kalsonger, de finns också i två storlekar: 1) för stora och 2) större. Om jag monterar hårdare fästen kommer jag att känna av det eller påverkas motorn etc på något sätt?

    #75773
    matthias r
    Deltagare

    Bekymret du har med växeln som skuttar ur kan ju iaf inte bli värre med fräscha fästen :rolleyes: oavsett hårdhet.

    #75774
    mats a
    Deltagare

    Absolut, där håller jag helt med dig. Vad jag menar är att när jag ändå åtgärdar dåliga motorfästen och då väljer hårdare än standard, vad får jag då för nackdelar?

    Hårdare stötdämpare än standard kan ge bättre väghållning men på bekostnad av komforten. Är du med på liknelsen?

    #75775
    lars andersen
    Deltagare

    På min kortfront er det montert V4 fester. Det medførte en voldsom vibrasjon i hele bilen. Imidlertid blir dette bedre og bedre ettersom jeg kjører litt.

    Lars Fr
    160 mil med totakt til nå i sommer Men det er ingenting for resten av GSV som har vært i Lofoten…

    #75776
    mats a
    Deltagare

    Ännu inget åtgärdat vad gäller själva lådan, däremot provade jag idag ett hugskott och tappade ur oljan. Oljan var bronsgul och en spelkulestor klump med metallspån satt på den nedre tappen. Jag fick ur ca 1,1 liter plus spill och det som blir kvar i uppsamlingskärlet. Säg att lådan innehöll 1,2 liter. Enligt VHB skall lådan rymma 1,4 l. Kan den lilla mängden ha orsakat slitaget? Nu har jag slagit i ny olja och noggrant mätt upp mängden.

    Rent hypotetiskt: Vad kan för mycket olja förorsaka?

    #75777
    krister
    Deltagare

    För mycket olja i växellådan är väl inte så nyttigt för packboxar m.m !? Jag menar, oljan ”växer” ju liksom när den far runt inuti lådan, och då blir ju ”oljetrycket” betydligt högre. Eller har jag fel ? :rolleyes:

    /Krister

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng