5-bult Minilite / Highgate
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-02-19 21:22 av mikael sjogren.
-
FörfattareInlägg
-
Forsäter väl tråden här där den kanske mer hör hemma.
Formarna:149.000.- + moms, ca185.000:- ja om man kan sälja Ca 400 fälgar a2500:-/st så har man ju tillbaka pengarna för formarna, men frågan är om det finns 100st huggande spekulanter som vill köpa ett set var? tveksamt…?Men det finns ju alternativ, bygg om till 4-bult, och köp äkta Minilite till 99:a som man får för småpengar, borde ju kosta skjortan, för det gör dom ju nya från Minilite,dessutom står det både Minilite & Saab på fälgen, framtida dyrgripar,som är helt underskattade, borde väl vara lika dyra som Ronaler till V4:a?
Men risken är väl att man får ilskna blickar från någon 99:a ägare när man kommer åkande……Highgate ska ju dessutom ta fram ytterligare en laddning från Compomotive, 5 bultade
till 95 och 96, och det är ju bra då flera som ville köpa förra gången,blev utan, intresset verkar större nu, flera har hört av sig och vill köpa, men priset har ju gått upp på aluminium, så ett set kommer väl att landa på ca 12500-13000.-/ set?, dyrt? kanske..
För den som inte vet hur fälgen ser ut så bifogar jag en bild, som vanligt kunde bilden varit bättre…Eller här där Compomotives fälgar igentligen hör hemma, dom är ju igentligen gjorda för Rally & Race, därav den annorlunda fälgbanan som är förstärkt, och dom rostfria stålbussningarna i bulthålen, är ju igentligen kanske lite överkurs för bruks/fin bilen?, men det finns inte många fälgtillverkare som vill göra fälg serier under några tusen st fälgar..
februari 18, 2007 at 22:33 #103460Om någon är intresserade av Highgate/Compomotive fälgarna så kan jag skicka den jämförelsen med Ronal som CSS gjorde… Den låg ute på den gamla hemsidan men togs bort då vi lanserade den nya… http://www.sonettclub.se
Jag köpte själv en sats men är lite missnöjd med lacken, annars är de ok.En anledning till att fälgbanan skiljer lite grann är ju att Compomotive förmodligen har utgått från befintlig gjutform till nån annan fälg i sitt sortiment och bara gjort en ny formdel till nav och ekrar. Det i sin tur gjorde väl hela operationen aningen billigare.
Skulle man ha gjort en replica fälg fullt ut ser man ju ingen anledning till att förändra dem.Ja problemet med gammel Saabs fälgar är ju att inga? fälgar som tillverkas har så stora “centrumplattor” att Saabens bulmönster ryms där, i moderna gjutformar går det tydligen att välja bultcirkeln, så Amazon och sånt är ju inga problem.
Mailsvar från Minilite ang tillverkning av Saab fälgar:
“its not that simple as none existing Minilite range of wheels can be machined to the correct Saab p.c.d.
We would have to produce a complete die,to be able to cast the new wheel at a cost of more then £10.000 + WAT
Also the new wheel would not be suitable for any other application as it would be dedicated for Saab only.
Har pratat även med andra tillverkare, men intresset verkar dåligt i dom här volymerna som vi pratar om…februari 19, 2007 at 21:22 #103488Tror Compomotive gjorde en FEM-analys eller Moldflow-analys. (Den är ju gjord långt senare än Ronalerna)
Jag är inte 100 på det, men det är nog inte omöjligt, man kan ju höra med dem.
Tror de centrifugalgjuter… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.