55 amp generator till 99 -74?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 55 amp generator till 99 -74?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 55 amp generator till 99 -74?
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-08 12:07 av rallyelwood.
-
FörfattareInlägg
-
april 24, 2006 at 14:58 #14120
Om jag fattat det hela rätt (skall kolla instruktionsboken och Haynes-boken) så har min 99:a -74 en generator på 35 amp. Finns det någon fördel med att byta till en 55 amp (behöver iaf byta)? Passar den rakt av, från vilka åm?
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.comapril 27, 2006 at 14:11 #94313Ok. Men, finns det någon nackdel med att byta från 35 till 55 amp?
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.comapril 27, 2006 at 21:15 #94315Ger inte en kraftigare generator mer motstånd och “stjäl” mer effekt från motorn, eller är det försumbart?
maj 3, 2006 at 15:53 #94317Kan man montera en bosch-generator från 99:a -83 fast det inte är samma fästen? Är de mkt olika? Tacksam för snabbt svar, har nämligen hittat en 70 amp till bra pris.
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.commaj 5, 2006 at 14:13 #94319Enligt de bilder (se bifogat) jag fått från säljaren verkar inte elkontakterna stämma med min generator. Tips?
Där det står “biltema” har jag en kontakt med, 4 sladdar tror jag det var…
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.comJag tror inte att en 55:a stjäl nån märkbar effekt mer än strax efter en start. Effekten generatorn tar borde vara propotionell mot förbrukningen i bilen och den är ju den samma med båda generatorerna såvida man inte hänger på t.e.x. fler extraljus vilket är lätt hänt med en kraftigare generator. En kraftigare generator ger också vanligen mer ström vid lägre varv.
Jag monterade en generator från en 86:a 900, 70A tror jag det var, i min gamla Volvo 240 (föredetta)
Originalet var på 55A och jag skiftade bara främre lagerskölden mellan generatorerna, sen passade det i stort sett rakt av så man kan även kolla om sådana varianter är möjliga.det som du har i din bil är en extern laddningsregulator, där har du kablar ut till en separat regulator medans den grejen som det står biltema på helt ersätter den externa. Den svarta lilla runda blobben är alltså regulatorn. Det enda du behöver koppla in är den grova kabeln som vanligt och sen lokalisera kabeln till laddningslampan. Den ska in på det ensamma stiftet i den stora gluggen, D+ eller 61 brukar det stå. Kabeln till lampan kan antingen ge sig iväg in i bilhärvan från gamla generatorkontakten eller så kontakten vid din externa regulator. De andra tre kablarna går bara mellan generator och regulator och kan således tas bort om det är en separat härva.
maj 8, 2006 at 12:07 #94322Tack för svaret, Stefan!
Då kanske jag köper 70A-generatorn, om kille har den kvar.Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.com -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.