55 amp generator till 99 -74?

Forum Modellspecifika forum 90/99 55 amp generator till 99 -74?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-05-08 12:07.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14120

    rallyelwood
    Deltagare

    Om jag fattat det hela rätt (skall kolla instruktionsboken och Haynes-boken) så har min 99:a -74 en generator på 35 amp. Finns det någon fördel med att byta till en 55 amp (behöver iaf byta)? Passar den rakt av, från vilka åm?

    #94312

    walle
    Deltagare

    passar från 72-81 samma fästen

    #94313

    rallyelwood
    Deltagare

    Ok. Men, finns det någon nackdel med att byta från 35 till 55 amp?

    #94314

    walle
    Deltagare

    bara fördelar.

    #94315

    gammsaaben
    Deltagare

    Ger inte en kraftigare generator mer motstånd och ”stjäl” mer effekt från motorn, eller är det försumbart?

    #94316

    walle
    Deltagare

    jag har inte märkt nånting ialla fall. min pappas v4 fick en kraftigare generator från saab 900 på 70 ampere å det hände inget konstigt med den¨å den åkte han med i många år innan rosten hann ikapp den.

    #94317

    rallyelwood
    Deltagare

    Kan man montera en bosch-generator från 99:a -83 fast det inte är samma fästen? Är de mkt olika? Tacksam för snabbt svar, har nämligen hittat en 70 amp till bra pris.

    #94318

    stefan
    Deltagare

    det ska vara samma fästen på alla de där, sista 70 A som fanns i 90/900 går att montera på alla ända ner till V4an så länge vi pratar om generatorer med enkel remskiva. Sent 83 och uppåt fick dubbel remskiva och andra fästen på generatorn.

    #94319

    rallyelwood
    Deltagare

    Enligt de bilder (se bifogat) jag fått från säljaren verkar inte elkontakterna stämma med min generator. Tips?

    Där det står ”biltema” har jag en kontakt med, 4 sladdar tror jag det var…

    #94320

    stefan w
    Deltagare

    Jag tror inte att en 55:a stjäl nån märkbar effekt mer än strax efter en start. Effekten generatorn tar borde vara propotionell mot förbrukningen i bilen och den är ju den samma med båda generatorerna såvida man inte hänger på t.e.x. fler extraljus vilket är lätt hänt med en kraftigare generator. En kraftigare generator ger också vanligen mer ström vid lägre varv.

    Jag monterade en generator från en 86:a 900, 70A tror jag det var, i min gamla Volvo 240 (föredetta)
    Originalet var på 55A och jag skiftade bara främre lagerskölden mellan generatorerna, sen passade det i stort sett rakt av så man kan även kolla om sådana varianter är möjliga.

    #94321

    stefan
    Deltagare

    det som du har i din bil är en extern laddningsregulator, där har du kablar ut till en separat regulator medans den grejen som det står biltema på helt ersätter den externa. Den svarta lilla runda blobben är alltså regulatorn. Det enda du behöver koppla in är den grova kabeln som vanligt och sen lokalisera kabeln till laddningslampan. Den ska in på det ensamma stiftet i den stora gluggen, D+ eller 61 brukar det stå. Kabeln till lampan kan antingen ge sig iväg in i bilhärvan från gamla generatorkontakten eller så kontakten vid din externa regulator. De andra tre kablarna går bara mellan generator och regulator och kan således tas bort om det är en separat härva.

    #94322

    rallyelwood
    Deltagare

    Tack för svaret, Stefan!
    Då kanske jag köper 70A-generatorn, om kille har den kvar.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng