Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › 55 amp generator till 99 -74?
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-08 12:07 av .
- FörfattareInlägg
- 24 april, 2006 kl. 14:58 #14120
rallyelwood
DeltagareOm jag fattat det hela rätt (skall kolla instruktionsboken och Haynes-boken) så har min 99:a -74 en generator på 35 amp. Finns det någon fördel med att byta till en 55 amp (behöver iaf byta)? Passar den rakt av, från vilka åm?
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/24 april, 2006 kl. 15:14 #94312walle
Deltagarepassar från 72-81 samma fästen
27 april, 2006 kl. 14:11 #94313rallyelwood
DeltagareOk. Men, finns det någon nackdel med att byta från 35 till 55 amp?
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/27 april, 2006 kl. 14:22 #94314walle
Deltagarebara fördelar.
27 april, 2006 kl. 21:15 #94315gammsaaben
DeltagareGer inte en kraftigare generator mer motstånd och ”stjäl” mer effekt från motorn, eller är det försumbart?
27 april, 2006 kl. 21:21 #94316walle
Deltagarejag har inte märkt nånting ialla fall. min pappas v4 fick en kraftigare generator från saab 900 på 70 ampere å det hände inget konstigt med den¨å den åkte han med i många år innan rosten hann ikapp den.
3 maj, 2006 kl. 15:53 #94317rallyelwood
DeltagareKan man montera en bosch-generator från 99:a -83 fast det inte är samma fästen? Är de mkt olika? Tacksam för snabbt svar, har nämligen hittat en 70 amp till bra pris.
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/3 maj, 2006 kl. 16:25 #94318stefan
Deltagaredet ska vara samma fästen på alla de där, sista 70 A som fanns i 90/900 går att montera på alla ända ner till V4an så länge vi pratar om generatorer med enkel remskiva. Sent 83 och uppåt fick dubbel remskiva och andra fästen på generatorn.
5 maj, 2006 kl. 14:13 #94319rallyelwood
DeltagareEnligt de bilder (se bifogat) jag fått från säljaren verkar inte elkontakterna stämma med min generator. Tips?
Där det står ”biltema” har jag en kontakt med, 4 sladdar tror jag det var…
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/5 maj, 2006 kl. 14:27 #94320stefan w
DeltagareJag tror inte att en 55:a stjäl nån märkbar effekt mer än strax efter en start. Effekten generatorn tar borde vara propotionell mot förbrukningen i bilen och den är ju den samma med båda generatorerna såvida man inte hänger på t.e.x. fler extraljus vilket är lätt hänt med en kraftigare generator. En kraftigare generator ger också vanligen mer ström vid lägre varv.
Jag monterade en generator från en 86:a 900, 70A tror jag det var, i min gamla Volvo 240 (föredetta)
Originalet var på 55A och jag skiftade bara främre lagerskölden mellan generatorerna, sen passade det i stort sett rakt avså man kan även kolla om sådana varianter är möjliga.
5 maj, 2006 kl. 21:01 #94321stefan
Deltagaredet som du har i din bil är en extern laddningsregulator, där har du kablar ut till en separat regulator medans den grejen som det står biltema på helt ersätter den externa. Den svarta lilla runda blobben är alltså regulatorn. Det enda du behöver koppla in är den grova kabeln som vanligt och sen lokalisera kabeln till laddningslampan. Den ska in på det ensamma stiftet i den stora gluggen, D+ eller 61 brukar det stå. Kabeln till lampan kan antingen ge sig iväg in i bilhärvan från gamla generatorkontakten eller så kontakten vid din externa regulator. De andra tre kablarna går bara mellan generator och regulator och kan således tas bort om det är en separat härva.
8 maj, 2006 kl. 12:07 #94322rallyelwood
DeltagareTack för svaret, Stefan!
Då kanske jag köper 70A-generatorn, om kille har den kvar.Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/ - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.