6:35

Forum / Övrigt / SSR / 6:35

Forum / Övrigt / SSR / 6:35

  • Författare
    Inlägg
    • maj 24, 2014 at 18:32 #24532

      Har lyckats knäcka ett par kuggar i slutväxeln ( 6:35), är det bara att skrota den nu eller är det möjligt att laga ? Skall ju vara ekonomiskt försvarbart också! Någon som kan tillverka nya slutväxlar ?

        maj 28, 2014 at 06:12 #175983

        du kan nog glömma att laga den du har, finns inget tillförlitligt sätt att få fast avbrutna kuggar.
        När det gäller nytillverkning så är det absolut inga problem att få nya gjorda, problemet är bara den att ska du bara ha en sats blir den väldigt dyr, 10st lättar upp betydligt och 100st kan bli en bra affär så det är nog mest detta det hänger på.

          maj 28, 2014 at 20:55 #176002

          Någon som har förslag på verkstad som kan tillverka nya, gärna i bättre kvalite ! Kanske kan det gå att få ihop en order på minst 10 slutväxlar. borde vara fler som har behov? Vore intressant att få en indikation på priset.

            juni 6, 2014 at 20:17 #176263

            Classic SAAB racing säljer 7:40, är det någon som har erfarenhet av den?

              juni 6, 2014 at 22:34 #176270

              De håller ej för en V4 motor!

              I en 2-taktare håller de knappt en säsong!

              Jag har en 6:35 SP II låda i ribbat gjutjärns hus till salu. Ny renoverad. Slutväxeln är som ny

              /Fredrik 070-5878801

                juli 14, 2014 at 09:52 #177120

                Do I understand right that the 7:40 from classicsaabracing should not be used on a V4 for rally?

                  juli 14, 2014 at 10:47 #177122

                  Yes! It will brake down almost directly!

                  /Fredrik

                    juli 23, 2014 at 10:36 #177274

                    Har sett på Sweedspeed att dom säljer nya? 6:35. Är det någon som känner till mer om detta? Vet någon vad dom kostar? Någon som har provat?

                      juli 23, 2014 at 10:44 #177275

                      De är begagnade. Tror de är slutsålda redan

                      /Fredrik

                        mars 12, 2015 at 20:26 #202411

                        1: Vad får en ny slutväxel kosta?
                        2: Hur länge skall den funka för att vara ok?
                        3: Är 6:35 det mäst önskvärda eller 7:40, 7;38, 6:36, 7:43 eller vad??

                          mars 30, 2015 at 18:10 #201350

                          @fuling wrote:

                          1: Vad får en ny slutväxel kosta?
                          2: Hur länge skall den funka för att vara ok?
                          3: Är 6:35 det mäst önskvärda eller 7:40, 7;38, 6:36, 7:43 eller vad??

                          1. 1000€ (6:35, om bäst kvalitet, men tror 2000€ är mer realistiskt)
                          2. 80- talets nytillverkade funkar ca 10-15 tävlning, maximum attack. Om funkar 20 rally (ca 90km ss) den är ok
                          3. 6:35 bga. du kan änvända 2t 7:38 som är stort sätt gratis. Så, varför nytillverka nån annan än 6:35:n som är nästan allt slutkörd ?

                            mars 30, 2015 at 21:07 #202851

                            1. 1000€ stämmer nog rätt bra, kan förmodligen bli billgare om det blir större antal.
                            2. Stämmer bra vad jag hört, inte provat själv.
                            3. Ja ca vad jag trodde.

                            Sen kommer problemet.
                            För att få fram vättiga grejor så behövs det testats.
                            Vem/vilka är intreserade att vara försökskanin/er
                            och vara berädd att första provet inte funkar?
                            Mao slänga pengar i sjön typ.

                              september 16, 2017 at 18:45 #435005

                              En liten uppdatering, har nu kört ett par år med nytillverkad slutväxel från Sellholm (7:40) fungerar mycket bra. Har kört ca 35 SS mil.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.