750cc 60-tal`s sidovagnsracer
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 750cc 60-tal`s sidovagnsracer
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 750cc 60-tal`s sidovagnsracer
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2024-12-03 06:57 av Timpa.
-
FörfattareInlägg
-
november 27, 2024 at 11:23 #518956
Fick tag på en sidovagnsracer från 60-talet som var ursprungligen byggd med SAAB tvåtaktare och växellåda från någon motorcykel(antagligen Norton).
Den har legat i dvala hur länge som helst så skicket var
ju därefter .
Är ju både född och boende i Trollhättan så lockelsen blev ju att få igång detta motorhistoriska vidunder.
Som syns på bilderna så saknades viktiga saker som motor, växellåda och framhjul + en massa annat men utmaningar är till för att antas.
Chassiet har en gång i tiden blivit brutalt modifierat att rymma en Norton twin då antagligen SAAB motorn gett upp.Tänkte att en SAAB tvåtaktare skall väl gå att leta upp i Trollhättetrakten men det var det inte då jag helst skulle ha en 750 motor på grund av reglementet i classic racing för motorcyklar.
Löste sig till slut iallafall, växellåda blev en BSA-låda som en klubbkompis i Vincentklubben hade över.
In i garaget efter att hojen fått sig en rejäl rengörning .
Gjorde även en ”jigg” att sätta fast chassiet i då de två översta ramrören behövde bytas för dom hade modifierats så att Norton motorn skulle passa + att några andra rör skulle bytas och lagas. Såg även att chassiet inte var rakt efter diverse racingincidenter så det behövde riktas.Attachments:
november 27, 2024 at 16:18 #518966Hej. Det var verkligen ett udda projekt, men eftersom du har en Saabmotor så tycker jag personligen att det bör finnas plats för cykeln i detta sammanhang. Det ska bli kul att se en bild på hur den ser ut när är blir klar. Mvh Bengt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
november 27, 2024 at 16:26 #518967Och inte nog med ett fränt projekt – Lemmy övervakar det också!🤘🏻
96 V4 1975 ”Bollen”
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Helt rätt! Kul med annorlunda projekt.
För en massa år sedan sålde jag en 850cc utan v-låda till en herre som skulle göra samma som du. Chassit var nån rysk hoj från 50 eller 60 talet.
Lycka till med detta 🙂1 användare tackade författaren för det här inlägget.
november 30, 2024 at 09:26 #518989Tack för positiva svar.
Finns faktiskt några som åker med Saab-tvåtaktare fortfarande utomlands i Classic sidovagnsracing men häruppe i Norden så är
detta den enda som är på gång igen.
Kapat bort övre ramrören som modifierats för Nortonmotorn och satt dit nya raka som det en gång varit istället.
Blev att byta en del andra ramrör som var bortom räddning också.
Blev lite skrot.
Dags att börja få motor och växellåda på plats. Blev en del funderande och kom fram till att baknavet behövde vara på plats och
vara det som styrde placering av växellåda som i sin tur styr var motorn hamnar.
Efter mycket mätning och ”göra om gör rätt” så blev det så här:Kom på att det blir svårt att få plats med ett luftfilter ,så deet fick bli en moddning av ett ramrör.
Som synes så har jag kapat bort bakre delen av blocket(ursäktar tilltaget) och kör utan svänghjul med ett modifierat framdrev från en motorcykel för att driva
växellådan. Topplocket sitter även bakofram för att det finns lämpliga fästpunkter för motorn på det viset.
Tänkte lufta toppen via temperatursensorn, hoppas det funkar. Kommer att bli elpump för kylvattnet.
Det här är ett riktigt ”Åsa-Nisse” bygge med mycket luriga lösningar som t.e.x bakbroms och sidovgnshjulet har bromsar från NSU Max och sidovagnsfälgen kommer från en NSU scooter.
Bakhjulet är en hemsnickrad 13″ bilfälg med navet urkapat och en ryckutjämnare med drev från någon motorcykel parats ihop med bilfälgen och bromsen från NSU max.
Attachments:
november 30, 2024 at 09:58 #518999Fick inte plats med mer bilder ,så det blir en post till.
Sidovagnshjul.
Bakhjulet ,som syns i tidigare inlägg var ingen fager sak som jag inte ville skulle se ut så.
Tidigare ägare hade kapat ur centrum ur fölgen och svetsat dit en plan plåt istället. Har tagit bort bitar så att det blir urtag och förstärkt på bitarna som är kvar.
Bakbromsen satt med en rad jättekorta ekrar i fälgen av någon obskyr anledning . Har tagit bort ekrarna och svetsat igen hålen för ekrarna i fälgen.
Bromsen sitter fast mot fälgen med sex stycken 10 mm stålpinnar . Svetsade förstäkningstrianglar i fälgen invändigt också.
Framhjulet fanns inte med så det fick bli att hitta på något. Kom fram till att en skivbroms kunde ju vara bra att ha .
Reglementet sägen att saker fram till -72 eller replikor av sådant är ok att ha.
Blev ett bromsok från en Kawasaki 750 och en modifierad bromsskiva från någon bil som parats ihop med ett hjul från en Jawa.
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Bra tempo!
Spännande att följa.
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)1 användare tackade författaren för det här inlägget.
december 2, 2024 at 18:15 #519020Bra tempo!
Spännande att följa.
Missade i min första post att det var ca ett år sedan jag hämtade monstret, ber om ursäkt för detta.
Har varit ganska intensivt år med projektet att leta delar och fundera på olika lösningar.
Sommarens stora projekt var att få ordning på kåporna, hade fått mycket stryk såg man.
Helst höger sida på stora kåpan och vänster sida på kåpan över sidovagnshjulet som det var mycket gelcoatsprickor på.
Plastade igen lufthålen i stora kåpan också.
Attachments:
december 2, 2024 at 18:28 #519024Fick gå lös med Demelern och 3 mm fräs i alla gelcoatsprickor för att seda spackla och slipa några gånger innan det blev sprayburkslackering.
Så här blev det.
Attachments:
Snyggt, bra jobbat.
Timpa
http://saab9000vector.blogspot.se/1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.