750cc 60-tal`s sidovagnsracer

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 750cc 60-tal`s sidovagnsracer

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 750cc 60-tal`s sidovagnsracer

  • Författare
    Inlägg
    • november 27, 2024 at 11:23 #518956

      Fick tag på en sidovagnsracer från 60-talet som var ursprungligen byggd med SAAB tvåtaktare och växellåda från någon motorcykel(antagligen Norton).

      Den har legat i dvala hur länge som helst så skicket var
      ju därefter .

      SAAB73

      SAAB75
      SAAB74
      SAAB72
      SAAB71
      SAAB70
      Är ju både född och boende i Trollhättan så lockelsen blev ju att få igång detta motorhistoriska vidunder.
      Som syns på bilderna så saknades viktiga saker som motor, växellåda och framhjul + en massa annat men utmaningar är till för att antas.
      Chassiet har en gång i tiden blivit brutalt modifierat att rymma en Norton twin då antagligen SAAB motorn gett upp.

      Tänkte att en SAAB tvåtaktare skall väl gå att leta upp i Trollhättetrakten men det var det inte då jag helst skulle ha en 750 motor på grund av reglementet i classic racing för motorcyklar.

      Löste sig till slut iallafall, växellåda blev en BSA-låda som en klubbkompis i Vincentklubben hade över.

      In i garaget efter att hojen fått sig en rejäl rengörning .

      SAAB59
      Gjorde även en ”jigg” att sätta fast chassiet i då de två översta ramrören behövde bytas för dom hade modifierats så att Norton motorn skulle passa + att några andra rör skulle bytas och lagas. Såg även att chassiet inte var rakt efter diverse racingincidenter så det behövde riktas.

      SAAB60
      SAAB58

       

       

       

        november 27, 2024 at 16:18 #518966

        Hej. Det var verkligen ett udda projekt,  men eftersom du har en Saabmotor så tycker jag personligen att det bör finnas plats för cykeln i detta sammanhang. Det ska bli kul att se en bild på hur den ser ut när är blir klar. Mvh Bengt

         

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          november 27, 2024 at 16:26 #518967

          Och inte nog med ett fränt projekt – Lemmy övervakar det också!🤘🏻

          96 V4 1975 ”Bollen”

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            november 27, 2024 at 22:54 #518971

            Helt rätt! Kul med annorlunda projekt.

            För en massa år sedan sålde jag en 850cc utan v-låda till en herre som skulle göra samma som du. Chassit var nån rysk hoj från 50 eller 60 talet.
            Lycka till med detta 🙂

            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              november 30, 2024 at 09:26 #518989

              Tack för positiva svar.

              Finns faktiskt några som åker med Saab-tvåtaktare fortfarande utomlands i Classic sidovagnsracing men häruppe i Norden så är

              detta den enda som är på gång igen.

              Kapat bort övre ramrören som modifierats för Nortonmotorn och satt dit nya raka som det en gång varit istället.

              Blev att byta en del andra ramrör som var bortom räddning också.

              SAAB54
              SAAB57

              Blev lite skrot.

              SAAB55

              Dags att börja få motor och växellåda på plats. Blev en del funderande och kom fram till att baknavet behövde vara på plats och

              vara det som styrde placering av växellåda som i sin tur styr var motorn hamnar.

              SAAB50
              SAAB47
              Efter mycket mätning och ”göra om gör rätt” så blev det så här:

              SAAB32
              SAAB30

              Kom på att det blir svårt att få plats med ett luftfilter ,så deet fick bli en moddning av ett ramrör.

              SAAB41
              SAAB39

              Som synes så har jag kapat bort bakre delen av blocket(ursäktar tilltaget) och kör utan svänghjul med ett modifierat framdrev från en motorcykel för att driva

              växellådan. Topplocket sitter även bakofram för att det finns lämpliga fästpunkter för motorn på det viset.

              Tänkte lufta toppen via temperatursensorn, hoppas det funkar. Kommer att bli elpump för kylvattnet.

              Det här är ett riktigt ”Åsa-Nisse” bygge med mycket luriga lösningar som t.e.x bakbroms och sidovgnshjulet har bromsar från NSU Max och sidovagnsfälgen kommer från en NSU scooter.

              Bakhjulet är en hemsnickrad 13″ bilfälg med navet urkapat och en ryckutjämnare med drev från någon motorcykel parats ihop med bilfälgen och bromsen från NSU max.

               

               

               

               

               

               

                november 30, 2024 at 09:58 #518999

                Fick inte plats med mer bilder ,så det blir en post till.

                Sidovagnshjul.

                SAAB28
                SAAB27

                Bakhjulet ,som syns i tidigare inlägg var ingen fager sak som jag inte ville skulle se ut så.

                Tidigare ägare hade kapat ur centrum ur fölgen och svetsat dit en plan plåt istället. Har tagit bort bitar så att det blir urtag och förstärkt på bitarna som är kvar.

                Bakbromsen satt med en rad jättekorta ekrar i fälgen av någon obskyr anledning . Har tagit bort ekrarna och svetsat igen hålen för ekrarna i fälgen.

                Bromsen sitter fast mot fälgen med  sex stycken 10 mm stålpinnar .  Svetsade förstäkningstrianglar i fälgen invändigt också.

                SAAB35
                SAAB33

                Framhjulet fanns inte med så det fick bli att hitta på något. Kom fram till att en skivbroms kunde ju vara bra att ha .

                Reglementet sägen att saker fram till -72 eller replikor av sådant är ok att ha.

                Blev ett bromsok från en Kawasaki 750 och en modifierad bromsskiva från någon bil som parats ihop med ett hjul från en Jawa.

                SAAB42
                SAAB7

                 

                1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                  december 1, 2024 at 14:29 #519012

                  Bra tempo!

                  Spännande att följa.

                  2x 92B -53 (Svart)
                  95 -61 (Pärlgrå)
                  99 -69 Custom (Vit)
                  900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                  9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                  9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                  1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                    december 2, 2024 at 18:15 #519020

                    Bra tempo!

                    Spännande att följa.

                    Missade i min första post att det var ca ett år sedan jag hämtade monstret, ber om ursäkt för detta.

                    Har varit ganska intensivt år med projektet att leta delar och fundera på olika lösningar.

                    Sommarens stora projekt var att få ordning på kåporna, hade fått mycket stryk såg man.

                    Helst höger sida på stora kåpan och vänster sida på kåpan över sidovagnshjulet som det var mycket gelcoatsprickor på.

                    SAAB24
                    SAAB22

                    Plastade igen lufthålen i stora kåpan också.

                    SAAB17jäd…

                     

                     

                      december 2, 2024 at 18:28 #519024

                      Fick gå lös med Demelern och 3 mm fräs i alla gelcoatsprickor för att seda spackla och slipa några gånger innan det blev sprayburkslackering.

                      Så här blev det.

                      SAAB14
                      SAAB16
                      SAAB15

                       

                       

                       

                        december 3, 2024 at 06:57 #519034

                        Snyggt, bra jobbat.

                        Timpa
                        http://saab9000vector.blogspot.se/

                        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.