8.3S Kamaxel

Forum Övrigt SSR 8.3S Kamaxel

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-05 05:18 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7172
    guer
    Deltagare

    Jag har en kam liggande som är märkt S8.3. Vet att detta har diskuterats förut, men jag har inte fått nån riktig klarhet vad det är för specifikationer och karaktär på den jämfört med 7.6, 8.1 och 8.3 tex.

    /Gustav

    #52357
    sabbe
    Deltagare

    Mät lyfthöjden på insug och avgasnockarna.
    De kammar jag lämnade för slipning och även körde rally med
    hade 8.3 mm i lyft på insug och 7.6 mm på avgas.

    Körbarheten var lite bättre än en vanlig 7.6 men ändå onödigt jobbig för en gatmotor.

    Sabbe

    #52358
    guer
    Deltagare

    @Sabbe wrote:

    Mät lyfthöjden på insug och avgasnockarna.
    De kammar jag lämnade för slipning och även körde rally med
    hade 8.3 mm i lyft på insug och 7.6 mm på avgas.

    Körbarheten var lite bättre än en vanlig 7.6 men ändå onödigt jobbig för en gatmotor.

    Sabbe

    Mätte lite snabbt förra helgen och kom fram till att den har 8,3 i lyft både på avgas och insug. Är det ingen 8.3S då utan en vanlig 8.3? Har ingen koll på kamprofilerna.

    #52371
    sabbe
    Deltagare

    Vad är instansat i bakkant på kammen?
    Uno som slipade fabrikskamaxlarna stansade alltid
    UA och lyfthöjden.
    XP Niklas skriver att 8.3S har samma lyft på alla nockar, då
    borde den motsvara samma som SAAB:s egen 8.3 om inte
    nockvinkeln är ändrad.
    Nockvinkeln är inte lätt att mäta hemma.

    Sabbe

    #52377
    johan
    Deltagare

    Här är en bild av Gustavs kam.

    /Johan

    #52431
    guer
    Deltagare

    Verkligen ingen som vet något mer och som vill dela med sig av kunskapen?

    #52460
    fuling
    Deltagare

    Välkommen till musselklubben 😉

    #50459
    guer
    Deltagare

    @fuling wrote:

    Välkommen till musselklubben 😉

    Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

    Fortfarande tacksam för svar.

    Mvh Gustav

    #52471
    hubbe
    Deltagare

    @GuEr wrote:

    @fuling wrote:

    Välkommen till musselklubben 😉

    Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

    Fortfarande tacksam för svar.

    Mvh Gustav

    Kam 8.3 S: S står för Ström. Perfekt från 3500 till 8000 varv/min
    Dom som inte tror att det är sant, bör fråga Per Eklund eller Stig Blomqvist

    Hubbe

    #52484
    guer
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    @GuEr wrote:

    @fuling wrote:

    Välkommen till musselklubben 😉

    Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

    Fortfarande tacksam för svar.

    Mvh Gustav

    Kam 8.3 S: S står för Ström. Perfekt från 3500 till 8000 varv/min
    Dom som inte tror att det är sant, bör fråga Per Eklund eller Stig Blomqvist

    Hubbe

    Tusen tack. :AP :AP :AP

    #56329
    jan van vurpa
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    @GuEr wrote:

    @fuling wrote:

    Välkommen till musselklubben 😉

    Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

    Fortfarande tacksam för svar.

    Mvh Gustav

    Kam 8.3 S: S står för Ström. Perfekt från 3500 till 8000 varv/min
    Dom som inte tror att det är sant, bör fråga Per Eklund eller Stig Blomqvist

    Hubbe

    Bengt-Erik sa till mig en gång länge sen det står för ”snäll”, dvs det är lik 8,3 ” men lite snällare”.
    Jag har använt dom ofta här borta i Vilda Västern där SSorna är mycket snabb 😯
    Har använt i 1500, 1740, 1884 och nu i senaste motor some är runt 1965ccm

    med rätt komp i motorn dom dra bra och c varvar bra++minst sagt.
    Saab sa ”5% mer hk över 6000varv” och det märker man.

    Med komp runt 11- 11,3 det går att åka med 94 okt i stads traffik.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng