8.3S Kamaxel

Forum / Övrigt / SSR / 8.3S Kamaxel

Forum / Övrigt / SSR / 8.3S Kamaxel

  • Författare
    Inlägg
    • februari 15, 2013 at 20:08 #7172

      Jag har en kam liggande som är märkt S8.3. Vet att detta har diskuterats förut, men jag har inte fått nån riktig klarhet vad det är för specifikationer och karaktär på den jämfört med 7.6, 8.1 och 8.3 tex.

      /Gustav

        februari 15, 2013 at 21:27 #52357

        Mät lyfthöjden på insug och avgasnockarna.
        De kammar jag lämnade för slipning och även körde rally med
        hade 8.3 mm i lyft på insug och 7.6 mm på avgas.

        Körbarheten var lite bättre än en vanlig 7.6 men ändå onödigt jobbig för en gatmotor.

        Sabbe

          februari 15, 2013 at 21:42 #52358

          @Sabbe wrote:

          Mät lyfthöjden på insug och avgasnockarna.
          De kammar jag lämnade för slipning och även körde rally med
          hade 8.3 mm i lyft på insug och 7.6 mm på avgas.

          Körbarheten var lite bättre än en vanlig 7.6 men ändå onödigt jobbig för en gatmotor.

          Sabbe

          Mätte lite snabbt förra helgen och kom fram till att den har 8,3 i lyft både på avgas och insug. Är det ingen 8.3S då utan en vanlig 8.3? Har ingen koll på kamprofilerna.

            februari 16, 2013 at 09:38 #52371

            Vad är instansat i bakkant på kammen?
            Uno som slipade fabrikskamaxlarna stansade alltid
            UA och lyfthöjden.
            XP Niklas skriver att 8.3S har samma lyft på alla nockar, då
            borde den motsvara samma som SAAB:s egen 8.3 om inte
            nockvinkeln är ändrad.
            Nockvinkeln är inte lätt att mäta hemma.

            Sabbe

              februari 16, 2013 at 11:44 #52377

              Här är en bild av Gustavs kam.

              /Johan

                februari 17, 2013 at 17:11 #52431

                Verkligen ingen som vet något mer och som vill dela med sig av kunskapen?

                  februari 18, 2013 at 09:18 #52460

                  Välkommen till musselklubben 😉

                    februari 18, 2013 at 14:03 #50459

                    @fuling wrote:

                    Välkommen till musselklubben 😉

                    Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

                    Fortfarande tacksam för svar.

                    Mvh Gustav

                      februari 18, 2013 at 19:02 #52471

                      @GuEr wrote:

                      @fuling wrote:

                      Välkommen till musselklubben 😉

                      Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

                      Fortfarande tacksam för svar.

                      Mvh Gustav

                      Kam 8.3 S: S står för Ström. Perfekt från 3500 till 8000 varv/min
                      Dom som inte tror att det är sant, bör fråga Per Eklund eller Stig Blomqvist

                      Hubbe

                        februari 18, 2013 at 21:15 #52484

                        @Hubbe wrote:

                        @GuEr wrote:

                        @fuling wrote:

                        Välkommen till musselklubben 😉

                        Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

                        Fortfarande tacksam för svar.

                        Mvh Gustav

                        Kam 8.3 S: S står för Ström. Perfekt från 3500 till 8000 varv/min
                        Dom som inte tror att det är sant, bör fråga Per Eklund eller Stig Blomqvist

                        Hubbe

                        Tusen tack. :AP :AP :AP

                          juni 5, 2013 at 05:18 #56329

                          @Hubbe wrote:

                          @GuEr wrote:

                          @fuling wrote:

                          Välkommen till musselklubben 😉

                          Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

                          Fortfarande tacksam för svar.

                          Mvh Gustav

                          Kam 8.3 S: S står för Ström. Perfekt från 3500 till 8000 varv/min
                          Dom som inte tror att det är sant, bör fråga Per Eklund eller Stig Blomqvist

                          Hubbe

                          Bengt-Erik sa till mig en gång länge sen det står för ”snäll”, dvs det är lik 8,3 ” men lite snällare”.
                          Jag har använt dom ofta här borta i Vilda Västern där SSorna är mycket snabb 😯
                          Har använt i 1500, 1740, 1884 och nu i senaste motor some är runt 1965ccm

                          med rätt komp i motorn dom dra bra och c varvar bra++minst sagt.
                          Saab sa ”5% mer hk över 6000varv” och det märker man.

                          Med komp runt 11- 11,3 det går att åka med 94 okt i stads traffik.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.