9-3 coupe

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 5, 2013 kl. 16:49 #8107

      Lägger upp en projekttråd om mitt senaste fynd, en 9-3 coupe -02
      Tyvärr så har turbon rasat samt att kamkedjan rasslar (tror jag).
      Bilen är för övrigt väldigt fin så den är värd att kosta på.

      Den gamla 900:an får gå vintern ut sen blir det skroten.

        oktober 5, 2013 kl. 18:31 #58176

        Den ser verkligen fin ut, den vite.

        310kr:s bilen såg väl ut att haft sina glansdagar passerade.

        Vad är planen??

        Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

        Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          oktober 6, 2013 kl. 06:06 #59941

          Planen…..
          Ja det snurrar en hel del just nu, men det gäller att hålla huvudet kallt för det skall vara en bruksbil.
          Först och främst översyn av motor (se min tråd turboras ) bromsar m.m.
          Interiör: pixelfel samt den lilla fläkten bredvid ciggtändaren.
          Exteriör: Lacksläpp i nederkant dörrarna samt ev. omlackning av spoiler.
          Det skulle sitta fint med ett sportavgassystem då det gamla visar tecken på förfall. ( tips )
          Vad kan jag spara från 900:an som reservdelar ?
          Det finns faktist en del bra grejer på den

            oktober 6, 2013 kl. 06:17 #59942

            Coupeversjonen av av 9-3 er virkelig lekker!

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2008 9-3 SC Aero ttid
            2009 9-3 SC tid

              oktober 6, 2013 kl. 07:39 #59945

              @Morten Strandmoe wrote:

              Coupeversjonen av av 9-3 er virkelig lekker!

              Jag tycker också det , den verkar dessutom vara lite sällsynt vilket gör det extra bra.
              Någon som vet hur många som tillverkades?
              Enligt rykten ska en polarvit ”polar edition ” vara sällsynt.
              Tack och lov är den inte ”sönder stylad” utan helt original, vilket den ska få vara i alla fall exteriört. :CE :CE

                oktober 6, 2013 kl. 09:58 #59946

                Tummen upp… 900/9-3 couper verkar vara i ett litet vaccum. Inte riktigt accepterad som samalrbil ännu och original bilarna minskar för varje dag… stylat och trmmat finns det lite flera av på Blocket

                  oktober 6, 2013 kl. 11:42 #59948

                  Mycket fin coupé där. Den sista coupémodellen från Saab, väl värd att bevara.

                  När det gäller pixelfel kan jag varmt rekommendera http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/. Snabbt & rätt billigt ändå. Jag försökte först laga pixlarna på min 9-3 med strykjärn & alla knep i boken, men det blev aldrig riktigt bra. Förrän jag anlitade detta företag.

                    oktober 27, 2013 kl. 18:27 #60536

                    Några frågor……
                    Kompressionsprov, vad ska man tänka på?
                    En del säger varm motor samt öppet gasspjäll.
                    Turbon har definitivt rasat, kinaturbo eller renoverat original ?

                      oktober 27, 2013 kl. 21:07 #57090

                      funkae det med beg turbo så har jag en.

                      //MH

                        oktober 28, 2013 kl. 10:27 #60560

                        Det funkar med beg turbo, om den är Ok. Pris?
                        Ska satsa slantar på nytt, i första hand på sådant som man måste byta med motorn urlyft.

                          oktober 28, 2013 kl. 15:54 #60564

                          Svårt men ge mig ett bud.

                          Vart bor du? tänkte på frakten.

                          MAgnus

                            oktober 28, 2013 kl. 21:48 #58796

                            årsmodell, skick, miltal m.m ?
                            Jag bor i Avesta

                              november 30, 2013 kl. 07:56 #61372

                              Dags att måla bromsok, tips på kulör till vit bil?

                                november 30, 2013 kl. 09:48 #61374

                                Ser att du frågar efter sportavgassystem. Har satt på ett Feritta efter katten på min Coupé. Kan rekommenderas. Lagom sportigt och håller nog för evigt. Ser originalt ut. Skall hålla för 400 HK.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.