9-3 Viggen

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2020 at 15:46 #476890

      Jag har problem med motorn av en 9-3 Viggen med steg 1 av Hirsch. Den första kolvar hadde smältad efter jag kör 20 minuter fullfart. Så jag renoverade motorn och efter 30 minuter tyska autobahn jag har den samma problem. Bränsledryck är ok injektor är nya, I trionik är ingen felcode.Luftsystemen och vacuumsläng är bra.
      Vem ska hjälpa mig med en tip.
      Tack så mycket
      Siegfried
      Tyskland

      Attachments:
        oktober 9, 2020 at 08:29 #476927

        för lite soppa.
        antingen dålig programvara eller fel nånstans i bränslesystemet.

        kan även vara lambdan om du höll konstantfart.

        bytt bränslepump?

        kollat stiftens skick och tändkasett?
        bytt BTR? bränsletryck på tomgång kan vara bra medans bränsletryck på fullast kan vara fel.

        Sista redigeringen.
        har du funderat på smidda kolvar tex Wössner?

        • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av M.Broberg.
        • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av M.Broberg.
        • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av M.Broberg.
          oktober 9, 2020 at 09:48 #476935

          Viggen men en B235R och steg 1 (Åven om det är från Hirsch) så ligger man på marginalerna och speciellt vid högfart om man har original intercooler på bilen. Kolla att du har tillräckligt bränsletryck under last dvs 3 bar plus aktuellt laddtryck. Antar att bilen har en bränsletrycksregulator som är på 3.0 bar och inte som brukligt en 3.5 som är vid större trim steg. Även om du byter till smidda kolvar typ Wössner så kommer de med gå sönder om det är ngt fel på bränslet eller lambdasond/mjukvara.

          Kolla bränsletrycket under last
          Byt bränslepump om den är trött
          Sätt på en större intercooler som kyler luften effektivare
          Överväg att sätta i smidda kolvar i motorn

          Det kan även vara mjukvarurelaterat men vad jag förstår så är Hirsch noga med att prova ut sina mjukvaror och de är godkända av Saab. Så troligen är det något i hårdvaran som strular.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.