9-3ng 1.8t nya bruksbilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9-3ng 1.8t nya bruksbilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9-3ng 1.8t nya bruksbilen

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • september 1, 2022 at 19:14 #496614

      Hej!
      Har köpt min första Saab :), kanske inte otippat då jag jobbar på en Saab/Orio verkstad (jobbar dock mest med Kia).
      Sen har ju min morfar och bror min haft ett gäng Saabar, och jag har tyckt om dem.
      Dock ligger ett annat “ingenjörsmärke” närmast hjärtat, Citroën. Har dock förpassat min Xantia till sommarbil och då ville jag prova en Saab som brukis..
      Köpte denna av en kollega, och det är en Espresso Black 9-3 Linear 1.8t uttagen 09-2004 ÅM 2005.
      Nysåld i Boden hos våran fd, filial där och verkar mest har gått i norrbotten. Lite rost på framskärmarna och under men helt ok för att ha gått 23000mil. Lite konstig utrustning har den, Xenon, backvarnare, elstol förare och farthållare. Men inga fickor i ryggstöden fram och inga mugghållare! Det har jag dock eftermonterat.

      CIM, rattlås och tändningslås är bytt tidigare.
      Hittills har jag bytt/gjort:
      Service, alla filter (utom bränslefilter, bytt tidigare)
      Stötdämpare runt om
      Fjädrar och kompletta lagringar fram
      Stötdämparfästen bak
      Styrled HF
      Camberbult + länkarm VB + hjulinställning
      Kupéfläkt
      Bromsar fram
      Nya sommar + vinterdäck
      Facelift lyktor bak, de gamla var spruckna.

      Ska byta kam och balansaxelkedja framöver, samt vattenpump då den läker lite..

        september 2, 2022 at 15:08 #496638

        Hej och välkommen till forumet. Hoppas att du kommer att trivas både med bilen och här på forumet. Jag ser fram emot att läsa din projekttråd. Det finns inte så många trådar här med NG- Saabar än. Mvh Bengt

          september 3, 2022 at 19:11 #496711

          Tack! Finare exemplar av senare 9-3 och 9-5 börjar bli hårdvaluta, och jag har en tendens att “renovera upp” mina bilar. Så jag tänkte skriva en del om det här, när man gått och blivit klubbmedlem.
          Än så länge är jag ganska nöjd, den är bekvämare än många av dagens bilar och går fint efter vägen.
          Gjorde en långkörning häromveckan, cirka 230mil på 7 dagar (lite semester + Kia kurs i Stockholm, bor i Luleå). enligt färddatorn tog den 0.71l/milen.
          Helt ok med tanke på att den är steg 1 mappad av GDM performance.

          Lite OT bonus.
          Min favorit-Saab är en 9000 CD Griffin i Eukalyptus-grön och jag har besökt Saab-museet två gånger..

          Blev väl än mer såld på Saab efter att jag renoverat bakvagnen på en 9-5 98-01, en solidröd 2.0t automat med beige tyginredning och 15-tummare med 65-profilsdäck.
          Den gick som en dröm efter vägen trots 38-tusen mil! Fint bottenvrid och bra stolar också. Många moderna bilar med stötig fjädring och hemska DCT-växellådor kan slänga sig i väggen! 😀

          Näst på listan för 9-3:an är bromsslangar och nya bussningar till kränghämmaren fram, de gnirkar.
          Ska även “göra det jag kan” med rosten under, dvs slipa rostomvandla och måla, så bör jag slippa ta fram svetsen på ett bra tag 🙂

            september 4, 2022 at 21:35 #496738

            kul med NG9-3!

            Om du tröttnar på steg1 GDM vet jag att det finns en kille bortåt Piteå som känner rätt folk och kan ladda in program, tipsa osv. Mackanized program. Konrad heter han men du har säkert stött på honom massa.

            Jag hade en 2005a som jag köpte näst sista november 2017 och sålde augusti 2020. Automat Aero. trä och minnesstolar var det enda som inte var ikryssat.

            med 330-350 hk och 400nm gick den friskt.. saknar den dagligen! idag kör jag og900 och det är billigare men fan så sköna ng9-3 sedan är.

            IMG_20190208_121508

            • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
            • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
              september 25, 2022 at 18:08 #497245

              Inte så mycket har hänt med denna, den går bra!
              Nästa helg är det planerat för det stora kedjebytet..
              Men jag surfade runt lite på web Epc och hittade en träratt! Den fanns i lager hos Orio för under 1000-lappen

              IMG_20220914_190041

              Nu gäller det bara att hitta trälister och sargen runt växelspaken av pooppeltyp, nån som har?

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.