900 -97 2,0i med felkoder, köpa ändå?

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 900 -97 2,0i med felkoder, köpa ändå?

• Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    grinolle
    Deltagare

Jag spekulerar lite på att köpa en riktigt billig 900i från -97. Grejen är att jag ska lämna in min vardagsbil på reparation, och de kommer ha den en vecka. Så istället för att ta en hyrbil på försäkringen (det är lite krångligt när man har en hund som hårar något så ini….) så funderar jag på att hitta en riktigt billig kärra.

900an har lite rost, men det ser inte FÖR illa ut på bilderna. Jag behöver ju se den i verkligheten såklart, och provköra. Den ska besiktas senast 30/11, så om den bara GÅR så behöver jag i alla fall inte besikta den medans andra bilen står på verkstad.

Dock finns det enligt säljaren fyra felkoder:
    B1332 Krockkudde, förare, avbrott -intermittent
    021 -okänd felkod
    Detta förklarar hon som ”troligen en säkring”. SRS-lampan lyser.

P1172 -tomgångsreglering -högt varvtal
    P0171 -Adaption bränsle-luftförhållande, -för mager blandning
    Detta förklarar hon med ” att lufttryck I rören behöver justeras om jag har förstått det rätt”

Ni som har erfarenhet av dessa bilar, vad tänker ni om dessa fel? Är det ”typfel” med enkel lösning eller ett minfält?

Jag vill ju kunna köpa bilen billigt (hon begär bara 5000kr) och det primära syftet är att ha en bil att kajka runt i någon dryg vecka. Men sen skulle jag ju vilja besikta bilen (innan besiktningen går ut sista november) och antingen behålla den, eller kränga iväg den besiktad och klar utan att göra en förlust. Men marginalen för en 900i från -97 är väl inte så värst stor tänker jag, med lite smårost i dörrarnas nederkant och hundben/skärmkant är den väl knappast värd mer än 10’ nybesiktad.

Är det bättre att låta bli, eller är det enkla/billiga fel att fixa?

Anders Olsson

Janne Hagnell
    Moderator

Med såpass många fel skulle jag släppa den. Går att hitta bättre för 5000kr.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Lsoderlund
    Deltagare

Alltså en besiktigad hyffsat fin går ju för 12-15, köp en sådan istället.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

grinolle
    Deltagare

Tack, det låter som ett sunt råd.

Mvh! Anders Olsson

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.