900 Aero -89 svår eller omöjlig att starta varm

Forum Modellspecifika forum OG900 900 Aero -89 svår eller omöjlig att starta varm

• Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Toni
    Deltagare

Hejsan!

Har en 900-89 Aero som inte varit i bruk sedan 2009. Köpte den för 4 år sen och har fixat en del på den så nu börjar den nästan bli klar för besiktning.

Det som ännu bör åtgärdas är att den oftast inte startar när den blir varm. Om man väntar ca 30 min så går den igång igen utan problem och kall startat den alltid bra men går lite ojämnt första minuten men efter det hur bra som helst.

Delar som jag bytt utan att det hjälpt:
    -Tändkablar
    -Effektsteg (dock inte original)
    -Fördelarlock
    -Rotor
    -Tändspole
    -Fördelare (dock begagnad)
    -Tändstift NGK BCP7ES 0,6 mm gap
    -Bränsletrycksregulator (lånade från annan bil)
    -Vacuumslangarna bytt

Dessa har inte bytts:
    Hallgivare, bränslepump, insprutningsbox (Bosch 0 280 000 569), luftmassemätare.

Har också mätt kompression och det ligger på 10,5-11,5 vid varm motor.

Om man knycker ur stöpseln för kallstartgivaren så startar den också varm men går dåligt så man måste snabbt trycka in den tibax. Tolkar detta som att den får för lite bränsle i startögonblicket. Den startar också om man ger startgas.

Några bra tips vad man borde kolla på eller vad man eventuellt kunde mäta?

turbocab
    Deltagare

Hejsan

Detta har jag haft nån gång också. Det brukar vara Tempgivaren som är kass, det är väl den som sitter på toppen tror jag. Den ger ett orimligt värde och ditt system tror förmodligen att motorn är glödhet trots att den är kall och behöver mer bränsle vid kallstart. När du rycker ur den så förlorar boxen sin signal från givare, går över i ”limp home” och sätter ett simulerat värde. Då startar bilen men går sådär pga det simulerade värdet såklart. Jag hade skaffat en ny tempgivare här och bytt. Har för mig att jag fick starta bilen några gånger så här med kontakter ur, tills jag fick bytt den och allt blev som vanligt igen. Men det var några år sen nu.

/Martin.

Toni
    Deltagare

Halloj,
    Tack för svar. Jo jag glömde nämna att jag bytt givarn som sitter mellan cylinder 2 och 3, men det hjälpte inte. Som sagt är det inga problem när motorn är kall, utan bara när den är varm (temperaturen är en bit in på gröna området).

Funderar på att ”lura” boxen angående motorns temperatur, ifall inget annat fel hittas.

Mvh Toni

Mr_SunBear
    Deltagare

När motorn väl startat går den bra/normalt då? Om du har möjlighet så testa med en frisk LMM. (Sedan kan man alltid kolla över el/jordpunkter så det inte ligger ngt glapp/oxid som kan ställa till det.

turbocab
    Deltagare

Stora mega-jordpunkten i fronten under kylaren skulle ju kunna vara en bra start. Där slutar massor av kablar och det blir väl lite varmt där efter en stund! Vi är många som haft jordproblem där…. Jag ryckte och pillade lite där på en bil som var felfri. Tre kablar lossnade, avrostade…. Blev lite jobb.

Du har mätt på givare och sånt? Jag tror det stor i rephandboken lite Ohmvärden för att se om dom visar rätt värden! Kan vara en bra hjälp. LMM kan säkert krångla, och varför inte själva boxen också? Våra bilar blir ju inte yngre, allt är möjligt.

/Martin.

Toni
    Deltagare

Hejsan,
    Tack för tipsen. Ska kolla kablarna i ngt läge.

När motorn startar går den lite ojämnt en kort stund (mindre än ~30 s) men efter att man ger lite gas så går den hur bra som helst.
    Har mätt resistansen på givarn och värden var rimliga (jämförde med riktvärden). Ska kolla ännu en gång samt mäta signalen vid boxen vid lämpligt tillfälle.

Är lite dåligt påläst, men var det så att denna signal används endast när bilen startar, dvs den används inte längre när bilen går?

Testade idag att koppla in gamla givarn när jag hade den löst hängande ovanför insuget, dvs den uppmätta temperaturen motsvarade ca 20 °C. Då gick bilen i gång hur fint som helst trots att den var varm. Jord- eller kabelfel eller fel i boxen verkar nog rätt troligt.

Mvh Toni

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.