900 cabriolet turbo

Forum Modellspecifika forum OG900 900 cabriolet turbo

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-03-16 21:08.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej alla, kollat runt lite på nätet och funderar på att importera en Cabriolet från Europa.
    Ngn som gjort detta?
    Och är det värt att köpa en som gått 35000 mil? Oavsett om den är MINT.
    Vad tycker ni?
    Vänligen Daniel

Bilagor:

turbocab
    Deltagare

Nån speciell du kikar på? Länk? 🙂

35.000 mil är ju inga problem egentligen – den gamla vanliga devisen gäller, handlar om service bara. Hur underhållen är den? Sen är det ju som alltid med lågmilade, det börjar gå sönder saker som är lite oväntade. En långmilad kan ju vara svår att sälja vidare. I Sverige är vi nog mer mil-fixerade än i Europa. Där säljs mkt bilar 25k+ och uppåt, här är det nog många som drar åt näsan för så många mil. Men om den inte är jättedyr och du mest vill ha den för dig själv som långtidsprojekt så hade jag inte funderat över dom milen. Men om du vill köra en sommar och sen sälja så räkna med problem, eller i alla fall en ekonomisk förlust. Generellt är ju priserna höga i Europa, så lönar sig det att importera? Kanske, men det hänger ju mkt på bilen och priset som sagt. Tyskland känns ju iskallt pga prisnivån, Italien kan vara ett tips om du orkar igenom byråkratin. Kan va enkelt, kan va asjobbigt om du inte får rätt papper med. (Googla!)

På 35.000 mil så bör ju motorn ha fått ny olja minst 20 gånger om det ska vara intressant. Dokumentation på det? Sånt är ju bra att kolla. Om inte oljan i lådan är bytt på dom milen så kan det ju vara rätt bra glappigt och lite slappt allting. Oljeläckage?

Generellt i Europa är Rost ett mindre problem, däremot kan dålig inredning med torkade lädersäten vara ett större problem. Gummilister mm runt taket och rutorn, är dom spänstiga eller krut-torra? Glöm att hitta nya idag. Så om det är mkt gummi runt taket etc som är torrt och sprucket, undvik. Blir aldrig tyst eller tätt i bilen om gummit är slut. Dom bitarna är ofta bra i Sverige faktiskt, gummit håller längre här, men å andra sidan kan det vara rostproblem då.
    Karossen från Sydeuropa, allt plast och gummi från en Norrlandsbil, inredning från en Garage-parkad bil som aldrig stått ute i solen så mkt – där har du den optimala kombon. Omöjligt hitta såklart. 🙂

En observation jag gjort på utlandsbilar är att motorrummen ofta är sedd som nåt hemligt där bara verkstan tittar, motor tvätt verkar vara ett ord som inte existerar heller. Många annonser har skitmkt bilder på allting, men inte en enda i Motorrummet. För det ser ut som Morias grottor! Okey, jag raljerar men jag har sett dett och upplevt själv. Rent generellt så är det svårare med hemmameck och biltvättar på många ställen i Europa. (ni som försökt tvätta en bil i Södra Tyskland vet jag menar, vattnet kostar mer än Gin och Tonic på krogen!). Därav blir en del av det underhållet lidande, men det behöver inte vara ett problem i sig men kräver ju mkt jobb här hemma.

Taket i sig är inga problem, det finns att få tag på nya, men du får ju räkna med runt 12.000 för taket och kanske 20.000 monterat och klart i Sverige.

Nu är det ju cabsäsong här och mkt gött kommer komma ut, men priserna verkar ha stigit lite helt klart. Annonser skönmålar ju ofta, jag tror inte det är mindre så i Europa, så en rejäl koll med mkt foton innan du åker är ju ett bra tips. Ett kul äventyr är det ju, jag körde hem en TurboS Aero i blått en Februari från Norra Italien. Skitkul resa – bilen var det dock mkt jobb med hahaha. Det var långt från så bra som utlovat. 🙂 Men några timmar (eh, alltså rätt många…) och 10.000 (minst!) senare så var den helt okey.

Sammanfattningsvis: Kolla att lädersäterna är hyfsade, för du löser inte nya. Kolla att gummilisterna runt dörrar och cabben är hyfsat fräscha, för nya är omöjliga hitta. Kolla gärna även att alla rutor är okey, för några av dom lär aldrig gå hitta igen tyvärr. Sen det rent mekaniska mm är inga problem, det går alltid att lösa! Plåt och färg är inte utmaningen för framtida bil-entusiaster, utan plast och gummi. En sanning som blir tydligare ju längre från produktionsdatum vi kommer på våra pärlor.

/Martin aka Turbocab som ju har en hyfsad cab i garaget fortf.

turbocab
    Deltagare

Du får gärna PMa länken till tänkt objekt om du inte vill visa det här förresten, så kommenterar jag gärna. Kärt ämne. 🙂

PM

lsoderlund
    Deltagare

Allt beror ju på prisläget. Visst finns det en tjusning i att göra ett äventyr av det hela. Jag själv köpte nyligen en för rätt humana pengar. Rakt igenom rostfri med ny vindruta och ”nytt” (2 år gammalt) cabtak. Visst finns det lite saker att arbeta med, men det gör det alltid.

Ska du köpa i utomlands, kontrollera att all el fungerar, och att inredningen inte är allt för åtgången. Sprickfria paneler går väl att jaga rätt i, svårare med cab-typiska detaljer och skinninredningar.

Dyker väl upp en liten tråd om min bil så småningom.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

• Det här svaret redigerades 1 år, 4 månader sedan av .

https://www.blocket.se/goteborg/Saab_900_Turbo_16v_Cab_83369736.htm?aw=1

Hej, såg denna Blocket på Milions bil i Göteborg, jag är n hundra på att den såldes -där i maj-juni förra året.
    Ngn som vet ngt om denna bil, Usa import.

turbocab
    Deltagare

Inget jag känner till… Åker jag förbi så kan jag kanske smyga in och kika. Står inte långt från min mor i Mölndal, har vart på Millons nån gång och kollat på bil förut. Man kan troligen på ett par minuter bedöma om det är värt gå vidare att kika noggrannare.

Nåt fynd känns det knappast som, ser ut som det finns att göra. Är hela bakre vänster sida omlackad eller lurar ljuset? Stolarna, ser lite skumma ut. Bak ser det ut som att man möjligen bytt lädret. Det behöver inte vara dåligt men det ser inte original ut och lite ”fluffigt”. Sen ser ju instrumentpanelen lite torkad ut, typisk USA import. Bakre avgaset är bytt mm. Var den verkligen manuell i USA eller ombyggd i Sverige? Mkt frågor. Behöver inte vara dåligt, men det väcker ju en del frågor ändå…. Grå cab är snyggt, men blir ju väldigt mkt grått i bilen med grå inredning. SKulle nog vart röd eller Beige om man frågar mig. Men det där är ju smaksak och färg är inte dödsviktigt. (nåja…. :))

/Martin.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng