900 generator i 99 problem?

Forum Modellspecifika forum 90/99 900 generator i 99 problem?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-02-08 14:20.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

potatis
    Deltagare

Hittade inget om detta tidigare så tänkte ställa frågan här.

Har köpt mig en fin 99a som hade en utbytt generator från en saab 900, det tråkiga är att om man trycker på lite när man ska iväg så slår kylflänsarna på generatorn i bromsservoklockan.
    När jag renoverade toppen nyligen så bytte jag alla bussningar till generatorn samt generator armen och allt blev väldigt stumt och fint, men den slår fortfarande i.
    Är detta ett problem som blir med att köra 900 generator i 99a då den är lite fetare än original och hamnar då längre bak?
    Är enda lösningen att fixa en original generator eller kan det vara något annat fel?

666
    Deltagare

Kanske dåliga motorkuddar, speciellt den främre, som gör att motorn vinklas bakåt när du trycker på lite……

Conny

Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

potatis
    Deltagare

Jo har haft de funderingarna.
    Har hört att det var vanligt med sprickbildning runt främre motorfästet så kollade där extra noga när jag bytte kylaren men såg inget.
    Själva motorkudden i sig kan vara dålig däremot, de på sidorna börjar kännas lite svampiga.

Finns den främre till 99 83a med H motor att handla?

lsoderlund
    Deltagare

Jag har en mycket fin och fräsch övers. Intresserad?

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

potatis
    Deltagare

kan vara intressant, ska prova att modifiera fästet på 900 generatorn och köra rämmen på det yttre spåret så får jag den bakåtflyttad ca en halv till en centimeter.
    Är endå lite mer kraft i 900ans generator (om man får för sig att bygga lite stereo eller annat).
    Vad vill du ha för generatorn annars?

Magnus Dufva
    Deltagare

Jag har en mycket fin och fräsch övers. Intresserad?

Är det det främre motorfästet du menar här?
    Har du det kvar?
    I så fall är jag intresserad av att köpa det.

Mvh Magnus Dufva

rallyelwood
    Deltagare

Jag monterade en 900-generator i min 99:a (1984) för några år sedan. Jag har inte haft de problem du beskriver. Jag använde 99:an fästen, men jag fick pressa i ett par hylsor (=skärringar till 8mm rör) i generatorns fästöron, eftersom de är gjorda för M10, medan 99:ans fäste (och bussningar) är gjorda för M8. Det kanske glappar för dig?

http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/101-drivlina-2013

• Det här svaret redigerades 1 år, 6 månader sedan av .

potatis
    Deltagare

Jo jag bytte bussningarna både i generatorfästena och den i blocket till generatorarmen, fick precis som du sätta i hylsa för att få det riktigt stabilt.
    Blev däremot ingen skillnad då den fortfarande slår i, så är nog så enkelt att främre motor/växellådsfästet är dåligt.
    Vart får man tag på ett sådant eller finns det något bra alternativ till detta fäste?

rallyelwood
    Deltagare

Har du kollat klubbens reservdelsförsäljning? https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/index.html

För många år sedan lät jag tillverka några ersättningskuddar i polyuretan (se http://hoftware.com/erally/index.php/ideer-och-resurser/ritningar-och-3d-modeller). Då hade jag också styvat upp kuddarna på sidorna. Sedan dessa har jag gått tillbaka till original.

• Det här svaret redigerades 1 år, 6 månader sedan av .

potatis
    Deltagare

Jo kikade runt lite i webshoppen tidigare, verkar dock bara finnas främre till triumph motorn.

Men de ritningarna var riktigt bra så man får tacka så mycket, ska bara jaga rätt på någon som kan tillverka dem 😉

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng