900 generator i 99 problem?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 900 generator i 99 problem?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 900 generator i 99 problem?
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-08 14:20 av potatis.
-
FörfattareInlägg
-
Hittade inget om detta tidigare så tänkte ställa frågan här.
Har köpt mig en fin 99a som hade en utbytt generator från en saab 900, det tråkiga är att om man trycker på lite när man ska iväg så slår kylflänsarna på generatorn i bromsservoklockan.
När jag renoverade toppen nyligen så bytte jag alla bussningar till generatorn samt generator armen och allt blev väldigt stumt och fint, men den slår fortfarande i.
Är detta ett problem som blir med att köra 900 generator i 99a då den är lite fetare än original och hamnar då längre bak?
Är enda lösningen att fixa en original generator eller kan det vara något annat fel?Jo har haft de funderingarna.
Har hört att det var vanligt med sprickbildning runt främre motorfästet så kollade där extra noga när jag bytte kylaren men såg inget.
Själva motorkudden i sig kan vara dålig däremot, de på sidorna börjar kännas lite svampiga.Finns den främre till 99 83a med H motor att handla?
november 23, 2015 at 16:20 #382143Jag har en mycket fin och fräsch övers. Intresserad?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
kan vara intressant, ska prova att modifiera fästet på 900 generatorn och köra rämmen på det yttre spåret så får jag den bakåtflyttad ca en halv till en centimeter.
Är endå lite mer kraft i 900ans generator (om man får för sig att bygga lite stereo eller annat).
Vad vill du ha för generatorn annars?december 22, 2015 at 20:02 #383294Jag har en mycket fin och fräsch övers. Intresserad?
Är det det främre motorfästet du menar här?
Har du det kvar?
I så fall är jag intresserad av att köpa det.Mvh Magnus Dufva
januari 28, 2016 at 02:14 #385011Jag monterade en 900-generator i min 99:a (1984) för några år sedan. Jag har inte haft de problem du beskriver. Jag använde 99:an fästen, men jag fick pressa i ett par hylsor (=skärringar till 8mm rör) i generatorns fästöron, eftersom de är gjorda för M10, medan 99:ans fäste (och bussningar) är gjorda för M8. Det kanske glappar för dig?
http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/101-drivlina-2013Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.com- Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av rallyelwood.
Jo jag bytte bussningarna både i generatorfästena och den i blocket till generatorarmen, fick precis som du sätta i hylsa för att få det riktigt stabilt.
Blev däremot ingen skillnad då den fortfarande slår i, så är nog så enkelt att främre motor/växellådsfästet är dåligt.
Vart får man tag på ett sådant eller finns det något bra alternativ till detta fäste?februari 2, 2016 at 22:18 #385294Har du kollat klubbens reservdelsförsäljning? https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/index.html
För många år sedan lät jag tillverka några ersättningskuddar i polyuretan (se http://hoftware.com/erally/index.php/ideer-och-resurser/ritningar-och-3d-modeller). Då hade jag också styvat upp kuddarna på sidorna. Sedan dessa har jag gått tillbaka till original.
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.com- Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av rallyelwood.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.