900 T16 LUX Sedan 1984, långmil men fin

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX Sedan 1984, långmil men fin

Detta ämne innehåller 29 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-04-24 15:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4803

    turbocab
    Deltagare

    Då tar jag i saken och startar upp tråden om Sedanen som Karl och jag fixar med! Bilen går från klarhet till klarhet faktiskt.
    En kort re-cap är att jag och Karl köpte bilen hösten 2010 av en herre i Göteborg som sålde den här på forumet. Han ägde bilen från 1988 faktiskt, inte illa. Bilen är väl omhändertagen och ser rätt bra ut, men nog hickade vi lite när miltalet presenterades. 42.000 mil…. (Idag är vi 50 mil från 43.000…. ) För några år sedan levde jag i den bestämda uppfattningen att bilar över 25k mil var skrot, tänk vad man ändrar sig! Men att köpa en 900 T16 som gått så långt kräver ändå en viss sinnes-stämning, nånstans mellan svårt berusad och tokig troligen. Fast om bilen går bra, är rostfri och tight så funkar det ju ändå – fast så var ju inte fallet heller…. Några 175hk var det inte, det skramlade allt lite i den och en hel del pyssel fanns att göra. Eg är projektet på väg mot färdigställande, eller skall vi säga nedtrappning då bilen nu är i full drift och utan stora behov på fix. Jag hoppas att Karl kan fylla på lite med bilder på det vi gjort hittills, men här kommer i alla fall aktuell status och lite bilder på hur den ser ut idag:

    Det är alltså en ”LUX” original, i hel-silver, 1984 års modell. Det betyder mkt el, lyxplysch, taklucka mm. Men ingen AC! Vi har trimmat ner en årsmodell på fälgarna och den rullar på TRX med Galaxie Turbo däck. Grymt grepp och vägkänsla, och tysta är dom också. Eller inte… 🙄 (dom suger faktiskt, men fälgarna passar ju absolut bäst så vi kör vidare på detta=) Det var ju lite kul att åka in med fälgar och däck till däckaren i våras och be dom kränga på det. Det är inte jätteofta dom lägger på ett par TRX däck längre i millimeter-storlek i stället för tum.

    Snygg häck! Reflexramp är nyligen monterad, och vi ser hagelbössan modell Simons som hoppade på i veckan! Förra ägaren svär att avgas-systemet som satt på är original, från 1984. Vi har lite svårt tro honom… I alla fall så är det nu helt borta och hivat på tippen, för fräscht var det inte. Simons 2,5″ Hela vägen har ersatt. Nu gurglar den underbart!

    Här ser man den lite vinklade placeringen på slutröret, ser grymt ut tycker vi! Monteringen av detta system var galet enkelt, men kanske är det så enkelt när man är två?

    Inredningen är alltså blå lyxplysch. Innertaket är fabriksnytt. (!). Mattorna bytta och rätt fräscha, en Nardi hittade in nu i veckan. Panelen är i stort sprickfri, och efter lite renovering av framstolen så känns allt tight och fint igen. Åtminstone känns det inte 42.000 mil utan kanske mer 20.000. Centrallås, farthållare, fläkten mm – allt funkar perfa.

    Vindavvisare är ju lite 80-tal och denna är original, blå, och ny. Inte dumt alls. Den beggade som tjänstgjorde ett tag var fin också, men hängde ner så trist på mitten, denna är tight och fin!

    Jalusi är ju ett måste också, Karl hade ett. Här monterat äntligen, med originalfästena. 4e försöket så fäste det. Lösningen var ClasOlsson Häftkuddar, det bet som sjutton. Även kletat in den med ”Plastic renovator” kräm från Sonax, blev som nytt!

    Motorn är original, men topppackning är väl bytt nån gång. En 1984 T16 skiljer en hel del mot alla andra årsmodeller och är eg en prototyp nästan. Startmotorn sitter under grenröret, oljereturen för Turbon är lång som fasen och helt omöjlig att få bort, oljepumpsdreven är annorlunda och finns inte få tag på visst, mm…. Mer än man tror! Men nu har vi bytt Turbon, den gamla var original (!) men slut, ungefär. Nu är det liv i luckan igen, dock med ganska seg respons. Vad jag förstått ganska tidstypisk sådan. En TBO343 tror jag det var som monterades. Avgasböjen är ny, från SDCC 2007, blev rätt nice. Turbons vinande vid gaspådrag är sjukt och svårt beroendeframkallande, en modernare T16 med Mitsusnurra har inget Turboljud alls nästan. Motorn är helt torr och går fint, men med tanke på årsmodellen och miltalet så kommer den inte överleva ett större haveri, om det skulle inträffa… Blir helt enkelt så mkt enklare att smälla i en 900S motor eller nåt liknande då. Men än så länge funkar den fint! 😛

    En aktervy till, den är rätt snygg härifrån alltså! Vi saknar ”900” emblemet bak, men det får väl ordna upp sig nån gång.

    Här ser man detalj från fabriksnya vingen, kletig och go.

    Bakdämparna är bytta sen en tid och det gjorde underverk för väghållningen, nästa projekt på den är framdämpare samt fjädrar. Den står lite högt fram. Lite småfix finns ju alltid på en sån här bil också, men mkt är det inte. Det är något oerhört befriande att jobba med just denna bilen, den liksom biter sig fast och bringar mecka-glädje på ett sätt som mina övriga bilar inte riktigt förmår. Insatsen är så låg på nåt vis, på 43.000 mil behöver man inte vara himla petig. En enorm karaktär finns det i bilen, att framföra den på vägen är nästan som att köra ett monument över Saab och 80-talet, då en familjebil hade prestanda som en Sportbil, och kanske är det just Saab Turbo som kommer anses vara modellen som startade häst-kraftrejset för vanliga familjebilar? Helt klart är den från en annan tid, och jag har vi detta laget insett att det är den tiden jag fastnat i, och kommer vara kvar i för all tid. Karl som är lite yngre mig förstår inte alls vad jag pratar om, dock delar vi passionen för Saab Turbo och plast-tillbehör och de säljplaner vi hade för pärlan har vi nog båda lagt på hyllan tsv.

    Hoppas vi kan köra lite bilder från det vi gjort så här långt längre fram!

    #31374

    moparman
    Deltagare

    Mycket trevligt att se en fin -84 T16…. Min är ju i mycket sämre skick men är dock åxå bara tänkt att ha som vinterbil…. (sen blir det reservdelar till min -71 96 T16) viewtopic.php?f=19&t=1313

    #30834

    wallero
    Deltagare

    jag kan sponsra med ett nytt 900 märke om jag bara hittar det mvh niklas

    #32284

    Karl Ask
    Moderator

    Slänger upp en bild på turbobytet, när vi hade tröttnat och Martin plockade fram tigersågen. 😀

    Gjorde en motortvätt idag och passade på att byta kupéfilter. Blev inga bra bilder, men skillnad blev det. Speciellt när man har en hetvattentvätt.

    Fin blev den

    När jag var på väg hem hade jag tur att få en regnbåge.

    #32287

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Mycket fin bil, Martin.

    Vad jag kan minnas, så stod det endast SAAB


    turbo på bakstammen till T16-vagnarna.
    Typiskt för 84-årsmodell. Lite renare.

    Dubbelkolla med gammalt källmaterial ifall jag råkar vara fel ute.
    Synd att den inte var beställd med AC. Blir lite varmt, men nu är inte det det viktigaste, även om jag tittar på detta, om det finns vid ett bilköp ( även en retrovagn ).

    TRX fälgarna med de däcken, kanske inte bidrar med den bästa väghållningen, som du hävdar, men ack så vackra på denna vagn.
    Den är ju å andra sidan ingen bil att ligga & busköra med, även om motorn har styrkan. Komfortkörning mår dessuton bilen bäst av. (håller längre).

    Har haft en motsvarande bil (10 år sedan) fast en 83:a, 4-dr silver, som gått inne på Saab & de bytte 8v motorn till en 16v år 1984.
    Den hade AC, Sierra läder, elhissar fram (83spec) med knapparna på I-brädan, elspeglar, eltaklucka.
    Tyvär, så sålde jag den & han som köpte den tror jag skrotade den. Ångrar detta nu, men då visste jag inte bättre. urk. 🙂

    #32293

    plankan
    Deltagare

    Har denna bil krängningshämnare,tänkte bara på Kvartz som inte hade det ❓

    Sägs jo först vara std. senare…………

    #29898

    turbocab
    Deltagare

    Fina bilder Karl! Tigersågen äger…. Bultarna till Turbon var GAMLA.

    Nej, ingen krängningshämmare nånstans. Förenklar byte av tex bakdämparna, men nog saknar man dom ändå. Nu ska vi även byta fjäder och dämpare fram snart, då kommer den bli lite styvare, men riktigt lika go känsla i kurvorna som mina andra har den ju inte… Å andra sidan gör ju TRX mkt för att försämra kurvtagningen också. 😆

    #32530

    Karl Ask
    Moderator

    Besiktigad idag, med blankt papper. :CH

    #30297

    turbocab
    Deltagare

    Nu är det andra projekt på gång så vi kommer sälja denna fina Sedanen. Se säljes-annons! Ta chansen att köpa en fin och idag riktigt ovanlig bil!

    #33510

    Karl Ask
    Moderator

    Det blev ingen försäljning nu. Utan bilen ställdes undan för vintern.

    Oljan byttes innan, det behövdes nu kan jag säga… Svart var den.

    Men den fick även 2 nya USA blinkers fram, snyggt blev det.

    #33583

    William
    Deltagare

    Jäkligt snyggt :CH

    #33585

    niclas
    Deltagare

    @karl wrote:

    Men den fick även 2 nya USA blinkers fram, snyggt blev det.

    Mycket tjusigt.
    Jag köpte ett par USA-blinkers på ANAs oktoberfest, mest för att det ser snyggt ut mindre med tanke på om det är lagligt.
    Vad säger länsman om man kommer åkande så där? Blir de imponerade?

    /Niclas

    #33586

    William
    Deltagare

    @niclas wrote:

    @karl wrote:

    Men den fick även 2 nya USA blinkers fram, snyggt blev det.

    Mycket tjusigt.
    Jag köpte ett par USA-blinkers på ANAs oktoberfest, mest för att det ser snyggt ut mindre med tanke på om det är lagligt.
    Vad säger länsman om man kommer åkande så där? Blir de imponerade?

    /Niclas

    Det är böter på det, tror 800kr, dock har haft USA-ljusen inkopplade i 6 år på min Jeep utan att nån stoppat mig. För lite bättre odds rycker jag sladden inför besiktning och har lagligt där. Men jag spänner mig fortfarande när jag möter en polisbil, dessbättre möter man ju dessa bara några gånger om året här i norrland :mrgreen:

    #33587

    turbolamko
    Deltagare

    Daang USA blinkers e så snyggt asså 😀 Tur att jag köpte själv ett par USA blinkers till kommande projekt faktiskt :AP

    Ni gör helt rätt att behålla bilen, synd att man måste ställa av snart… Ska ställa av min senast nästa vecka med tanke på vädret som redan kommer. I Gråbo natten mot söndag vid 02:30 så var det redan MINUS 1 grader ute 😮

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #40234

    turbocab
    Deltagare

    Då tar vi i denna projtråd igen. Bilen är hemma hos mig och framvagnen är riven. Nya bromsar på gång, dämpare, fjädrar, huvudcylinder. Ikväll är allt rivet. Allt lossnade så fint, bromslangarna fram, skruvar till ok och dämpare, bromskivorna…. Ingen gravrost på nånting och en undersökning av länkarmsinfästningen avslöjar absolut inga problem. På 43000 mil…? Inte dåligt! Ska ta lite pics på allt det nya sen, kommer bli fint tror jag!

    Ställer frågan här med: Jag har en krängningshämmare fram liggande, jag tog loss den nyligen ur Special donatorn. Men hur få dit den? Djäklar det tar i överallt… Nån som har några tips? Bilen har ju inte detta original men tänkte det kunde vara kul med lite stabilare framvagn. Men om det är för djäkla bökigt så skiter jag i det. Har vart nära, men det tar alltid i nånstans och jag vill inte vålda för mkt med styrväxelns damasker och sånt så nära.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng