900 T16 LUX Sedan 1984, långmil men fin

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX Sedan 1984, långmil men fin

  • Detta ämne har 29 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-24 15:15 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40245
    wallero
    Deltagare

    Har bes min aero med dessa USA blinkers utan problem frågade tom vad han tyckte på bes men han sa bara att det var djävligt snyggt har blivigt stannad en gång för att visa körkort dom gjorde tummen upp
    alla nya bilar har lysande lampor i blinkers glasen så
    det är ju fullt lagligt
    mvh niklas

    #40247
    perssan
    Deltagare

    @wallero wrote:

    Har bes min aero med dessa USA blinkers utan problem frågade tom vad han tyckte på bes men han sa bara att det var djävligt snyggt har blivigt stannad en gång för att visa körkort dom gjorde tummen upp
    alla nya bilar har lysande lampor i blinkers glasen så
    det är ju fullt lagligt
    mvh niklas

    Hej Niklas.

    Vad menar du? jag förstår inte riktigt. Mycket snack om USA ljus och så, men en bil med äkta USA ljus skall ha orange ljus framåt i blinkersen, och så är inte lagligt i Sverige. Tar man tex en 9-5:a som det är mycket enkelt att fixa USA-ljus på, får man orange 5 watt i blinkersen, och blinkesen blinkar med 21 w, detta är inte lagligt men du får bara anmärkning på detta, dvs nästa år måste de vara släckta annars blir det ombesiktning.

    Men jag vet inte som sagt vad du menar.

    Mvh

    Per

    #40285
    wallero
    Deltagare

    Mina USA blinkers lyser gult framåt hela tiden å pulserar när man blinkar bes tyckte det var snyggt har ju bes den 2 gånger nu med detta samt. Att polisen gjorde tummen upp.

    #40286
    turbocab
    Deltagare

    Man kan ha tur och otur, BP och även Polisen är ju mäniskor. Eftersom jag sällan har tur kommer ingen besiktning med US blinkers tända genomföras, inte en chansning jag tar!

    Tillbaka till Topic så är Luxen nu på hjulen igen och allt är luftat! Ska köra in dom litegrand innan slutsatser dras, men nu är det klart skönare pedalkänsla än innan, så mkt är säkert. Bilen väntar dock på påställning innan vidare tester genomförs. En lite photoshoot kommer också, med US Turbo original hjul, nya framlyktor mm….

    Hm, US Turbo fälgar, då skall den ju såklart ha US Blinkers. 😆

    #40297
    sven
    Deltagare

    @wallero wrote:

    Har bes min aero med dessa USA blinkers utan problem frågade tom vad han tyckte på bes men han sa bara att det var djävligt snyggt har blivigt stannad en gång för att visa körkort dom gjorde tummen upp
    alla nya bilar har lysande lampor i blinkers glasen så
    det är ju fullt lagligt
    mvh niklas

    Om du menar orange ljus framåt som det blir med og900 usa-blinkers, så är det inte lagligt.

    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09305_7.pdf

    Mvh. Sven

    #40351
    turbocab
    Deltagare

    Lite nya pics på pärlan. Provkört i dag, bromsarna börjar ta bra nu, hela vagnen känns klockren. Helt annan karaktär i denna än något annat og900 jag kört, svårt förklara. Det är allt stora skillnader på de äldre och de nyare vagnarna, många små detaljer gör en helt annan bil.

    #40357
    sven
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Då tar vi i denna projtråd igen. Bilen är hemma hos mig och framvagnen är riven. Nya bromsar på gång, dämpare, fjädrar, huvudcylinder. Ikväll är allt rivet. Allt lossnade så fint, bromslangarna fram, skruvar till ok och dämpare, bromskivorna…. Ingen gravrost på nånting och en undersökning av länkarmsinfästningen avslöjar absolut inga problem. På 43000 mil…? Inte dåligt! Ska ta lite pics på allt det nya sen, kommer bli fint tror jag!

    Ställer frågan här med: Jag har en krängningshämmare fram liggande, jag tog loss den nyligen ur Special donatorn. Men hur få dit den? Djäklar det tar i överallt… Nån som har några tips? Bilen har ju inte detta original men tänkte det kunde vara kul med lite stabilare framvagn. Men om det är för djäkla bökigt så skiter jag i det. Har vart nära, men det tar alltid i nånstans och jag vill inte vålda för mkt med styrväxelns damasker och sånt så nära.

    När jag ser bilderna blir jag nostalgisk, min första og var likadan tror inte min var en lux bara.
    Jag monterade krängare fram och bak, i fram tror jag att jag fick lossa styrväxeln för att få dit den.
    Jag satte även dit en saab väghållningssats på den, bilsteindämpare och kortare/hårdare fjädrar (finns på önskelistan till min 84 aero) så att det blev en riktig ”nöjesmaskin.”

    Det borde väl vara förberett med hålen för den främre krängningshämmaren på din, jag tror det kom till 84:an.

    Mvh. Sven

    #40360
    turbocab
    Deltagare

    Hålen finns där! Men jag gav upp på detta nu, hade inte riktigt lust att ha den stående en dag till. Men grejorna finns kvar, tar detta i sommar utomhus tänkte jag. Den bakre fick jag inte med från donatorbilen, men främre gör nog gott ändå tror jag. Men med Kilen sänksats och Monroe som bilen går på nu så är väghållningen ändå mkt stabilare än innan. Dämparna var verkligen dåliga innan.

    Man kan ju konstatera att jag och Karl gjorde rätt när vi köpte bilen. Vi var båda lite tveksamma, men en så fin LUX, och i Göteborg dessutom bara några hundra meter från mitt jobb, var för bra för att säga nej. Men relativt små medel så har vi fått bilen i mkt bra skick och medelst ny kopplingspedal, nya bromsar, ny kupefläkt, lyktor etc, så har vi nått långt och fått en riktigt skön vagn som funkar bra. Hade den vart rostig hade vi aldrig orkat med detta, men att backa på en långmilare finns eg ingen anledning så länge servicarna är skötta och rosten håller sig måttlig!

    #40628
    turbocab
    Deltagare

    Veckans fynd, från skroten. 300 spänn från Borås skroten, ingen info fanns alls, och ingen svarade i telefon, men jag chansade. Priset stack ut såpass att jag anade att den var fin. Och från en 1985 T16 CC var den, hade inte alla 1985 Chrome? Så den kom hem idag, osedd. Och detta låg i paketet:

    Jag tror skicket framgår av bilden… Ibland har man tur. En LUX T16 ska fan ha Chrome alltså.

    En stereo av lite roligare mått har hittat in också, och den veritabla katastrof av kablar som kopplade in densamma är lite mer ordning på. Någon som inte vet mkt om kablar har vart och härjat där, så mkt är säkert. Eftersom allt var klippt och härjat i, bilens original kontakter borta sen länge så är det fortfarande mkt skarvar och kabelskor, men lite mer kontrollerat i alla fall. Ett varv till på GLT är gjort, och original Saab belägg fram sitter på plats, provkörning så fort lappmöglet är borta, det smälter i detta nu….

    #40642
    turbocab
    Deltagare

    Så, nu är det monterat och klart allting, grundinställning av framlamporna gjorda och IC täckplåten (som magiskt överlevt alla år) är på plats igen. Så här ser fronten ut nu. Jag får nog ge mig och rätta in mig i falangen Trubbnos-fetischister bland og900 folket. Det ÄR snyggare….

    Och här är inredningen i väntan på några sköna mil i sommar. Och en hel del bruksande till jobbet….

    #40657
    saab putte
    Deltagare

    Riktig läcker nu pärlan 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #40662
    turbocab
    Deltagare

    Tackar! Jag börjar bli riktigt nöjd med den. Skulle vart tvåfärgad bara, eller vad säger du? 😛

    #40691

    OOOOhh… :AP

    #40696
    saab putte
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Tackar! Jag börjar bli riktigt nöjd med den. Skulle vart tvåfärgad bara, eller vad säger du? 😛

    Ja visst, det vore pricken över iet det 🙂 hehe

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #42696
    turbocab
    Deltagare

    😛 Då kan man läsa lite om denna bilen i nyaste nummer av Classic Motor! Ett par-repotage med Cabmanges senaste 99T. Luxen blev ju såklart utvald inte främst för att den är så fantastiskt fin utan kanske mer för att den är (var…) Karls bil. Mkt nöje! Repotaget till ära så har jag kört omkring i Luxen några dagar nu, den är verkligen vansinnigt rolig! :CE
    För några veckor så gjorde den tjänst på riktig igen, agerade Taxi för gäster utomlands ifrån på jobbet och den gillades stort! En mäktigt känsla att glida in på Scandic Hotell i Göteborg, parkera lite snyggt utanför entrens glas-dörrar och hämta lite folk. En del blickar fick den allt! De två Koreanska gästerna tyckte nog bäst om bilen.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng