900 Trubbnos? Syns det på chassinumret?

Forum Modellspecifika forum OG900 900 Trubbnos? Syns det på chassinumret?

• Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-10 11:23 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    niskakoski
    Deltagare

Hej,

jag har ett liten undran, jag är sedan nån vecka stolt ägare till en Mörkröd SAAB 900 1988′ med förgasarmotor, nya bromsarna och ”Trubbnos”. Nu undrar jag om det går på nått sätt att se om bilen verkligen byggdes som ”Trubbnos” från fabrik, dvs med gamla fronten och de gamla stötfångarna. Alla lister ser ut att stämma med det gamla utförandet… Chassinumret är iaf AA25C2J7030361.

Mvh

Michael – återfalls SAAB-vårdare

turbocab
    Deltagare

Finlandsbyggd 2D Sedan är det ju i alla fall. Finns lite sidor på nätet, om du söker på chassinr saab 900 på google så hittar du länkar.

Jag vet att 1987 såldes super-snik Saab 900 fortfarande med gamla fronten men nya tekniken, då tänker jag på bromsarna! Det var väl bara med förgasarmotorn tror jag. Jag tror inga bromssystem av gamla modellen fanns 1988, det kom ju då. Men nya fronten kom ju 1987 – frågan är om trubbnosen levde ända fram till 1988? Men det vet säkert folk här. Jag skulle nog gissa att det är möjligt! Men din bil kan ju ha vart i händerna på Trubbnosfantaster! 🙂

mr_maxi
    Deltagare

Den är nog snik från början om den har fyrväxlad låda och utan servo…

Hälsn Jan

jimbo
    Deltagare

stämmer att 88 byggdes 900c heter den som fortfarande hadde trubbnos.
    finns väll även långnos med handbroms fram på nån snikmodell.

saabaero
    Deltagare

@hawtai wrote:

Långnos kom -87 och då var det handbroms fram

jimbo
    Deltagare

nu menade jag 88 detta har diskuterats innan i någon annan tråd.

saabaero
    Deltagare

Aha, du menar så 😳
    Typiskt Saab att göra slut på gamla delar i en snikversion bara för att jävlas med framtida entusisaster :CE

niskakoski
    Deltagare

Som så ofta, hittade lite mer info i ämnet efter lite läsande här i forumet, frågan hade berörts bland annat i tråden http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=9&t=685

Massor av tack för svaren

rally
    Deltagare

Hade hand om en 88:a? fick nästan för mig att det var en 89:a med förgasare, trubbnos front, ingen servo, 9000 bromsar, 4-växlat. Supersnik utförande!
    Det var en maroonröd 2-dörrars sedan lågmilare. Finsk import???

/Fredrik

bovy
    Deltagare

@hawtai wrote:

Man skall inte förväxla modellerna 900 och 900c.

SAAB 900 var snikmodellen med förgasarmotor, fyrväxlad låda samt den gamla fronten.

SAAB 900c var modellen som hade förgasarmotor, servostyrning och nya fronten.

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng