900 turbo -79

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 turbo -79

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare

Har hittat lite papper på 900an hemma på svärmors gård nu. Det står i nåt äldre regbevis att motorn är bytt. 🙂 Så den är en turbo från orginal. Bilen är omlackad nån gång till en mörkare grön, men orginalfärgen syns i dörrarna. En riktigt snygg turbogrön nyans. 🙂 Att bilen skulle vara en GL finns inte. Dels så har den ju en i8 under huven, samt att regpappret säger 107kw i effekt. 😉 Bilen hade dessutom AC innan motorn byttes. 😀 Det hade varit grymt att återställa bilen till orginalutförande, då det ändå är en -79a. Men en del jobb är det ju. Jag vet inte heller vart jag skulle kunna hålla till, då den står 50 mil från Uppala, där jag bor. 🙁 Precis som mitt projekt Bruno som jag ska fixa. Det är dock en 99GL -80, så den platsar inte i denna tråden. 😉

Som den står.

Instrumentbrädan.

Skulle lagt till en bild till men den vägrade laddas upp till geting, så den tar vi en annan gång.

augusti 17, 2011 kl. 20:33 #186986

nice nice 🙂 skulle vart något det. du kollade inte om det satt kokillåda på den? 🙂

augusti 17, 2011 kl. 21:50 #186987

Nej de e lite svårt att kolla när motorn sitter i. 😉 Men ja tror inte de e nån kokil i den just nu. Däremot ligger de en sån låda uppe på ladugårdsloftet här på gårn. 😉 Den har ja tänkt att trycka ner i Bruno när han väl ska plockas ihop. När nu de blir. XD Är ju en hel del jobb som ska göras med den 99an oxå lixom. Den ska rivas ner helt, fixs lite rost och småbulor, sen lackas om. Sen ska det byggas en lite roligare B-motor till den. 😀 Så det blir en del tid och pengar som ska läggas på den, så det finns inte så mycket kapital till turbon just nu.

augusti 21, 2011 kl. 11:01 #187067

de kokill-lådor jag har/haft så har det aldrig varit nån plåt med nummer (den du kan avläsa om det är 4 eller 5 växlar å vilken primär etc) på, utan bara nummer instansat direkt i lådan, så kolla det, är det bara stansat så lär det nog kunna vara en kokill 🙂
            sen mig veterligen så sitter det original i alla 900 upp till -80, right? åtminstone turbo 😛

//jonathan

augusti 24, 2011 kl. 10:08 #187124

Jag tror inte att det sitter nån kokill i 900an, då motorn är bytt. Jag skulle tro att lådan byttes samtidigt då. Dessutom är lådan slut, vad jag fått berättat för mej. Å andra sidan ska man aldrig lita helt på vad dom säger att problemen med bilarna där uppe är, för dom har en gammal 99 LE -74 som tjejens morsa sa att kamkedjan gått åt helvete på. Tog lös ventilkåpan och såg att kedjan va hel. efter lite skruvande så upptäckte jag att det var primärens kugghjul som hade trasat sönder. 😛

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.