900 turbo -79

Forum Modellspecifika forum OG900 900 turbo -79

Detta ämne innehåller 19 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-24 10:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

fataren
    Deltagare

Blev erbjuden en 79 turbo ikväll då vi stannade till vid macken härnösan, där det hängde lite folk och beundrade varandas bilar XD. skärmkanterna skulle va åtgångna, men tänkte att det kan ju inte va många sådana kvar i trafiken så det skulle väl vara värt att ge sig på att försöka rädda, eller?? finns det något speciellt med bilen som är bra att veta innan man åker och tittar på den?

turbolamko
    Deltagare

Kolla även dörrarna, bakluckan, motorhuven hur dessa ser ut och sist men inte minst, länkarmsinfästningarna! Kolla dessutom hur golv osv ser ut.

När det gäller inredningen så brukar det vara innertaket som hänger, men det kan man klä om utan bekymmer om man har den kunskapen 🙂

Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

turbocab
    Deltagare

Det finns galet få kvar, så den bör ju räddas. Tänk på att många delar är svåra dock. B-motorn är ju helt annorlunda och vad jag förstått är många delar svåra hitta idag. Du kommer behöva bli medlem på Saabklubben för att köpa delar därifrån, dom har en del till B-motorn som du inte hittar nån annan stans. Yttre lister och en del dylika detaljer till tidiga og900 lär ju också vara sjukt svårt hitta. Men med lite tålamod så är det lugnt! Har tyvärr aldrig kört nån sån men det sägs vara väldigt skön karaktär i motorn med mkt turbokick. Och det är ju bra. 😛

fataren
    Deltagare

nä, det lär ju inte bli nåt hastverk inte om man ställer iordning den. förstod på han att den nog är välskött, tyvärr hade motorhuven fått sig en törn av traktorskopan i vinter. men annars skulle inredningenb vara fin och bilen komplett. han hade gått i tankarna om att skrota den men inte haft hjärta till det 🙂

turbocab
    Deltagare

Alltså motordelar finns ju en del på Saabklubben, plåt går att fixa för dom som kan det. Inredning i fint skick är ju halva jobbet, för dom grejorna är mkt svåra. Så köp den för fan! 🙂

saabaero
    Deltagare

79:orna har mer gemensamt med 99:an än med senare 900.
    T.ex. stolarna är samma som 99:an, bakluckan saknar belysning, huven har dubbla gälar, etc.

Men se till att rädda den!

Jag kan intyga att det var en rejäl turbokick i dessa maskiner, dock törstiga jämfört med T16 motorn

longjohn61
    Deltagare

Har själv ägd en 78 turbo en gång i tiden var nog den skönaste bilen jag har haft,och som saabaero säger väldigt mycket
    likheter mellan dessa årsmodeller så är den räddbar slå till 😉 finns nog inte så värst många kvar.
    Har du bilder på pärlan ❓

Mvh Nisse

reino
    Deltagare

Hemma hos svärmor står det en -79 900. Den är reggad som en GL av nån anledning, men har komplett turbosetup sånär som motorn. Inredningen är grön plysch, huv med dubbla gälar, taklucka, turboratten samt att det står Turbo på handskfacket. 😀 Det sitter en vanlig sugmotor i den, fast med insprut ist för förgasare. 😛 Den skulle absolut gå att rädda, men det är en del jobb med den. Har funderat på att plocka lite roliga grejer och slänga på Svarten, men det känns lite synd att plocka delar från den ändå.

Det roligaste vore ju om den kunde räddas, men då jag bor 50 mil söderut från den, samt att jag har ett annat projekt där uppe, så känns det som att den kommer att bara stå tyvärr. 🙁 Kan lägga upp bilder sen om nån är intresserad.

saabaero
    Deltagare

@reino wrote:

Hemma hos svärmor står det en -79 900. Den är reggad som en GL av nån anledning, men har komplett turbosetup sånär som motorn. Inredningen är grön plysch, huv med dubbla gälar, taklucka, turboratten samt att det står Turbo på handskfacket. 😀 Det sitter en vanlig sugmotor i den, fast med insprut ist för förgasare. 😛 Den skulle absolut gå att rädda, men det är en del jobb med den. Har funderat på att plocka lite roliga grejer och slänga på Svarten, men det känns lite synd att plocka delar från den ändå.

Det roligaste vore ju om den kunde räddas, men då jag bor 50 mil söderut från den, samt att jag har ett annat projekt där uppe, så känns det som att den kommer att bara stå tyvärr. 🙁 Kan lägga upp bilder sen om nån är intresserad.

Det är inte en EMS eller GLE då ?
    Kan ju även vara ide att kolla vad det är för grundmotor. Vet det förekom att turbon plockades bort och bilen reggades om, dels för att turboaggregat var dyra och att försäkringen blev avsevärt billigare. Kan ju vara så att det sitter en lågkompad turbomaskin i. Finns det några spår av fullastupprikningen på insprutningen eller tryckvakt? (Tryckvakten satt vid säkringsdosan på de första årsmodellerna)

Dubbla gälar hade alla huvar.

fataren
    Deltagare

var iväg idag och kollade på bilen , tog inga bilder dock. såg ut som ett vrak i skogen, men inte nämnvärt mycket rost i dörrarna, lite på kanterna bara inget genomgående, lika vid infästningarna fram , blev lite förvånad, orginal inkafälgar följde med. lådan var en 4vxl, men så väldigt blank ut, kom inte åt att få nr på lådan så kan inte kolla vad det är för låda förren den står på gården. kan man se de tre räfflorna när lådan är monterad på bilen? isåfall var. blir ett köp av den iallafall lutar det åt.

M.Broberg
    Deltagare

@fataren wrote:

kan man se de tre räfflorna när lådan är monterad på bilen? isåfall var. blir ett köp av den iallafall lutar det åt.

nope, motor + låda måste skilljas. dock är det lovande att den ser blank ut 🙂

fataren
    Deltagare

vad är det värt att pröjsa, bilen startade när han ställde den, för 10 år sedan…. mycket jobb e det… räknar på 3 år om den ska bli fin.

reino
    Deltagare

@saabaero wrote:

Det är inte en EMS eller GLE då ?
    Kan ju även vara ide att kolla vad det är för grundmotor. Vet det förekom att turbon plockades bort och bilen reggades om, dels för att turboaggregat var dyra och att försäkringen blev avsevärt billigare. Kan ju vara så att det sitter en lågkompad turbomaskin i. Finns det några spår av fullastupprikningen på insprutningen eller tryckvakt? (Tryckvakten satt vid säkringsdosan på de första årsmodellerna)

Dubbla gälar hade alla huvar.

Nja det tror jag inte, för då ska nån tidigare ägare ha bytt bräda samt ratt till turbodito. Om det sitter några såna grejer vet jag inte i nuläget, då det var längesen jag kollade noga på den, samt att man inte var lika påläst om 900 som man är nu, men jag ska kika när jag får tillfälle inom dom närmaste veckorna. 🙂 Om motorn är lågkompad har jag ingen som helst aning om. Men jag kan lägga upp lite bilder på Picasaweb och slänga upp en länk här, så får den samlade eliten säga sitt om den. 😉 Den har en snygg grön färg iaf. 😛

saabaero
    Deltagare

@reino wrote:

Nja det tror jag inte, för då ska nån tidigare ägare ha bytt bräda samt ratt till turbodito. Om det sitter några såna grejer vet jag inte i nuläget, då det var längesen jag kollade noga på den, samt att man inte var lika påläst om 900 som man är nu, men jag ska kika när jag får tillfälle inom dom närmaste veckorna. 🙂 Om motorn är lågkompad har jag ingen som helst aning om. Men jag kan lägga upp lite bilder på Picasaweb och slänga upp en länk här, så får den samlade eliten säga sitt om den. 😉 Den har en snygg grön färg iaf. 😛

Har du reg nr kan du göra en sökning på Riksarkivet http://www.svar.ra.se/” onclick=”window.open(this.href);return false; så får du svar ifall den är omreggad etc.

fataren
    Deltagare

vad är det värt att ge för projektet,? är 1200 för mycket?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng