Forum › Modellspecifika forum › OG900 › 900 turbo -79
- Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-24 10:08 av .
- FörfattareInlägg
- 27 juli, 2011 kl. 22:53 #25440
fataren
DeltagareBlev erbjuden en 79 turbo ikväll då vi stannade till vid macken härnösan, där det hängde lite folk och beundrade varandas bilar XD. skärmkanterna skulle va åtgångna, men tänkte att det kan ju inte va många sådana kvar i trafiken så det skulle väl vara värt att ge sig på att försöka rädda, eller?? finns det något speciellt med bilen som är bra att veta innan man åker och tittar på den?
27 juli, 2011 kl. 22:58 #186293turbolamko
DeltagareKolla även dörrarna, bakluckan, motorhuven hur dessa ser ut och sist men inte minst, länkarmsinfästningarna! Kolla dessutom hur golv osv ser ut.
När det gäller inredningen så brukar det vara innertaket som hänger, men det kan man klä om utan bekymmer om man har den kunskapen 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)28 juli, 2011 kl. 07:08 #186297turbocab
DeltagareDet finns galet få kvar, så den bör ju räddas. Tänk på att många delar är svåra dock. B-motorn är ju helt annorlunda och vad jag förstått är många delar svåra hitta idag. Du kommer behöva bli medlem på Saabklubben för att köpa delar därifrån, dom har en del till B-motorn som du inte hittar nån annan stans. Yttre lister och en del dylika detaljer till tidiga og900 lär ju också vara sjukt svårt hitta. Men med lite tålamod så är det lugnt! Har tyvärr aldrig kört nån sån men det sägs vara väldigt skön karaktär i motorn med mkt turbokick. Och det är ju bra. 😛
28 juli, 2011 kl. 08:06 #186299fataren
Deltagarenä, det lär ju inte bli nåt hastverk inte om man ställer iordning den. förstod på han att den nog är välskött, tyvärr hade motorhuven fått sig en törn av traktorskopan i vinter. men annars skulle inredningenb vara fin och bilen komplett. han hade gått i tankarna om att skrota den men inte haft hjärta till det 🙂
28 juli, 2011 kl. 08:43 #186300turbocab
DeltagareAlltså motordelar finns ju en del på Saabklubben, plåt går att fixa för dom som kan det. Inredning i fint skick är ju halva jobbet, för dom grejorna är mkt svåra. Så köp den för fan! 🙂
28 juli, 2011 kl. 11:20 #186308saabaero
Deltagare79:orna har mer gemensamt med 99:an än med senare 900.
T.ex. stolarna är samma som 99:an, bakluckan saknar belysning, huven har dubbla gälar, etc.Men se till att rädda den!
Jag kan intyga att det var en rejäl turbokick i dessa maskiner, dock törstiga jämfört med T16 motorn
28 juli, 2011 kl. 12:11 #186310longjohn61
DeltagareHar själv ägd en 78 turbo en gång i tiden var nog den skönaste bilen jag har haft,och som saabaero säger väldigt mycket
likheter mellan dessa årsmodeller så är den räddbar slå till 😉 finns nog inte så värst många kvar.
Har du bilder på pärlan ❓Mvh Nisse
28 juli, 2011 kl. 17:29 #186320reino
DeltagareHemma hos svärmor står det en -79 900. Den är reggad som en GL av nån anledning, men har komplett turbosetup sånär som motorn. Inredningen är grön plysch, huv med dubbla gälar, taklucka, turboratten samt att det står Turbo på handskfacket. 😀 Det sitter en vanlig sugmotor i den, fast med insprut ist för förgasare. 😛 Den skulle absolut gå att rädda, men det är en del jobb med den. Har funderat på att plocka lite roliga grejer och slänga på Svarten, men det känns lite synd att plocka delar från den ändå.
Det roligaste vore ju om den kunde räddas, men då jag bor 50 mil söderut från den, samt att jag har ett annat projekt där uppe, så känns det som att den kommer att bara stå tyvärr. 🙁 Kan lägga upp bilder sen om nån är intresserad.
29 juli, 2011 kl. 11:00 #186339saabaero
Deltagare@ReinO wrote:
Hemma hos svärmor står det en -79 900. Den är reggad som en GL av nån anledning, men har komplett turbosetup sånär som motorn. Inredningen är grön plysch, huv med dubbla gälar, taklucka, turboratten samt att det står Turbo på handskfacket. 😀 Det sitter en vanlig sugmotor i den, fast med insprut ist för förgasare. 😛 Den skulle absolut gå att rädda, men det är en del jobb med den. Har funderat på att plocka lite roliga grejer och slänga på Svarten, men det känns lite synd att plocka delar från den ändå.
Det roligaste vore ju om den kunde räddas, men då jag bor 50 mil söderut från den, samt att jag har ett annat projekt där uppe, så känns det som att den kommer att bara stå tyvärr. 🙁 Kan lägga upp bilder sen om nån är intresserad.
Det är inte en EMS eller GLE då ?
Kan ju även vara ide att kolla vad det är för grundmotor. Vet det förekom att turbon plockades bort och bilen reggades om, dels för att turboaggregat var dyra och att försäkringen blev avsevärt billigare. Kan ju vara så att det sitter en lågkompad turbomaskin i. Finns det några spår av fullastupprikningen på insprutningen eller tryckvakt? (Tryckvakten satt vid säkringsdosan på de första årsmodellerna)Dubbla gälar hade alla huvar.
29 juli, 2011 kl. 15:40 #186198fataren
Deltagarevar iväg idag och kollade på bilen , tog inga bilder dock. såg ut som ett vrak i skogen, men inte nämnvärt mycket rost i dörrarna, lite på kanterna bara inget genomgående, lika vid infästningarna fram , blev lite förvånad, orginal inkafälgar följde med. lådan var en 4vxl, men så väldigt blank ut, kom inte åt att få nr på lådan så kan inte kolla vad det är för låda förren den står på gården. kan man se de tre räfflorna när lådan är monterad på bilen? isåfall var. blir ett köp av den iallafall lutar det åt.
29 juli, 2011 kl. 16:13 #186348M.Broberg
Deltagare@fataren wrote:
kan man se de tre räfflorna när lådan är monterad på bilen? isåfall var. blir ett köp av den iallafall lutar det åt.
nope, motor + låda måste skilljas. dock är det lovande att den ser blank ut 🙂
29 juli, 2011 kl. 17:39 #186351fataren
Deltagarevad är det värt att pröjsa, bilen startade när han ställde den, för 10 år sedan…. mycket jobb e det… räknar på 3 år om den ska bli fin.
29 juli, 2011 kl. 19:50 #186356reino
Deltagare@SaabAero wrote:
Det är inte en EMS eller GLE då ?
Kan ju även vara ide att kolla vad det är för grundmotor. Vet det förekom att turbon plockades bort och bilen reggades om, dels för att turboaggregat var dyra och att försäkringen blev avsevärt billigare. Kan ju vara så att det sitter en lågkompad turbomaskin i. Finns det några spår av fullastupprikningen på insprutningen eller tryckvakt? (Tryckvakten satt vid säkringsdosan på de första årsmodellerna)Dubbla gälar hade alla huvar.
Nja det tror jag inte, för då ska nån tidigare ägare ha bytt bräda samt ratt till turbodito. Om det sitter några såna grejer vet jag inte i nuläget, då det var längesen jag kollade noga på den, samt att man inte var lika påläst om 900 som man är nu, men jag ska kika när jag får tillfälle inom dom närmaste veckorna. 🙂 Om motorn är lågkompad har jag ingen som helst aning om. Men jag kan lägga upp lite bilder på Picasaweb och slänga upp en länk här, så får den samlade eliten säga sitt om den. 😉 Den har en snygg grön färg iaf. 😛
29 juli, 2011 kl. 19:58 #186357saabaero
Deltagare@ReinO wrote:
Nja det tror jag inte, för då ska nån tidigare ägare ha bytt bräda samt ratt till turbodito. Om det sitter några såna grejer vet jag inte i nuläget, då det var längesen jag kollade noga på den, samt att man inte var lika påläst om 900 som man är nu, men jag ska kika när jag får tillfälle inom dom närmaste veckorna. 🙂 Om motorn är lågkompad har jag ingen som helst aning om. Men jag kan lägga upp lite bilder på Picasaweb och slänga upp en länk här, så får den samlade eliten säga sitt om den. 😉 Den har en snygg grön färg iaf. 😛
Har du reg nr kan du göra en sökning på Riksarkivet http://www.svar.ra.se/” onclick=”window.open(this.href);return false; så får du svar ifall den är omreggad etc.
30 juli, 2011 kl. 14:19 #186376fataren
Deltagarevad är det värt att ge för projektet,? är 1200 för mycket?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.