9000 -98 A50 Hajen!

Forum Övrigt Projekt / Min bil 9000 -98 A50 Hajen!

Detta ämne innehåller 43 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-13 20:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare

oskarforsberg
    Deltagare

Nu blev det äntligen en 9000 a50, -98, 2.0 med lättrycksturbo (?). 25k mil

Gjorde affär väldigt snabbt och har knappt hunnit bekanta mig med bilen. 12ägare innan mig men tycker ändå att den ser väldigt fräch ut. Vet inte varför inte fler ringt på den innan mig, annars brukar de gå snabbt som tusan. Så är lite orolig att det skall vara något skumt med den.. Men men det får vi se!

Inga planer för tillfället förrutom fixa någon lampa i instrumentpanelen, innerbelysning, osv. rostfri utanpå och under, nybesiktigad utan anmärkning men skatten skall betalas. Det enda är att båda framskärmarna ser ut som skit och det är lite färgsläpp på främre kofångaren.

Vad säger och tycker ni om denna? Priset blev mellan 5 och 10. Gjorde jag bort mig?

2015-06-08-18.27.50

2015-06-08-18.29.44

2015-06-08-18.27.44

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Bilagor:

Janne Hagnell
    Deltagare

Det ser väl ut som ett bra köp! Att skärmarna är slut på 9000 är ju standard. Vet inte hur de tänkte när de konstruerade dekorlisten på hjulhuskanten? Att få sälja mycket ekonomiplåt?

oskarforsberg
    Deltagare

Nu har jag hunnit åka Uppsala – Kalix – Uppsala samt lite långkörning över midsommar och grejer. Bilen har gått över förväntan, och jag är riktigt imponerad över hur bra moderna bilar kan vara! Har alltid längtat tillbaka till min 900a även om jag kört nya BMWs, Volvos, WV mm i jobb. Men denna bil ser jag fram emot att använda länge! Om jag inte ändrar mig och köper en 2.3t istället. Jag har en lång lista på smågrejer som jag behöver fixa, kupébelysning, framskärmar, lackskador framtill, mm Men det är fortfarande ett tag kvar till semester så jag nöjer mig med att beundra bilen som ser hundra gånger snyggare ut med riktiga fälgar på. Även om tills vidare det är olika modeller fram och bak. Har hrm.. åkt på odubbade dubbdäck på plåtfälgar fram tills nu…

2015-06-27-19.50.09

2015-06-27-19.50.09

900i 8v -88 finbil

Bilagor:

oskarforsberg
    Deltagare

OCH jag börjar faktiskt tycka att de ser snygga ut, i alla fall så här från sidan 😀

2015-06-27-19.50.35

2015-06-27-19.50.35

900i 8v -88 finbil

Bilagor:

oskarforsberg
    Deltagare

Så det jag märkt under mina ca 400mil hittills och tänkte ta tag i så fort som möjligt är följande:

Antennen är trasig och rör sig inte, en detalj men viktig sådan! Gissar att jag måste skaffa en helt ny enhet. Vet inte heller hur den sitter kopplad till stereon, om jag måste ha orginalstereo för att den skall röra sig eller om det går med vilken stereo som helst?

Däck och fälg, nu har jag bra däck på. Skall bara byta fälgarna framtill.

AC, kyler ibland, värmer ibland, lite beroende på feeling. Går alltid att få kallt om jag pressar ner tempen till cold så gissar att det är någon givare som behöver bytas alt. att hela huvudenheten är knas.

Fronten ser lite taskig ut med stenskott, avflagnad färg och lös grill.

Framskärmarna ser ju heltaskiga ut! Hoppas kunna hitta hela i rätt färg på skroten för att komma billigt undan, men kan nog inte hoppas på det…

Emblem bak är borta. Fanns ju att köpa på festivalen, om jag hade insett då att jag skulle köpa en 9000 någon vecka senare hade jag ju slagit till…

Passagerar dörren har varit utsatt för inbrott/försök. Syns inte så bra, men det är ganska trasigt kring handtaget. Lika bra att fixa det, men då måste jag ha en ny dörr.

Lampreglaget är löst.

Säkerhetsbältesskylten lyser inte för föraren, vet inte om det sitter en givare i stolen. Tycker jag har sett att det inte skall göra det, utan att den alltid skall vara på eftersom någon bör sitta i förarstolen…

Instrumentbelysningen är decimerad.

Instrumentpanelen, här behöver jag eran hjälp! Jag tror att det skall sitta en sådan där snygg trä imitationspanel framför, men det kanske det inte ska?

2015-06-27-22.56.55

Sätesvärmare på förarstolen, det här är den viktigaste funktionen i en bil och den fungerar inte :argh

saknar högtalare bak

bakluckan läcker…

baksätet går inte att sätta fast (altså från fram/nedfällt läge)

såååååååå…. det där blev en ganska lång lista, och då har jag inte tagit med oljebyte, filter och övrigt som kan vara bra (har hört dra åt topplocksbultarna från det andra forumet) vad mer rekomenderar ni görs?

Har hittils inte haft tid att kolla hur jag skall göra något så därför kan några frågor visa sig självklara så snart jag börjar kolla på det, men hoppas att jag får någon form av fritid snart så jag kan sätta igång!

2015-06-27-22.56.55

900i 8v -88 finbil

Bilagor:

Janne Hagnell
    Deltagare

Det var lite väl mörk bild för att se något. När det gäller stolsvärmen är det oftast en tråd som är avbränd. På Turboklubbens hemsida finns en mycket bra FAQ på hur du lagar detta.
    När det gäller bältesvarningen kan det även vara givaren i bälteslåset. Så är det på min V4 och jag känner igen problemet: Man behöver inte lampan men den sitter ju där och då SKA den baske mig funka!

Regin
    Deltagare

Instrumentpanelen, här behöver jag eran hjälp! Jag tror att det skall sitta en sådan där snygg trä imitationspanel framför,
    men det kanske det inte ska?

Det var mig veterligen inte alla A50 bilarna som hade det –
    utan var väl endast ratten man hittar standard på dessa bilarna.

Min fd donator MY 98 hade denna träpanel men även vxl-spaken i trä:

DSCN2038

Bilagor:

oskarforsberg
    Deltagare

Frågan är nog självbesvarande om jag får reda på om träpanelen sitter fast som en tunn panel utanpå plasten, eller är integrerad i hela sektionen. Det ser nämligen ut som att något kan ha suttit fastklistrat utanpå instrumentpanelen och jag utgick från att det har varit en tunn träpanel, jag har dock ingen vxlspak i trä, men med 12ägaren kan dessa två detaljer försvunnit närsomhelst.

Finns det att köpa någonstans om det skulle va så att jag vill ha en sådan i alla fall?

Ska det se ut så här?

2015-06-28-17.12.39

2015-06-28-17.12.39

900i 8v -88 finbil

Bilagor:

oskarforsberg
    Deltagare

Det som dessutom göder min teori är cdspelaren som också är i träimitation…

900i 8v -88 finbil

Janne Hagnell
    Deltagare

Lite OT men iaf: Kalix! Ljuva minnen! Pluggade där 1989-90. Gör du om redan så minns att det i sammanhanget är obligatoriskt att spela ”Mot Kalix” med Ted Ström!

Regin
    Deltagare

Svaret är enkelt 😉

Ta en titt på blocket med alla A50 –
    så ser du att det är rätt många av dom som inte har träpanel.

Din CD spelare är av märket Sony
    mig veterligen har saab aldrig haft något samarbete med dom ………

Nej, jag tror din bil är precis som den skall vara –
    men vill du ha träpanel finns dom lite överallt idag.

oskarforsberg
    Deltagare

Nänä skippar den då 😉 det fans ingen annan cool panel?

Kalix åker jag ”ofta” till då farmor bor däruppe. Så fort jag är ”i närheten” brukar jag stanna till för en kaffe;)

900i 8v -88 finbil

oskarforsberg
    Deltagare

Så ÄNTLIGEN har jag gått ner från 180-200% arbetsbörda och jobbar from nu bara heltid… Första steget var såklart att städa ur bilen, lägenheten mm och börja komma i ordning litegran också.
    Har olja och filter kvar sen förra bilen som jag aldrig hann byta på tänkte att det skulle vara ett lagom em projekt idag. Men strandade då jag inte ens hittar oljefiltret på denna bil!

Nåja, imorgon åker jag och köper Haynes manual för 9000 så kanske ni slipper några dumma frågor. Jag har i alla fall monterat bakre högtalare med hjälp av monteringsplattor jag fick av Reine och några gamla högtalare jag hade hemma. Gjort en allmän översyn, damsugit bilen (ett skönt första steg), försökt få bukt med den irriterande fläkten som mäter temperaturen i bilen. Jag hade ingen silikonspray så tog WD40, dock utan något resultat.

Hoppas på bättre framfart under veckan!

900i 8v -88 finbil

oskarforsberg
    Deltagare

Så jag hittade både oljefilter och tapbult bara jag lyfte lite på bilen 😉 Idag har jag shoppat en jäkla massor med grejer, håll utkik i veckan 😛

900i 8v -88 finbil

Regin
    Deltagare

Så jag hittade både oljefilter och tapbult

Ja oljefilter sitter ganska bra till på dessa bilarna 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng