9000 CSE -96, ville inte starta (el), tips?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 CSE -96, ville inte starta (el), tips?

• Författare

Imorse svor Olsson, det var tur att jag inte hunnit sälja Cheva Blazern ännu!
      Först var låset på förardörren igenfruset, så det gick inte att öppna dörren, och det gick inte att låsa upp inifrån heller! Detta kan jag ju härleda till att jag inte smörjt låset, och att det varit fuktigt, så det är ju inte bilens fel.

Men…, när jag väl trasslat in mina 130 kilo bakom ratten (från passagerarsidan) så var bilen nästan stendöd. Startmotorn gick två-tre varv (mjö-mjööö-mj…) sen hände inget.
      Jag har reagerat på att den digitala voltmätaren legat lite lågt, men har väl inte funderat på det, eftersom det aldrig varit nåt problem att starta. Jag har förutsatt att batteriet var dåligt, och haft för avsikt att köpa nytt, men man är ju duktig på att prokastrinera! Jag körde bensinvärmaren (på timer) imorse, och den drar ju lite extra ström, men det kan ju inte vara hela problemet.

Köpte ett nytt batteri när jag kom hem från Universitetet, och monterade detta. Ut och köra lite landsväg för att få det fulladdat, och visst, istället för att ligga stabilt mellan 13,7 och 14,0 Volt så låg mätaren mellan 14,0 och 14,3V (rätt stabilt på 14,2V i landsvägsfart).
      MEN…, när jag kommer in i stan igen så sjunker mätaren till 14,1 Volt. Om jag stannar bilen och startar den igen så går spänningen (tillfälligt) ner till 11-12V.

Så då är frågan, vad är fel? Remmen? Hur spänd skall den vara egentligen? Vanliga kilremmar vet jag ”ungefär” hur spända de skall vara, men detta är ju en annan sorts rem, betydligt tunnare och bredare. Jag kan ”nästan” vända den ut och in där den går fri som längst, och att trycka ner den en 3-4cm är nog inget problem, kanske mer.
      Om den skall spännas, var gör jag det? AC-pumpen sitter ju längst fram (där det vore enklast att spänna remmen), men den är ju inte infäst så det går att spänna där.

Alltså, jag VET ju inte ifall det fortfarande är nåt fel, det kanske är helt normalt att mätaren ligger runt 14,2V i landsvägsfart (70-90km/h) och går ner lite i stan. Att spänningen sjunker tillfälligt precis efter start vet jag ju, frågan är ifall det är för mycket?

Tankar, tips och idéer emottas tacksamt. Jag får se imorgon ifall bilen startar som den ska då (jag har programmerat bensinvärmaren igen, det var ju för den som jag köpte just denna bil!).

Anders Olsson

december 2, 2009 kl. 18:08 #148971

allt verkar vara som det ska vara, 14,2 är hur bra som helst o när du startar bilen så går ju volten ner så det är heller inga problem, spänn remmen lite kanske men det är inga problem med dom siffrorna du talar om här,, så tuta o kör bara o glömm inte smörja låsen så du slipper vara cirkus konstnär varje gång du ska in i bilen 🙂 🙂

mvh dennis

december 2, 2009 kl. 18:25 #148973

Den spänning som visas omedelbart efter start är den lägsta uppmätta spänning som uppmätts då bilen stått stilla.

december 2, 2009 kl. 19:01 #148976

Okej, då låter jag bli att oroa mig, åtminstone tills imorgon bitti!
            Hoppas jag slipper åka Blazer imorgon. Inte för att det är nåt fel att åka Cheva, men SAABen är betydligt trevligare!

Anders Olsson

december 2, 2009 kl. 19:26 #148977

Remmen behöver du inte bry dig om, den spänns automatiskt av en sådan här:

december 2, 2009 kl. 22:34 #148986

Ja, det satt någon mysko fillegrunka som spände remmen såg jag. Nå, det är säkert okej nu med nytt batteri. Jag blev bara lite nervös när jag såg att spänningen gick ner (till mellan 14,0 och 14,1V) vid stadskörning även med det nya batteriet.

Men som sagt, vi får se imorgon hur det funkar. Det borde ju vara okej nu.

Tack för hjälpen!
                Anders Olsson

december 3, 2009 kl. 09:11 #148991

Hej!
                  När generatorkolen börjar bli slitna och anliggningen mot släpringarna på generatorns rotor blir sämre (slitna=kortare kol=lägre fjäderkraft) så brukar också laddspänningen sjunka. Normalt sett ska man ha ca 14.4V från ungefär 1500rpm. Att det ligger lite under det på tomgång eller låga varvtal är inget konstigt. På en 13 år gammal bil är det inte anmärkningsvärt om det finns lite oxid på kontakter och annat längs vägen så att man får ytterligare något spänningsfall till mätaren på instrumentbrädan. Kolla gärna spänningen direkt på generatorn vid ungefär 2000rpm för att dubbelkolla.
                  Mvh,
                  Emil

december 3, 2009 kl. 09:46 #148992

Tackar Emil!
                    Imorse startade bilen utan problem efter att bensinvärmaren gått i en halvtimme. Direkt efter start gick mätaren upp till 14,5V (efter att den återhämtat sig från starten) och stabiliserade sig sedan på ca 14-14,1V under stadskörning och ca 14,2V under ett par mils landsvägskörning.
                    Efter några start/stopp (korta sträckor i stadskörning) stod mätaren mellan 13,9 och 14V nu när jag parkerade bilen.
                    Visserligen var det inte lika kallt imorse som igår (-3 idag, -7 igår), men det känns ändå som om det verkar funka fint nu med nytt fräscht batteri.
                    Framtiden får utvisa!

Anders Olsson

december 3, 2009 kl. 10:18 #148993

alla gånger bilbatterier har svikit mig har det varit vid låga temperaturer, men det brukar inte komma som en överaskning. De har då inte varit särskilt ”pigga” på startmotorn ett längre tag trots hyffsad spänning obelastad.

Nåt att tänka på, speciellt eftersom du använder värmaren, är att ladda batteriet med laddare ibland. för att hålla det fullt.

december 3, 2009 kl. 11:49 #148996

Ja, det gamla batteriet uppvisade ju alltså tecken på att inte vara i toppkondition redan när det var varmt. Det var jag som sköt upp att köpa nytt batteri, dels för att jag lever efter filosofin att aldrig göra idag vad som kan skjutas upp till imorgon (vilket straffar sig rätt ofta) och dels för att jag ju inte var 100% säker på att det var batteriet som var problemet.

Det där med att underhållsladda, ja det vore vettigt. Mitt problem är väl att jag i såna fall skulle behöva 2 batterier. Jag bor i lägenhet 2 trappor upp, det finns ingen el vid parkeringsplatsen (jo, det finns en stolpe för motorvärmare men den går bara en halvtimme i taget, timerstyrd!). Men vi får se ifall det behövs laddas med batteriladdare nu när batteriet är fräscht. Instruktionsboken till bensinvärmaren säger att man skall se till att köra åtminstone någon halvtimme efter att värmare använts, för att försäkra sig om att batteriet får tillbaks vad värmaren dragit ur det. Det uppfyller jag nog med råge. Men vi får se som sagt.

Anders Olsson

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.