9000 kommer bara värme, lås krånglar

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 kommer bara värme, lås krånglar

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 kommer bara värme, lås krånglar

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 24, 2013 at 16:02 #8154

      hej
      mim 9000 kommer det bara varmluft ur, i somras fungerade ac:n när den ville men den kylde bra då. låter lustigt från kontrollpanelen till ac::n i början sen slutar det. tänkte prova att byta panel men fanns ingen på skroten, fick för mig att det finns olika modeller? någon som har en till salu? eller någon ide om vad det kan vara för fel. även hopplös att komma in i, har bytt batterierna i dosorna, har 2st och kollat lödningarna. var glapp i lödningen till batterierna för något år sen. tacksam för tips.
      Med vänlig hälsning peter

        oktober 24, 2013 at 22:02 #60450

        Hallå! Har en ACC panel liggandes i stugan som jag skulle kunna lägga på posten när jag är där helgen den 9-10november. Hojta till om du inte hittar någon innan dess. 220kr inkl frakt kan vi säga.
        Mvh
        Ola

          oktober 25, 2013 at 06:14 #60452

          hej
          okey, hittar jag ingen innan dess så vill jag köpa den, hör av mig i så fall.
          mvh peter

            oktober 25, 2013 at 16:17 #60468

            Det går nog inte att utesluta en felaktig kupetemperaturgivare heller.
            När min givare sade upp sig var det bara Max kallt eller Max varmt som gällde i kupén

              oktober 25, 2013 at 20:57 #60478

              @peteranderson wrote:

              hej
              mim 9000 kommer det bara varmluft ur, i somras fungerade ac:n när den ville men den kylde bra då. låter lustigt från kontrollpanelen till ac::n i början sen slutar det. tänkte prova att byta panel men fanns ingen på skroten, fick för mig att det finns olika modeller? någon som har en till salu? eller någon ide om vad det kan vara för fel.

              Vår 9000 började på samma vis köra enbart kalluft på vintern och enbart varmluft på sommaren. Det blev ju ohållbart så jag skaffade på chans en ny ACC-panel som jag hittade på Saabmarknaden i Saxtorp. Då fick jag en intermittent fungerande panel. Dvs den ger perfekt temperatur, men den tappar strömmen rätt ofta, vilket är lika ohållbart. Man måste ju ha fungerande defroster nu på vintern.
              MEn det gav i alla fall som resultat att jag nu vet att det är panelen som är boven och jag har beställt en begnagad från en skrot.

                oktober 26, 2013 at 00:14 #60481

                Håller på och skrotar en 9000 -96 med ACC… i den finns det Acc enhet båda tempgivarna plus servo motorerna till luftspjällen… dessa är funktionstestade innan jag plockade ut delarna… hör av dig om intresse finnes

                  oktober 28, 2013 at 20:22 #60569

                  hej
                  fick tag på en ac panel och innetempgivare i närheten men det hjälpte inte. någon som har någon ny ide eller får jag lämna in den på felsökning.
                  Med vänlig hälsning peter

                    oktober 29, 2013 at 19:21 #60599

                    hej
                    har nog hittat felet, elmotorn som reglerar varmt och kallt orkar inte röra på sig självt. om man lossar vajern rör den på sig, vajern gick tungt men har smörjt upp den och dragit fram och tillbaks så det går lätt ändå orkar inte motorn. försökte få loss den men hur gör man då? hur får man loss armen? sitter en motor längre in, kollar man på den ser det ut som att man kan lossa motorn från utväxlingen men inte vågat, är svårt att se på motorn, sitter bakom så man inte ser vad man gör.
                    Med vänlig hälsning peter

                      oktober 15, 2014 at 21:22 #146030

                      Hej

                      Så här ser beslaget med två motorer ut när det är urmonterat ur bil (från 9000 -95)

                      och andra sidan…

                      Jag tror det är lättast att ta loss beslaget med motorer (sitter med tre skruvar) ur bilen för att kunna ta isär och smörja växellådan.
                      Jag har själv ett liknande problem med värme/kyla-regleringen i min 9000.
                      Har redan bytt ACC-panelen en gång då den förra hade en bränd krets.
                      Då bytte jag även hela beslaget med motorer då jag misstänkte att motorn och/eller växellådan gick för tungt.

                      Nu har jag samma problem igen. Denna gång ska jag prova att smörja växellådan.

                      Mvh
                      Einar

                        oktober 17, 2014 at 20:43 #142938

                        Dessa motorer går lättast att ta ur efter att handskfacket är borta.
                        Vet att även en reglage stång kan gå av, men just nu är jag osäker på om den var till värmen eller rec funktionen.
                        Hur som helst finns det en utbytbar i metall.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.