Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › 9000 Talladega -89 orginal optik med extra flås
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-03 06:59 av .
- FörfattareInlägg
- 7 november, 2014 kl. 22:18 #24437
jonathan p
DeltagareEfter >10 Saab 9000 på mitt samvete så köpte jag min första 9000 Talladega under sensommaren detta året. Jag har blivit lite svag för trubbnos 9000 och efter att jag beslutat att sälja min 9000 förseriebil så skulle den givetvis ersättas med en annan 9000 som hobbybil. Kampen stod mellan en 9000 Cs Aero eller 9000 Talladega då jag ville ha något som jag inte ägt tidigare. Efter att ha dräglat några gånger i Saabs broschyrer om 9000 Talladega och budat hem en inbunden utgåva om rekorden på Talladega raceway så blev ju suget stort. De vanliga sidorna granskades, Blocket, stcs forum, 9000 klubben, saabklubben, mobile.de osv. Slutsatsen blev rätt snabbt att det är inte ofta som en äkta 9000 Talladega ens är till salu nuförtiden, under min nybakade körkortstid för 13 år sedan så var dessa bilar ”högvilt” för trimsugna kompisar. De var tuffa, aggresiva, lättrimmade och gav ett gött ljud med öppna 3* avgassystem. Givetvis låg problematiken ofta i att de surt förvärade csn pengarna placerades på nogrannt övervägda investeringar som fullflödande avgassystem, dumpventiler som slog ut lmm & rejäla sänksatser med bakskärmsskrap som resultat.
Idag börjar man istället märka små indikationer på att en skara Saabentusiaster börjar se dessa bilar som högintressanta, mer med fokus på att bibehålla dem orginal och njuta av sköna sommarkvällar med sidorutan nere för att lyssna in det väl avstämda Turboflåset och puts inför träffar med likasinnade.
Jag såg tillslut en 9000 Talladega som med små medel kan bli riktigt fin. Rostlagad och omlackerad i delar sedan tidigare, helrenoverad smidd motor med trim60, större modellanpassad ic, 3* avgas men sista delen orginal Saab sportsystem. Lite inredningspyssel och justeringar utvändigt har genomförts och nu återstår den sista återställningen utvändigt med orginal sportchassi, nya Talladegastripes, en rekond, fina 16* krysser, ny reflexpanel och lite annat pyssel.
Just nu står hon på vinterförvaring inför våren och mekgaraget tas upp av en MB 450 SLC -77 med mysig v8 som givetvis också måste få lite uppmärksamhet 😛
7 november, 2014 kl. 22:31 #199442jonathan p
DeltagareFörövrigt, för några månader sedan fick jag fatt i dessa fälgar i riktigt bra skick. Kåporna som satt på var dock plana och inte samma som på Talladegan, båda typer av kåpor passar så själva fälgen är samma. Såldes dessa som tillbehör för jag misstänker att de är hyffsat ovanliga?
Bonusbild. GRRRR, tuff front ala’ Talladega 😈
7 november, 2014 kl. 22:47 #199444norman
DeltagareKul att du skaffat en fin Talladega :CE
Det är nog som du skriver att ”en skara Saabentusiaster börjar se dessa bilar som högintressanta”, jag är en av dem 😛
Om 4-5 år är de riktiga veteranklassiker som det bara finns några 10-tals kvar av.
Fast de börjar bli gamla känns de ändå moderna, rymliga, bekväma, säkra, ekonomiska, snygga och allt annat bra 😉8 november, 2014 kl. 11:24 #199455cabmange
DeltagareHej
Kul med fler som gillar dessa, för en själv så går det upp och ner, och min har varit till salu men inget intresse 🙁
MH
9 november, 2014 kl. 08:28 #199471Jonathan
DeltagareÅh, så fin Talladega. Är det den som var till salu i Skåne för ett tag sedan? Med igenlagda sidolister.
9 november, 2014 kl. 18:44 #199482jonathan p
DeltagareYes det var den som såldes i Skåne. Tanken är att få fatt i orginallister & klistra fast dessa, men ännu så länge står andra saker högre på listan :weld2
9 november, 2014 kl. 21:04 #199488Jonathan
DeltagareHärligt! Såg och suktade efter den också. 🙂 Blir skoj att följa detta projekt!
10 november, 2014 kl. 18:51 #1995069k94
DeltagareDenna tråden får man ju bara inte missa att följa! =) Trist att de har svetsat/spacklat igen hålen för listerna på dörrarna. Ev så kan det vara 9000 CS dörrar. Då är ju hålbilden fel för listerna. Men ser fram emot förfiningarna du kommer att göra på denna bilen.
11 november, 2014 kl. 19:36 #199546jonathan p
Deltagare@9k94 wrote:
Denna tråden får man ju bara inte missa att följa! =) Trist att de har svetsat/spacklat igen hålen för listerna på dörrarna. Ev så kan det vara 9000 CS dörrar. Då är ju hålbilden fel för listerna. Men ser fram emot förfiningarna du kommer att göra på denna bilen.
Yes lite tråkigt, tekniskt går det ju att lösa genom att klistra listerna istället för att trycka fast dem, men det ställer ju lite krav på att få allt perfekt i höjd etc. Får se om jag ger mig på det eller låter just den lilla detaljen vara som minne från tiden då den blev ”stylad” :wrench
3 april, 2015 kl. 06:59 #202965jonathan p
DeltagareNu är det vår!
Frächa 16 krysseker med plana kåpor på 205x45x16 sitter som en smäck på en sänkt 9000.
Piffat upp inredningen med nya aero dörrsidor, ny panel och nytt tyg på a-stolpar. Det är är kvar är byte av innertak och insättning av mittarmstödet som jag har liggande.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.