9000T -85
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000T -85
- Detta ämne har 28 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-02 16:21 av
saabmicke.
-
FörfattareInlägg
-
Precis hemkommen efter att ha hämtat ”Drömbilen”…en 9000T 85:a i originalskick.
Detta är verkligen en ”keeper” och tänker fixa till den efter hand.
Bilen skall ombesiktigas inom kort pga ett par mindre ”skitfel” och därefter hade jag tänkt ge den en
ordentlig rostskyddsbehandling.Bilen har mestadels gått i Norrbotten (Kiruna) och är således i stort sett fri från rost.
Det finns en parkeringsskada på höger bakdörr som vi räknar med att kunna fixa utan byte av dörr.Bilen är helt original och har den ”stora” vingen som endast satt på 85:orna.
I dagsläget har den rullat strax under 25.000 mil vilket innebär att den nätt och jämnt är ”inkörd”
Är mycket nöjd med bilen som närmast kommer från en annan respektabel entusiast här på forumet.. 😀
Skall försöka uppdatera efter hand som vi vidtar lite åtgärder och även om det tar emot så lär ”Norrlänningen”
få stå inomhus i vinter… 🙂

september 21, 2012 kl. 22:06 #47834Härlig bil du kommit över.
Har en bild tagen i Kungshamn på far min poserandes bakom en likadan 85;a under vår semester på Örns camping. Den bilen, då den kom, drog många frågvisa blickar till sig den sommaren.
Jämförelsen med den samtida Volvo 760 gjorde att Saaben kändes ljusår fräschare och modernare än den förvisso trygga, men tillika gammalmodiga och konservativa 760 modellen.Denna vill jag se mer av framöver.
/Eliasson
@Sture.L wrote:
Hej
Vad kul att få se en sådan, typ finns de kvar? Var länge sedan man såg en tidig 9000.
Silver då har den röd inredning också med röd instrumentpanel?
Grattis och lycka till.
Sture
Jodå, helt riktigt, den har oxblodsinredning och röd panel. Något sliten som synes men hade tänkt låta renovera den.
Har för mig att klädseln kallades Colorado.
@SjuntorpsDaniel wrote:
Härlig bil du kommit över.
Har en bild tagen i Kungshamn på far min poserandes bakom en likadan 85;a under vår semester på Örns camping. Den bilen, då den kom, drog många frågvisa blickar till sig den sommaren.
Jämförelsen med den samtida Volvo 760 gjorde att Saaben kändes ljusår fräschare och modernare än den förvisso trygga, men tillika gammalmodiga och konservativa 760 modellen.Denna vill jag se mer av framöver.
/Eliasson
Tack! Vore kul att se bilden! Var det en fabriksny 85:a han hade? Vet att det var ett otroligt drag efter dem när de kom och en del såldes vidare innan de levererats till högre belopp än vad de kostade hos Saab. Snacka om efterfrågan… 😀
@SaabAero wrote:
Kul att hitta en bil i så fint originalskick.
Ser att tom slutröret har org utformningen.Ja, jag är mycket glad över att ha hittat en så pass fin 85:a.
Kul också att Du nämner slutröret, ställde frågan till Fille igår och han sa samma sak som
Du, dvs att det ser ut att vara originalröret.
Fick också tips om att montera original Turbo-85 fälgar istället för Cross Spoke eller Aero.
Skall det vara original så skall det… 😀Även inredningen ser helt ok ut och även den är ju lite speciell på tidiga 9000
Elsystemet är till stor lika som 900, tom kabelfärgerna är samma (kan vara bra att veta om du har svårt att hitta elschema)Ang Turbo -85 fälgarna
Se till att hitta 9000 fälgarna, dvs 6″ breda.
900 varianten är bara 5,5″ och ett lite annat utseendeseptember 22, 2012 kl. 09:32 #47841@Saabmicke wrote:
@SjuntorpsDaniel wrote:
Härlig bil du kommit över.
/Eliasson
Tack! Vore kul att se bilden! Var det en fabriksny 85:a han hade? Vet att det var ett otroligt drag efter dem när de kom och en del såldes vidare innan de levererats till högre belopp än vad de kostade hos Saab. Snacka om efterfrågan… 😀
ahh – glömde…
Detta var alltså sommaren 1985 då bilen var purfärsk på marknaden. Detta var garanterat en provbil eftersom far min jobbade på teknisk utveckling vid den tiden.
Jo, du vet att bilen såldes ju i ren spekulation, enligt ryktet.
Folk flockades som fåglar kring bilen, en gång då vi var i Varberg. Skulle aldrig hända idag antagligen.@SaabAero wrote:
Även inredningen ser helt ok ut och även den är ju lite speciell på tidiga 9000
Elsystemet är till stor lika som 900, tom kabelfärgerna är samma (kan vara bra att veta om du har svårt att hitta elschema)Ang Turbo -85 fälgarna
Se till att hitta 9000 fälgarna, dvs 6″ breda.
900 varianten är bara 5,5″ och ett lite annat utseendeTack för tipset beträffande elschemat, kan ju vara bra att veta.
Jag har en uppsättning Turbo-85 och det är 6″ varianten för 9000.
De är i bra skick så jag har inte behövt renovera dem.@SaabOscar wrote:
Grattis! Är själv mycket sugen på en 85:a men finns ju nästan ingen kvar och en turbo är riktigt ovanlig.
Ska följas med spänning 😀
Tack så mycket! 😀 Ja de är inte lätta att få tag i längre. Tyvärr är det väl så att om inte
rosten ”tagit” dem så har de gått till Folkrace istället… :bh
Alla 85:or har turbo, 9000i kom först som 86 års modell.Lycka till med letandet, hoppas Du hittar ett fint ex!
Jag har även en uppsättning av de så kallade Ronalfälgarna som är så populära till og900 samt 99 men
med bultmönster (4/108) för 9000 och nyare 900.
6″ breda och 15″ stora
Någon som vet när dessa introducerades?
Jag har för mig att jag sett någonstans att de kom 1986 men är inte säker.Vet därför inte om jag skall överväga att använda dem till 85:an..?
Om inte så borde de vara skitsnygga på en og900 88-93.. :CE

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.