900i cab-91, rost i kylkanaler idéer på lagning?

Forum Modellspecifika forum OG900 900i cab-91, rost i kylkanaler idéer på lagning?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-05 05:25.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

bow
    Deltagare

Jag har fått ett mycket allvarligt problem med min cabriolet, en SAAB 900i 2,0 1991. När topplockspackningen skulle bytas pga läckage och vit rök bakom bilen, så upptäcktes att två av kylkanalerna i motorblocket var rostangripna och på den sämsta var väggen mellan kylkanal och cylinder på sämsta ställer bara ca: 3 mm tjock istället för 10 mm. Jag har den inlämnad hos en bra SAAB mekaniker, men att försöka lösa problemet visar sig vara som att välja mellan pest och kolera. Inget riktigt bra sätt att lösa problemet.
    Jag älskar bilen, som jag köpte 1993 av SAAB och har nyss bytt tygtaket på den och jag vill verkligen få igång den. Den har gått ca.12.000 mil.
    Jag vill ha en långsiktig lösning på problemet och enligt vissa är detta ett vanligt problem på gamla 900-motorer och det gör det ju svårt eftersom det inte finns några nyare motorblock än 18 år gamla. Det finns idéer på att gjutjärnssvetsa med en stav, använda kemisk metall, byta motorblock, någon hade även tagit ett SAAB 9000-block och satt dit istället osv. Men alla lösningar har ju sina problem. Svetsa verkar svårt, kemisk metall – osäker hållbarhet, byta motorblock – kräver ju i så fall att man kan vara säker på att det är ett fräsch block och att det håller länge.
    Är det någon som har information som skulle kunna hjälpa mig?

stefan
    Deltagare

vanligt problem? tja såtillvida alla gamla saab ägare struntar i att byta kylarvätska så kanske man kan kalla det vanligt? Finns inget annat det beror på så man borde rimligen kunna hitta ett oskadat block?
    Att tattarlaga är nog helt uteslutet om du vill ha det skottsäkert.

morsole
    Deltagare

Det finns en tråd om en amerikansk mekaniker som tydligen med stor skicklighet lyckats få ordning på frätskador, då i synnerhet hos 2,1 l block, genom slaglödning.
    Har naturligtvis inte länken i minnet just nu…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

roy
    Deltagare

Hej, Har du fått lösning på problemet ? vet om block annars ,
    Roy från Saab vårsalong

walle
    Deltagare

har ett motor block komplett med kolvar vev å lager som gått garanterat 300mil sen ny
    vill ha 1000kr för det å det kommer från en 91a 2.0 900
    mvh niklas i lidköping
    0738368638

97sonett
    Deltagare

bara köpa ett block o byta ju, tar ju ingen tid o göra det på en 900, har förövrigt aldrig sett så stora frätskador så ett byte av block varit nödvändigt, säker på att det inte varit saltvatten i systemet istället för glykol?? :doooooohh:

Har en kpl motor ´91 som funkar med nybytt toppackning…
    500:-?
    Kan ju oxå vara ett alternativ…

pm:a vin intresse
    mvh

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng