900I svåra startproblem

Forum Modellspecifika forum OG900 900I svåra startproblem

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-29 09:59.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

patrikmoberg
    Deltagare

Hej!!

Har en saab 900i från 87. Har köpt den för 2 dagar sen och den har gått riktigt bra. Var ut och flyttade bilen kl 17 och då gick den bra, men senare på kvällen när jag skulle ut o köra så är den helt plötsligt grymt svårstartad och när den väl starta så bluddrar den jätte mycket, samt låter det som att den bara går på 2-3 cylindrar. Väldigt konstigt att det vart så tvärt efter den stått ett tag.
    Vad kan detta bero på??

Jag uppskattar alla svar jag kan få!!
    Mvh/patrik

longjohn61
    Deltagare

Hej och välkommen hit 😉
    Eftersom du själv säger att du inte haft bilen så länge skulle jag nog börja med en ordentlig service
    Olja+filter, stift +kablar,rotor+lock samt luftfilter och kanske bränslefilter
    tror först då man kan säga mer innan man byter saker hit och dit 😉
    Delar hittar du till bra pris på speedparts.se

Mvh Nisse

jellybear
    Deltagare

@patrikmoberg wrote:

Hej!!

Har en saab 900i från 87. Har köpt den för 2 dagar sen och den har gått riktigt bra. Var ut och flyttade bilen kl 17 och då gick den bra, men senare på kvällen när jag skulle ut o köra så är den helt plötsligt grymt svårstartad och när den väl starta så bluddrar den jätte mycket, samt låter det som att den bara går på 2-3 cylindrar. Väldigt konstigt att det vart så tvärt efter den stått ett tag.
    Vad kan detta bero på??

Jag uppskattar alla svar jag kan få!!
    Mvh/patrik

Hej och välkommen till forumet!

Jag har två frågor:
    – Är det en bil med eller utan katalysator?
    – Hur ser motoroljan ut (grumlig, innehåller vatten?) och ryker det något ur avgasröret vid kallstart?

Beroende på om du har katalysator eller ej är det helt olika saker som styr bränsleblandingen (just de med katalysator kan ibland bete sig som du säger). Beträffande min andra fråga så undrar jag för att kunna utesluta att det är topplockspackningen som tackat för sig (vilket ger typiskt de symptom du beskriver, i synnerhet efter att bilen stått ett tag).

sebbo
    Deltagare

Känner igen ditt symptom, brukar vara stiften som farit. Orsaken kan dock vara massor. Men jag håller med föregående, gör en redig service, det kan lösa många problem.

patrikmoberg
    Deltagare

Ska ta o prova o byta lite grejor på den då. Ska kanske tillägga att jag gick lös med fördelarlocket i går och satte tillbaka det igen, och så finns det inte ens tendens till o starta alls!!

plankan
    Deltagare

@patrikmoberg wrote:

Ska ta o prova o byta lite grejor på den då. Ska kanske tillägga att jag gick lös med fördelarlocket i går och satte tillbaka det igen, och så finns det inte ens tendens till o starta alls!!

Du har monterad tillbaka det rätt igen väl ❓

patrikmoberg
    Deltagare

Hur ska tändkablarna sitta om går från vänster till höger på motorn, och sen från fördelarn sett fram ifrån??

gustavh
    Deltagare

@patrikmoberg wrote:

Hur ska tändkablarna sitta om går från vänster till höger på motorn, och sen från fördelarn sett fram ifrån??

Har du tillgång till instruktionsboken till bilen så står det i den hur de ska sitta.

seger
    Deltagare

Har en följdfråga på att den är svårstartad..
    Jag har en från -85 standard 2litersmotorn, jag måste alltid starta med choken i, även om det är 20°C ute. Är detta normalt? Har aldrig haft choke på bil förr.
    /Seger

longjohn61
    Deltagare

Samma på min 84 med enkel förgassare men dock kan jag trycka in den bara efter nån kilometer(på sommaren då 😉 )
    Tror nog att det ska va så

Mvh Nisse

patrikmoberg
    Deltagare

Har bytt tänddelar samt filter, vill ändå inte starta??? Säljes snart som reservdels bil!!

sebbo
    Deltagare

Får du gnista på alla stiften?
    Kollat säkringen till bränslepumpen?
    Kollat reläet till pumpen?
    Kompression, har du det?
    Lyft av ventilkåpan och tittat där under så allt ser rätt ut?
    Hur ser oljan ut?
    Om du drar runt den med startmotorn, blir stiften blöta eller är dom torra?

Var i Sverige bor du, kanske ngn saab kunnig som bor nära?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng