900NG Bromsrör ?

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 900NG Bromsrör ?

• Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-27 07:40 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    jambo
    Deltagare

Hello,

Har en fråga ?

Fick en enkel 2:a för ett rostigt bromsrör på min -94 900NG.
    Det är det högra mellersta röret som startar (koppling) vid slutet av vänstra framdörr och går
    bakåt.
    Har ingen plats för tillfället att köra in bilen för att titta hur det ser ut, och det är allt för ####
    att ligga på backen för att undersöka detta. som bekant så är det bägge rören sida vid sida,
    det ena röret är 2,5 m, det andra 1,5 m, har ej någon litteratur för att se vilket rör som är
    vänster/höger, och går vart, så före jag inhandlar röret, som kostar sek 70 på feltema med rätt
    kopplingar (a+E, inga problem där), så har jag enligt teorien gissat att höger rör (2,5m) går till
    höger krets och vänster rör (1,5m) går till vänster krest, är endast detta jag önskar att någon
    som har koll på detta kan bekräftar, finns ingen anledning att köpa 2 st rör, när jag endast
    behöver det ena.
    En enkel, konstruktiv fråga, anser jag, ock önskar ett svar.

Mvh,
    Jambo

jambo
    Deltagare

Howdy,

Eftersom ingen svarade eller kommenterade detta mitt tidigare inlägg, så kan jag tillägga föjande,
    har nu tillverkat/ersatt/bytt sagda bromsrör, samt luftat bromsarna, besiktat (idag, 13-05-04) utan
    anmärkning, rullbromsprovaren visade perfekta värden.

Vad som är intessant att veta är att dom längsgående, bakre bromsrör (på vänsta sidan) så är det det
    högra som går till högra hjuler, och givetvis det vänsta som går til det vänstra, skall säga att det är ingen
    enkel operation, måste plocka bort ett antal värmeskjöldar, mm, mm, före man kommer åt eländet, tar sin
    tid, tålamod är det som gäller, att tillverka röret 2,5 M är en baggis, kom bara ihåg att det är EA och E när
    det gäller kopplingar, finns en uppsjö av dessa kopplingar (honar/hanar) och det gäller att hitta dom rätta,
    likaså gäller det gängorna, vilka inte som jag trodde var mm, så enkelt är det inte, GM har varit där och
    petat, vilket innebär någon form av ” (tum).

Shit the same, all kan ordnas, och nu är jag en erfarenhet rikare när det gäller sagda sak, sist men inte minst,
    att lufta bromsarna efter bytet är kanske det svåraste, att öppna en rostig luftnippel är inte det enklaste,
    gäller att hålla tungan rätt i munnen, rätt vektyg, rostolja, värme (gassvets), och mycket tålamod så går det,
    tips: sätt in en 4mm borr i nippeln före du börjar att dra, då klämmer du inte sönder höljet.

Hoppads att dessa enkla ord kan vara till nytta för andra som försöker sig på samma sak, för det verkar inte
    som någon annat på detta forum har gjort detta tidigare, dvs ingen har svarat eller kommenterat.

Mvh,
    Jambo

stefanm
    Deltagare

nå tumnipplar har jag aldrig sett på nån sån där 900 iallafall………..E och A är M10x1 och EA vet jag inte vad det skulle vara för nippel?

jambo
    Deltagare

Hello StefanM,

Du verkar vara en riktig ”Besservisser” när det gäller bromsar på 900NG, konstigt då att du
    inte använde den kunskapen att informera mig om läget när jag frågade, men var kvick med
    att kritisera och kommentera när jobbet var klart, ger personligen inte mycklet för sådan typ
    av inlägg.

Mvh,
    Jambo

stefanm
    Deltagare

vaknat på fel sida ?
    Nån besserwisser anser jag mig inte vara och varför du inte har fått nå svar på din fråga kan jag inte svara på för jag är inte här jämt och scannar av alla frågor………………
    Jag bara belyste det du skrev och tips kan ju vara bra ibland men när det kommer in rena fel så lär man väl få kommentera? Eller är du lika snarstucken mot alla som svarar ?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng