900s avgasröret helt borta

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900s avgasröret helt borta

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900s avgasröret helt borta

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 7, 2020 at 15:06 #473019

      Hej igen!

      Funderat på att skaffa nånting snäppet mer intressant än min 900c, och fick nys om en 900s med lite modifikationer.

      Har kikat och den har definitivt blivit lite vanvårdad, men det mesta har jag koll på tror jag, och tror jag kan fixa utan allt för mkt krångel.

      MEN nu är det så att jag är ganska ny med bilar, och lär mig om olika saker när problem uppstår. Därför har jag inte koll på detta.

      Avgasröret är helt av, från bakre och framåt. Hänger en stump kvar där bak, och det är allt.

      Frågan är då alltså hur krångligt detta problem är. Verkar ha skett relativt nyligen, då bilen gick igenom bess förra året. Antar att det är kört i år.

      I övrigt verkar det vara svårt att hitta det fina fyrkantiga avgasröret, vilket är lite sorgligt tycker jag.

      Har tills på måndag att tänka över saken, och funderar på om det är värt investeringen. Tacksam för alla svar!

        augusti 7, 2020 at 15:15 #473020

        Bild på situationen

          augusti 7, 2020 at 23:38 #473036

          Hejsan

          “Fyrkantiga avgasröret” – syftar du på ett sådant som på bilden? Även benämnt som “hagelbössa”.

          SAAB_900-exhaust-outlet

          Jo, det kan vara lite svårt att hitta ett avgasrör med sådan form på änden.
          Men vill du bara få ett avgasrör att montera och besiktiga, finns det nog delar att köpa från diverse försäljare.

            augusti 8, 2020 at 00:12 #473039

            Precis. Svårt att inte älska looken, enligt mig i alla fall ? med ett namn som hagelbössa blev det ju ännu härligare.

            Vill ju helst ha det röret, för lilla original-fetischen i mig kryper fram. Just denna detalj gör så mycket för bilens helhet utvändigt i alla fall… För mig.

            Tänker dock att jag inte får vara för petig, och behandla bilen som en rolig bil att köra snarare än ett fint original exemplar. Modifikationerna som gjorts är bla turbo från en aero med tillbehör och ett bra ljudsystem, samt lite annat smått och gott.

            Säljes pga brist på pengar i corona tider, och är inte besiktigad av samma anledning, men har gått igenom utan anmärkning tidigare och nyligen fått en rätt komplett service (i februari). Rent mekaniskt verkar nästan allt vara i sin ordning, det är bara karossen som kräver en del del arbete… Tror jag.

              augusti 8, 2020 at 07:59 #473047

              Hej!

              Kika på Skruvat!
              Art nr. 384534

              Hagelbössa syftar enligt min uppfattning på ett dubbelpipigt urblåst typ Simons.

              Jag krånglade till det lite och gjorde så här:

              “miniprojekt-avgassystem-hagelbossa-fran-speedparts-kl-racing/”

              Jag kan inte posta länkar så kika några sidor tillbaka under 900 delen.

              Mvh

              Mathias

                augusti 8, 2020 at 13:51 #473068

                Tack så mycket Mathias! Ser ju ut att vara rätt därifrån Skruvat! Matchar även när jag söker med regg r.

                Men det verkar i övrigt inte vara ett superkrpngligt ingrepp att fixa. Fästen och så ser lite dåliga ut, men är inte så krångligt det heller(?). Tycker mig ha ett svagt minne av min far och hans gamla Clio, när han löste det med grov “ståltråd” (antar varianten du inte kan böja utan verktyg). Men var rätt liten då, och inte allt för pepp på att stå i gör det själv hall medans leksaksaffären närmade sig stängning… Så kan ha fel.

                Blivit lite orolig att den inte är reggad med de större hästkrafterna, och köpet blir därför lite mindre attraktivt, men får se! Vill ju ha något som jag kan lära mig av!

                  augusti 8, 2020 at 15:22 #473077

                  Hej!

                  En välvårdaf 900 S som är lite småtrimmad glider nog igenom besiktningen.

                  Om det går att få loss bara ändrören så sitter det monterat med en klämmer och en gummiupphängning.

                  Om det är kexigt längre fram är det bara att fortsätta med nästa del.

                  Lycka till!

                  Mvh

                  Mathias

                    augusti 8, 2020 at 16:59 #473078

                    Som sagt sitter det apc, ic turbo och låda från en aero så lär vara 175 hästar på pappret gämför med orginal 145. Är det rimligt? Känns som det kan bli strul med en sur besiktningsman? Oklart för mig med bara en bil i bagaget.

                      augusti 8, 2020 at 18:55 #473079

                      Hej!

                      Jag skulle inte vara det minsta orolig ?.

                      Ps.
                      Låda och turbo är samma i LTT och FTT.

                      Mvh

                      Mathias

                      • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Mathias.
                        augusti 8, 2020 at 19:56 #473082

                        Hej!
                        Jag skulle inte vara det minsta orolig ?.
                        Ps. Låda och turbo är samma i LTT och FTT.
                        Mvh
                        Mathias

                        Lådan var 4-växlad på detta exemplar. Blev väldigt förvånad, men fick bilder och allt. Turbon hade tydligen nått problem så den hade fått följa med, enligt ägaren. Vart först förvirrad då jag läst mig till att det skulle vara samma turbo.

                        Och för att förtydliga så är den alltså inte reggad med sina nya 175-ish hk.

                        Tack så väldans för övrigt för ditt tålamod och hjälp Mathias! Jag kan säkert låta lite med min okunskap. Hade väll försökt att läsa mig till mer om jag inte haft tidspress och annat nu i helgen att passa.

                          augusti 8, 2020 at 20:00 #473083

                          …Hagelbössa syftar enligt min uppfattning på ett dubbelpipigt urblåst typ Simons…

                          Jo, det har du nog rätt i. Jag kom att tänka på en såndär hagelbössa med tratt i änden, som man ser i tecknad film 😀

                            Anonym
                            augusti 8, 2020 at 22:13 #473104

                            “Hagelbössan” där den sitter som bäst –
                            d v s på en “trubb” ??

                            BTW GKZ973 är en WV Caddy i dag –
                            eftersom min gamla Kvart numera bor i DK ?

                              Anonym
                              augusti 9, 2020 at 03:22 #473202

                              Som sagt sitter det apc, ic turbo och låda från en aero så lär vara 175 hästar på pappret gämför med orginal 145. Är det rimligt? Känns som det kan bli strul med en sur besiktningsman? Oklart för mig med bara en bil i bagaget.

                              Beror allt på nummer på APC det kan lika bra vara en 160Hk med “Katalysator”

                                augusti 9, 2020 at 13:25 #473209

                                Hej!

                                Hittade den här, en lista med APC boxar och dess nummer:

                                Mvh

                                Mathias

                                87723_DSC00044

                                  augusti 9, 2020 at 13:28 #473212

                                  Hej!

                                  Bara byta till lämplig box ?, gäller bara att hitta det man letar efter ?.

                                  Mvh

                                  Mathias

                                  20200528_181748

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.