92:an spikar

Forum Modellspecifika forum 92/93 92:an spikar

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-31 11:31 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8617
    andha
    Deltagare

    Var på Östgöta Saabklubbs lyckade vårträff i söndags. 92:an snurrade på fint men har tyvärr en viss benägenhet att spika på höga varv, speciellt när den blivit varm. Hörde en uppgift i andra hand om att vilken oljetyp man kör på kan inverka. Någon som vet något närmare eller har andra erfarenheter? För varma stift tex? Kör själv på vanlig utbordarolja typ TCW-3 och Champion L10.

    /Anders Hagstedt

    #64329
    anonymous
    Deltagare

    Hej Anders

    Prova med NGK tändstift istället.
    Har en Saab 96 2t.
    Renoverde motor i vintras och i den satt fräsha champion stift. Men det var omöjligt att få den att gå rent, den ville knappt starta. Då bytte jag till begagnade NGK, som jag hade liggande.
    Vilken skillnad, startade direkt och gick f*n så mycket bättre.
    Så det kan vara värt ett försök.

    Lycka till Patrik

    #64330
    andha
    Deltagare

    Hej

    Tack för tipset, man skall aldrig ta något för givet. Tog bort stiften för att kolla dödpunkten. Visade sig sitta ett Champion L10 på ena burken och ett L85 på den andra..måste ha virrat till det någon gång. Förbrukade mitt lager genom att pilla dit två nya L10:or. Tog en provtur och inbillade mig att det gick bättre men vilken gammal motor går inte som bäst en sval kväll när fukten hänger i luften. Får väl låta den bekänna färg på riktigt någon varm dag framöver.

    /Anders

    #64331
    soda
    Deltagare

    Hej Anders

    Som du kanske vet så har jag skrivit några sidor om SAAB 92 trimning i mitt kompendie så jag tar stöd därifrån.

    En del tidiga 92:or med 25 hp motorn och 32 AIC förgasaren var utrustade med ett huvudmunstycke i storlek 110 istället för 115 som kom senare då motorn då visade sig gå bättre. Jag skulle faktisk rekomendera att du gick upp ytterligare ett halft steg til 117,5 eller 120 pga syresättarna i det moderna bränslet.

    Har du en 28 hästare med Solex 32 BI förgasaren rekomenderades det ett 115-120 munstycke så då borde du prova med 120-125 pga bränslet.

    Original kompet på 6,6:1 i geometrisk kompresion skall ju ej egentligen kunna ge upphov till knack under normala betingelser men då stiftet sitter lite sidoförskjutet och motorn saknar klämspalt så är det ju en bra bit från stiftet till bortesta biten av förbränningsrummet varför knack kan uppstå om motorn går magert.

    Lycka till och berätta gärna om resultatet.

    PS ett igentäpt avgassystem ger mer avgaser kvar i cylindern vilket även det ger knack. DS

    XP-Niklas

    #64332
    andha
    Deltagare

    Hej
    Ja det låter ju vettigt att öka lite. Bilen är från -55 så det bör vara en BI som sitter i. Som novis när det gäller att pilla i förgasare undrar jag bara var man kan få tag på munstycken någonstans och hur man känner igen ett som passar ifall man skulle råka snubbla över det.

    mvh
    Anders

    #64333
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Igen Anders

    Kolla på http://www.classicsaabracing.com under trimdelar – förgasare så har du huvudmunstycken där. Skicka mig ett mail på niklas.enander@husqvarna.se på vad du vill ha så skall vi se vad vi kan ordna fram.

    MVH XP-Niklas

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng