-96 9000 CSE 2,3/170, Vinterbilen!

Forum Övrigt Projekt / Min bil -96 9000 CSE 2,3/170, Vinterbilen!

• Detta ämne har 22 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-18 18:37 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    grinolle
    Deltagare

Jo, jag köpte mig ju alltså en 96:ans CSE 2,3 ltt som vinterbil. Det finns redan ett par trådar om den med enstaka frågor, men eftersom det finns några småsaker som behöver åtgärdas så tänkte jag lägga upp en ”projekttråd”.

I en av de tidigare trådarna så skrev jag att den klarat sig rätt bra ifrån rost, endast ytrost p.g.a. lacksläpp. Hähä, ytrost my ass! :doh:
    Framskärmarna är tämligen slut och skulle behöva bytas igår.
    Dörrarnas nederkanter är dock verkligen bara ytrostiga, likaså det få övriga ställen där jag hittat rost, så jag är faktiskt inte besviken. Framskärmar är bara att byta, annan rost hade varit betydligt värre.

Bilen går gudomligt, och verkar gå billigt också. På ca 22-23mil igår (varav 15 mil ren landsväg och resten blandad körning) har den dragit ca 0,65l/mil. Att man dessutom åker som en kung gör inte saken sämre. Den orginalmonterade bensindrivna motor-/kupévärmaren är toppen, gissa hur skönt det skall bli att ha värme i bilen redan när man kommer ut på morgonen i vinter!!!

Prio nr1 blir att få släckt ABS-lampan i instrumentpanelen. Tar hjälp med detta då jag saknar både plats att jobba med bilen, tid att göra det och kunskap att ro det iland.

Därefter skall jag slipa, rostskydda, grunda och lacka dörrarnas nederkanter samt tanklocket. Detta klarar jag själv. Framskärmarna får vara tills vidare. Jag skulle vilja ha tag på två rostfria skärmar, men vet inte riktigt om jag har råd med det nu. Skall det bli snyggt så skall de ju lackas också, vill inte åka med vita skärmar på en mörkblå bil. Skärmar är inget man lackar med sprayburk hemma om det skall bli snyggt, i synnerhet inte en metallic-färg.

Förutom bilskrotarna (och här på forumet), finns det några andra ställen att leta efter fräscha (eller nya) framskärmar till vettigt pris? Plastskärmar? Kinesisktillverkade kopior?

Anders Olsson

svarvaren
    Deltagare

Dörrarna är busenkelt att demontera!
    Man lossar dörrstoppen,och en stoppskruv på gångjärnen.
    Smörj gärna med rostolja någon dag innan.
    Sedan är det bara att vinkla ut dörren i 90 grader,och lyfta av den.
    Glöm inte elanslutningen.
    Skärmar verkar vara hårdvaluta på skrotarna tyvärr.

/Owe

grinolle
    Deltagare

Dörrarna får nog sitta kvar på bilen, jag tänkte mer på trösklar och andra delar som kan vara rostiga, där det är lite besvärligare med lagning (om man inte kan svetsa). Den enda rost jag hittat på just dörrarna är ytrost i nederkant, så lite borsta/slipa, rostätare, grundfärg, sprutspackel och lack borde fixa dem till nyskick (eller åtminstone stoppa fortsatt rostangrepp och göra dem presentabla).

Jo, jag har sett att det inte gödslas med fräscha skärmar direkt, och på Bildelsbasen och laga.se så kostar det en del. Det finns en vänsterskärm (har jag för mig det var) för vettiga slantar här på forumet, och lite blandat på Blocket. Men jag avvaktar lite med skärmarna. De får fortsätta rosta tills jag har råd att både köpa skärmar och lacka dem i bilens färg. Skärmarna är rostiga och fula, men de håller inte direkt på att falla i småbitar, så det är ingen ko på isen!

Anders Olsson

William
    Deltagare

jag vill se bilder på vrålåket! 🙂

grinolle
    Deltagare

Hehe, nå, här kommer en bild ur annonsen.
    Bränsleförbrukningen är lite mer pålitligt mätt nu. Över ca 30mil blandad körning har den dragit 0,79 liter/mil. Visserligen betydligt högre än de 0,65 jag först fick fram (måste ha räknat tokgalet), men jag är MYCKET nöjd med den förbrukningen (betänk att den tidigare vardagsbilen var en 95:ans Chevrolet Blazer S10 LT 4WD med en V6 på 4,3liter, inte världens mest ekonomiska bil). Jag borde spara runt 5-600kr/månad på det här bilbytet. Nu skall bara Chevan säljas också!

Anders Olsson

grinolle
    Deltagare

C-låskrångel!
    Centrallåset krånglar ”ibland”. På mornarna, och när bilen stått still en längre stund så fungerar inte det fjärrstyrda c-låset alltid. Det verkar inte ha nåt med dosan eller själva ”fjärrstyrningen” att göra, för dels fungerar avlarmning och avaktivering av startspärren perfekt, och dels så funkar inte c-låsfunktionen ens när jag låser upp förardörren med nyckel.

Frågan är ifall det är en av solenoiderna i dörrarna som kärvar helt enkelt? Och är det i såna fall troligast att det är förardörren det hänger på?

Att lossa dörrsidan och smörja mekanismen ser jag inte som nåt större problem, men jag vill helst inte börja rycka i det utan nån form av bekräftelse att det kan vara där det hänger (och att förardörren är den troliga boven). Om någon har några tips eller hemligheter kring dörrpanelen på 9000 så tar jag tacksamt emot dem.

Lite lustigt att det fungerade helt klockrent de första två dygnen (och när man testade bilen före köp), men börjar krångla nu!
    Men det gör inget. För det första så borde det inte vara så svårt att få det att fungera, och för det andra så kan jag i värsta fall leva utan c-lås, om jag måste!

Anders Olsson

Lustgasen
    Moderator

Funderar på om det kan vara samma problem
    centrallås

Saab 900 TurboS Cabriolet -91

Sekreterare i Svenska Saabklubben

grinolle
    Deltagare

Toppen! Det verkar vara exakt samma fel. Jag skall leta reda på den lille rackaren och se ifall det är där det hänger.
    Funkar bilen även med c-lås reläet bortplockat, eller har det nåt med larm och startspärr att göra också? Ta mig in i bilen kan jag ju göra med nyckel, bara jag kan larma av med dosan och bilen startar medans jag fixar reläet.

Anders Olsson

svarvaren
    Deltagare

Ja det här felet glömde jag visst att berätta om,det är ett standardfel på 9000.
    Det finns en bra beskrivning på den här STCS-tråden.
    Bilen ska funka utan reläet.

/Owe

grinolle
    Deltagare

Japp, i tråden som Lustgasen länkade till så fanns också en länk till STCS-tråden.

Med lite tur hinner jag titta på det imorgon.

Anders Olsson

grinolle
    Deltagare

Jag blir snurrig i skallen av det här! :crazy:
    I fredags hämtade jag bilen på verkstan som skulle kolla varför ABS-lampan lyste. ABS-lampan lyste fortfarande när jag hämtade bilen, men han hade lämnat en lapp att jag skulle återkomma (jag åker dit imorgon igen), det var en felkod han var tvungen att kolla upp (jag kollade själv felkoden på nätet, verkar vara att man försökt starta med startspärren i, vilket jag ju gjort).
    Nå, inga problem så långt, naturligtvis lyste ABS-lampan eftersom han inte hunnit hitta felet. Idag gick jag på dyken under instrumentpanelen för att hitta den felande styrboxen till C-låset. Den hittade inte jag…

Däremot så tändes inte ABS-lampan när jag körde bilen efter min lilla upptäcksfärd mellan rattstång och pedalställ!

Antar att det är någon av kontakterna vid stället som orsakade att ABS-lampan lyste, och när jag var där och rotade runt så blev det kontakt igen.

Nå, jag åker till meken med bilen imorgon bitti igen. Om ABS-lampan fortfarande sköter sig då så får han i uppdrag att checka styrboxen till C-låset istället.

Någon som kan tala om för en vilsen stackare var den förknådade boxen sitter, och ungefär hur stor den är?

Anders Olsson

soulmannen
    Deltagare

boxen sitter längs ner på golvet under instrummenpanelaen har jag för mig, ta bort klädseln (lättast på passagerar sidan) där nere så du kommer år den.

grinolle
    Deltagare

Okej, lossa panelen på sidan av mittkonsolen med andra ord? Pappskivan som sitter under instrumentbrädan har jag naturligtvis redan lossat (annars ser man ju ingenting), men mittkonsolen har jag inte gett mig på eftersom den information jag fått tidigare sa att boxen satt ovanför pedalstället.

Det ordnar sig, tack för tipset!

Anders Olsson

janneh
    Deltagare

Grattis till en bra vinterbil! :hype:
    Så mycket bättre bruksbil för pengarna är svårt att hitta.
    När jag köpte vår 9000 valde jag med flit en utan fjärrstyrt c-lås då jag till min fasa upptäckte att det är samma dosor som till Opel! 😮 På vår gamla Opel fungerade dessa bara någon gång ibland trots omvårdnad och nya batterier, mao samma kvalité som det mesta från Rüsselsheim… :banghead:
    ABS:en brukar oftast vara någon sensor vid hjulen som glappar eller håller på att gå sönder och dessa går att mäta upp men du verkar ju ha haft tur att hitta felet! :racesmile:

cabmange
    Deltagare

Hej

Den sitter vid kopplingspedalen, 8 cm lång och 4 cm bred 2 cm hög.

//MH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng