-96 9000 CSE 2,3/170, Vinterbilen!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / -96 9000 CSE 2,3/170, Vinterbilen!

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare

men vilken box är det som sitter under instrummentpanelen på golvet??

november 16, 2009 kl. 13:39 #148084

Den styrboxen som har pratats om tidigare är ett relä med lite mer funktioner, och den sitter uppe vid pedalerna.
        Boxen styr centrallåset. Den andra styrboxen är till larmet/startspärren,och det är Defa som ligger bakom den.
        Det kan du inte beskylla opel för Janne :lecture:
        Finns en tillsalu på Tradera

/Owe

november 16, 2009 kl. 18:43 #148090

Toppen, tack allihopa!

Angående larmdosorna, jag har två stycken fungerande till min bil, vilket väl får anses vara rätt okej på en 15 år gammal bil. Det är alltså just c-låset som krånglar. Dosa, larm och startspärr funkar klockrent.

ABS-en ”krånglar” lite fortfarande. Trampar jag ner bromspedalen när jag startar bilen (innan jag vrider till tändningsläge) så lyser lampan inte, trampar jag inte på bromsen så lyser den ibland. Nån gång har lampan tänts under färd, men bara någon enstaka gång. Hursomhelst, från att ha lyst hela tiden så lyser lampan nu mycket sällan om jag gör ”rätt”. Jag kommer ändå åka till en auktoriserad SAAB-mek imorgon så han får kolla felkoder och säga vad han tror. Jag tänker inte laga bilen för en massa tusenlappar för ABS-ens skull så länge den funkar för det mesta, men det är lika bra att felsöka åtminstone. Den mekaniker jag var hos tidigare har inte utrustning för att mäta och analysera felkoder, därför redde han inte ut det.

Det kommer fixa sig med både c-lås och ABS-lampa, på ett eller annat sätt. Tills dess njuter jag i fulla drag av att åka ”ståndsmässigt” och bekvämt trots de småfelen!

Anders Olsson

november 17, 2009 kl. 19:51 #148113

Nu vet vi varför ABS-lampan lyser. Höger bakre hjulsensor har intermittent avbrott. Priset för sensorn är 1700:- ex. moms och jobbet skulle gå på minst en femhundring till. Han skulle kolla ifall det gick att göra nåt på priset för delen och återkomma.
            Eftersom ABS-en faktiskt funkar bara jag trampar på bromsen när jag startar bilen så är jag inte beredd att lägga så mycket krut på att reparera sensorn i nuläget. Vi får se hur det känns om han lyckas få ner priset lite.

C-låset har jag inte hunnit kolla på igen (jakten på den försvunna boxen fortsätter i ett senare avsnitt av denna såpa).
            Bilen går som ett Rolexur!!!

Anders Olsson

november 18, 2009 kl. 06:17 #148122

En kompis kapade upp plasten på båda sensorerna bak,och lödde dit en ny kabel.
              Sedan limmade han ihop allt med epoxilim,kostnad=0kr!
              Så gör vi i Småland….

/Owe

november 18, 2009 kl. 08:43 #148125

Jag skall låta den auktoriserade verkstan komma med ett kostnadsförslag, eftersom han ändå felsökte utan att ta betalt för det.
                Annars har jag några alternativa lösningar, jag har blivit erbjuden en begagnad fungerande sensor. Nu när jag vet vilken sida felet sitter på så kan jag ju åka tillbaks till den första verkstan och få jobbet gjort. Han är billig, och bra att ha att göra med.

Anders Olsson

november 18, 2009 kl. 18:34 #148138
                  svarvaren wrote:
                  Den styrboxen som har pratats om tidigare är ett relä med lite mer funktioner, och den sitter uppe vid pedalerna.
                  Boxen styr centrallåset. Den andra styrboxen är till larmet/startspärren,och det är Defa som ligger bakom den.
                  Det kan du inte beskylla opel för Janne :lecture:
                  Finns en tillsalu på Tradera

/Owe

Jag har sett båda sorternas fjärrkontroller, och jag tror säkert att Defas funkar bra… :doh:

november 18, 2009 kl. 18:37 #148139
                    svarvaren wrote:
                    En kompis kapade upp plasten på båda sensorerna bak,och lödde dit en ny kabel.
                    Sedan limmade han ihop allt med epoxilim,kostnad=0kr!
                    Så gör vi i Småland….

/Owe

Låter dessutom vettigt med tanke på att själva sensorn brukar sitta fast som 😡 i navet…

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.