96 TT -66 tvärdör och har "motstånd". Stopp??

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 96 TT -66 tvärdör och har "motstånd". Stopp??

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 96 TT -66 tvärdör och har "motstånd". Stopp??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 15, 2009 at 12:59 #20290

      Var ute och tog ett varv på stan med busbilen idag.
      Efter en tvärinbromsning så började den gå tungt.
      Var precis som något tog emot och inte släppte fram kraften.
      Gjort så en gång innan.
      Stannade med bilen, lät den stå ca 15min.
      Körde igen, samma sak.
      Kom nu till en korsning där det var lite kö.
      Varvade lite, men helt plötsligt så dog den.
      Gick itne att starta direkt.
      Kirrade ca 10-20sek.
      Väntade 15sek och sen gick den igång.
      Var väääldigt seg.
      Gav fullgas i ettan.
      Var precis som något lossnade och bilen sköt iväg.

      Tror att något är stopp i systemet.
      Samma sak hände när bilen hade stått stilla ca 2-3månader i vintras.
      Bilen har stått mer el mindre stilla i ca 20år innan.

      Sen är den väldigt ryckig.
      Man kan inte smyga fram i ettan och tvåan.
      Hoppar väldigt.
      Ny rotor, lock och stift finns monterat.

      Tips?

        juni 15, 2009 at 13:03 #141526

        Ligger bromsarna an efter inbromsning?

          juni 15, 2009 at 13:04 #141527

          Bytt brytarspetsar och Kondensator? Brytaravstånd?

            juni 15, 2009 at 13:06 #141528

            Ett tecken på att kondensatorn har gått sönder är att motorn börjar gå dåligt när den blir varm.

              juni 15, 2009 at 13:18 #141529

              tycker det låter som att bränslet pumpas fram ungefär lite som det vill utan jämt flöde……..

                juni 15, 2009 at 13:56 #141530

                Håller med Stefan om bränslet… is i bensinen hade jag sagt om det vart vinter…

                  juni 15, 2009 at 15:37 #141533
                  Lars M wrote:
                  Ligger bromsarna an efter inbromsning?

                  Ett ligger emot ibland.
                  Dock inte så i detta fallet.
                  Man känner tydligt att det är motorn som tvekar.

                    juni 15, 2009 at 15:38 #141534
                    Lars M wrote:
                    Bytt brytarspetsar och Kondensator? Brytaravstånd?

                    Har en uppsättning liggandes.
                    Nog dags att byta då.
                    Vad skall brytaravståndet vara?
                    Aldrig bytat tidigare.

                      juni 15, 2009 at 16:00 #141535

                      0,4 mm

                        juni 15, 2009 at 17:11 #141540

                        Om det nu är kondensatorn som är kass och som gör att motorn går dåligt när den är varm.
                        Hur kan det då vara att den krånglade så en gång tidigare.
                        Sen stod bilen ett par veckor.
                        Sen en dag körde jag ca 10mil tor, funkade felfritt.
                        Och nu idag krånglade det igen.
                        Borde ju ha givit något tecken på långresan.

                          juni 15, 2009 at 17:51 #141546

                          Det kan faktiskt vara så att ett tändstift slår igen så att bilen bara går på två cyllindrar sen när du varvar ur den så börjar den gå på tre igen.

                          Adaptrar och moderna stift så slipper du det problemet.

                            juni 15, 2009 at 18:10 #141549
                            maacus wrote:
                            Om det nu är kondensatorn som är kass och som gör att motorn går dåligt när den är varm.
                            Hur kan det då vara att den krånglade så en gång tidigare.
                            Sen stod bilen ett par veckor.
                            Sen en dag körde jag ca 10mil tor, funkade felfritt.
                            Och nu idag krånglade det igen.
                            Borde ju ha givit något tecken på långresan.

                            Nej, det talar ju för att det är något annat än kondensatorn.

                              juni 15, 2009 at 18:50 #141556

                              men kondensatorn var ju bara ett tips, det är ingen annan än du som vet hur den beter sig i verkligheten. Det kan ju vara en mängd olika saker, det kan tex var aglapp i tändningslåset så du blir helt utan tändning ibland osv osv………man får helt enkelt felsöka lite och ringa in felet.

                                juni 15, 2009 at 18:53 #141557
                                Kaparn wrote:
                                Adaptrar och moderna stift så slipper du det problemet.

                                Adapter?

                                Kör med NGK AB7 el B7.

                                  juni 15, 2009 at 21:02 #141574

                                  Adapter för att kunna använda nyare stift: http://www.etoolcart.com/browseproducts/Spark-Plug-Adapter.HTML

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.