96 TT -66 tvärdör och har "motstånd". Stopp??

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96 TT -66 tvärdör och har "motstånd". Stopp??

  • Detta ämne har 41 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-07 20:27 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20290
    mps
    Deltagare

    Var ute och tog ett varv på stan med busbilen idag.
    Efter en tvärinbromsning så började den gå tungt.
    Var precis som något tog emot och inte släppte fram kraften.
    Gjort så en gång innan.
    Stannade med bilen, lät den stå ca 15min.
    Körde igen, samma sak.
    Kom nu till en korsning där det var lite kö.
    Varvade lite, men helt plötsligt så dog den.
    Gick itne att starta direkt.
    Kirrade ca 10-20sek.
    Väntade 15sek och sen gick den igång.
    Var väääldigt seg.
    Gav fullgas i ettan.
    Var precis som något lossnade och bilen sköt iväg.

    Tror att något är stopp i systemet.
    Samma sak hände när bilen hade stått stilla ca 2-3månader i vintras.
    Bilen har stått mer el mindre stilla i ca 20år innan.

    Sen är den väldigt ryckig.
    Man kan inte smyga fram i ettan och tvåan.
    Hoppar väldigt.
    Ny rotor, lock och stift finns monterat.

    Tips?

    #141526
    lars2t
    Deltagare

    Ligger bromsarna an efter inbromsning?

    #141527
    lars2t
    Deltagare

    Bytt brytarspetsar och Kondensator? Brytaravstånd?

    #141528
    lars2t
    Deltagare

    Ett tecken på att kondensatorn har gått sönder är att motorn börjar gå dåligt när den blir varm.

    #141529
    stefan
    Deltagare

    tycker det låter som att bränslet pumpas fram ungefär lite som det vill utan jämt flöde……..

    #141530
    phermansson
    Deltagare

    Håller med Stefan om bränslet… is i bensinen hade jag sagt om det vart vinter…

    #141533
    mps
    Deltagare
    Lars M wrote:
    Ligger bromsarna an efter inbromsning?

    Ett ligger emot ibland.
    Dock inte så i detta fallet.
    Man känner tydligt att det är motorn som tvekar.

    #141534
    mps
    Deltagare
    Lars M wrote:
    Bytt brytarspetsar och Kondensator? Brytaravstånd?

    Har en uppsättning liggandes.
    Nog dags att byta då.
    Vad skall brytaravståndet vara?
    Aldrig bytat tidigare.

    #141535
    stein
    Deltagare

    0,4 mm

    #141540
    mps
    Deltagare

    Om det nu är kondensatorn som är kass och som gör att motorn går dåligt när den är varm.
    Hur kan det då vara att den krånglade så en gång tidigare.
    Sen stod bilen ett par veckor.
    Sen en dag körde jag ca 10mil tor, funkade felfritt.
    Och nu idag krånglade det igen.
    Borde ju ha givit något tecken på långresan.

    #141546
    kaparn
    Deltagare

    Det kan faktiskt vara så att ett tändstift slår igen så att bilen bara går på två cyllindrar sen när du varvar ur den så börjar den gå på tre igen.

    Adaptrar och moderna stift så slipper du det problemet.

    #141549
    lars2t
    Deltagare
    maacus wrote:
    Om det nu är kondensatorn som är kass och som gör att motorn går dåligt när den är varm.
    Hur kan det då vara att den krånglade så en gång tidigare.
    Sen stod bilen ett par veckor.
    Sen en dag körde jag ca 10mil tor, funkade felfritt.
    Och nu idag krånglade det igen.
    Borde ju ha givit något tecken på långresan.

    Nej, det talar ju för att det är något annat än kondensatorn.

    #141556
    stefan
    Deltagare

    men kondensatorn var ju bara ett tips, det är ingen annan än du som vet hur den beter sig i verkligheten. Det kan ju vara en mängd olika saker, det kan tex var aglapp i tändningslåset så du blir helt utan tändning ibland osv osv………man får helt enkelt felsöka lite och ringa in felet.

    #141557
    mps
    Deltagare
    Kaparn wrote:
    Adaptrar och moderna stift så slipper du det problemet.

    Adapter?

    Kör med NGK AB7 el B7.

    #141574
    phermansson
    Deltagare

    Adapter för att kunna använda nyare stift: http://www.etoolcart.com/browseproducts/Spark-Plug-Adapter.HTML

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng