96 V4 1974 overoppheter ved tomgang og kø kjøring

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 96 V4 1974 overoppheter ved tomgang og kø kjøring

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 96 V4 1974 overoppheter ved tomgang og kø kjøring

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 18, 2024 at 22:18 #518851

      Hej!

      Har ni tittat på tändfördelaren den har en vacuumklocka på sig som ska ställa om tändningen beroende på vacuum från motorn.

      Slangen dit kan ha sina sprickor. Det kan även vara vacuumklockan som kärvar. Bara en idé

      Erik

      Hej

      Tackar för ditt tips. Jag ska kolla detta.

      Norgra menn spurde meg i somras om det er en annan kam på motoren. Det vet jag inte eftersom förriga ägare inte berättade om detta när jag köpte bilen i 2018.

      Kan detta vara en grunden til mitt problem? en annan kam vill vel kräva en annan tänning?

       

      MVH

      Ulf

       

       

        november 18, 2024 at 23:25 #518856

        Hej!

        Tänk efter, när kom problemet? gjordes något speciellt? etc

         

        Nu är det väldigt länge sen (1970-1972) jag hade en V4.

         

        Men på t ex en 99 finns en el-kylfläkt. När man låter bilen stå för länge på tomgång går fläkten igång. Den ökade luftströmningen räcker för att ta ner

        temperaturen. Fläkten stannar, för att senare gå igång igen etc.

         

        Har V4an bara en klassisk fläkt, som drivs med en kilrem, är det risk för överhettning på tomgång om det dessutom är en försämrad kylförmåga.

         

        Kolla verkan av att släppa på värme i kupen för fullt. Det borde ha effekt. Du får också besked om strömningen är OK, dvs vattenpumpen fungerar som den ska. Du får också reda på att det inte är stopp i värmepaketet. Att bli av med värmen in i kupen är ju ett sätt att förbättra kylningen -:)

         

        Angående tändning etc.  Om bilen går jämnt och fint på tomgång och reagerar snabbt på gaspådrag, utan misständningar etc, kan man nog lägga bort effekt av kärvande tändförställning. Effekt av vässad kamaxel – tycker jag låter långsökt.

        Slang till vaccuum klocka – byt oavsett – mot bra kvalitet (ej BILTEMA)!

         

        Nu har du haft ditt problem länge. Väldigt många primära orsaker borde vara bortstrukna.

        Hur är det med avgaserna – ingen vattenånga där?

        Inget bubbel i kylarens expansionstank vid gaspådrag som skulle indikera fel på en topplockspackning.

         

        Mvh

        Adam

        Mvh Adam Zdunek
        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

          november 19, 2024 at 21:59 #518878

          Hej!

          Tänk efter, när kom problemet? gjordes något speciellt? etc

           

          Nu är det väldigt länge sen (1970-1972) jag hade en V4.

           

          Men på t ex en 99 finns en el-kylfläkt. När man låter bilen stå för länge på tomgång går fläkten igång. Den ökade luftströmningen räcker för att ta ner

          temperaturen. Fläkten stannar, för att senare gå igång igen etc.

           

          Har V4an bara en klassisk fläkt, som drivs med en kilrem, är det risk för överhettning på tomgång om det dessutom är en försämrad kylförmåga.

           

          Kolla verkan av att släppa på värme i kupen för fullt. Det borde ha effekt. Du får också besked om strömningen är OK, dvs vattenpumpen fungerar som den ska. Du får också reda på att det inte är stopp i värmepaketet. Att bli av med värmen in i kupen är ju ett sätt att förbättra kylningen -:)

           

          Angående tändning etc.  Om bilen går jämnt och fint på tomgång och reagerar snabbt på gaspådrag, utan misständningar etc, kan man nog lägga bort effekt av kärvande tändförställning. Effekt av vässad kamaxel – tycker jag låter långsökt.

          Slang till vaccuum klocka – byt oavsett – mot bra kvalitet (ej BILTEMA)!

           

          Nu har du haft ditt problem länge. Väldigt många primära orsaker borde vara bortstrukna.

          Hur är det med avgaserna – ingen vattenånga där?

          Inget bubbel i kylarens expansionstank vid gaspådrag som skulle indikera fel på en topplockspackning.

           

          Mvh

          Adam

          Hej

          tack för ditt svar.

          Det har varit mycke å kolla så nu tror jag vi fiksade problemet.

          Vi tog ut kylaren, bytt vattenpumt og termostat. Kylaren var från 2009 och är en bettre kyl enn den originale.

          Tänningen gjorde vi tidligare og den var korrekt i forhold til stoboskoplampan med märket på hjulet. Min ide om at det kunne vara tänningen måste vi pröva ut. Idag endrade vi tänningen, motor gikk bettre och när jag körde så dro motoren som en rakett. Men, på tomgang gikk den fint uten å bli överopphetat. Det värkade så som at fel tänning gjorde at motor ble varm.  Har du nogon ärfarenhet med det?

           

          MVH

          Ulf

            november 19, 2024 at 22:27 #518883

            Hej!

            Nej jag har ingen erfarenhet av att fel-inställd tändning kan orsaka överhettning, speciellt på tomgång.

            Eller snarare, på den tiden som jag servade mina bilar med brytarspetsar, dvs behövde ställa in tändning med stroboskoplampa

            så gjordes det ju relativt ofta, dvs vart 1000 mil. Däremellan förändrades tändningen bara av brytarspetsarnas slitage.

            Jag är benägen att tro att det behövs ett stort fel i inställningen för att påverka motortemperaturen.  Ett stort fel skulle enligt

            mig upptäckas snarare av dålig gång hos motorn än av överhettning.

            Jag var på min tid, när det var aktuellt med manuell tändningsinställning, noggrann med att kontrollera att jag fick snabb och bra

            respons vid gaspådrag.

            Kontrollerade relativt ofta att tändstiften hade den ”rätta färgen” och att avgasröret likaså hade en ljus grå-brun färg, varken vit eller svart,

            när bilen använts i landsvägskörning.

             

            Överkurs: När det gäller mina SAABar så har min 900S -91 brytarlös tändning och jag minns inte när jag kollade tändningsinställningen sist.

            Min 99GL -73 är under renovering. När den får motorn ilagd så kommer den också att ha brytarlöst (Hall-basererat) system precis som 900S.

            Med detta vill jag indikera att eftersom du har en ”vässad” motor så skulle inte ett brytarlöst system vara helt fel. Jag tror det finns satser

            som skulle passa för V4 t o m hos SSK.

             

            Hoppas förmedling av dessa erfarenheter är behjälpliga.

            Mvh

            Adam

            Mvh Adam Zdunek
            SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
            SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

              november 19, 2024 at 23:16 #518884

              Hej!

              Nej jag har ingen erfarenhet av att fel-inställd tändning kan orsaka överhettning, speciellt på tomgång.

              Eller snarare, på den tiden som jag servade mina bilar med brytarspetsar, dvs behövde ställa in tändning med stroboskoplampa

              så gjordes det ju relativt ofta, dvs vart 1000 mil. Däremellan förändrades tändningen bara av brytarspetsarnas slitage.

              Jag är benägen att tro att det behövs ett stort fel i inställningen för att påverka motortemperaturen.  Ett stort fel skulle enligt

              mig upptäckas snarare av dålig gång hos motorn än av överhettning.

              Jag var på min tid, när det var aktuellt med manuell tändningsinställning, noggrann med att kontrollera att jag fick snabb och bra

              respons vid gaspådrag.

              Kontrollerade relativt ofta att tändstiften hade den ”rätta färgen” och att avgasröret likaså hade en ljus grå-brun färg, varken vit eller svart,

              när bilen använts i landsvägskörning.

               

              Överkurs: När det gäller mina SAABar så har min 900S -91 brytarlös tändning och jag minns inte när jag kollade tändningsinställningen sist.

              Min 99GL -73 är under renovering. När den får motorn ilagd så kommer den också att ha brytarlöst (Hall-basererat) system precis som 900S.

              Med detta vill jag indikera att eftersom du har en ”vässad” motor så skulle inte ett brytarlöst system vara helt fel. Jag tror det finns satser

              som skulle passa för V4 t o m hos SSK.

               

              Hoppas förmedling av dessa erfarenheter är behjälpliga.

              Mvh

              Adam

              Hej (jag forsöker skriva svensk, jag bor nära Sverige).

              Tack för tipset om brytarlöst tenning. Jag ska kolla detta.

               

              Hur tänningen ska vara, är jag inte nogon specialist. Min kompis som er en äldre mekanik menade at det lampan visade var 100% korrekt för motoren.

              Jag sagde till honnom at motoren går inte bra när vi har tänning i posisjon.

              Jag ringde idag en gammal rally mann, en saab mekanik som har egen verkstad. Han var norgesmester i Rally med Saab 96 V4 på 70 tallet. Han talade om å  lyssna på motoren, glem lampan sagde han til mig. Kolla stifterna och rotera fördelaren til motor får høgt varv för så at vrida fördelaren litt tilbaks. Vi forsökte detta och motoren gikk jettebra. Nu går motoren på tomgång utan å bli varm. Och, den giver god respons på gassen nu.

              Min mekanik kompis var förvånad 🙂

               

              MVH

              Ulf

                november 19, 2024 at 23:42 #518885

                Hej!

                Tack för återkoppling.

                 

                Om jag vore Du skulle jag vara lyhörd för beteendet hos din V4 den närmaste tiden.

                 

                Notera så mycket som möjligt. Värmen i kupen. Temp-nålens beteende/kylvätskans temperaturvariation.

                Öppna motorhuven ofta kolla nivån i expansionskärlet. Kolla efter läckage kring vattenpumpen och under bilen.

                Kläm på kylarslangen mellan motor och kylare när termostatet förväntas vara öppet (då skall du kunna trycka ihop den).

                Sätt handen bakom avgasröret, kolla om handen blir fuktig när motorn är varm etc.  Kolla på oljestickan. Skulle det komma kylvätska i oljan

                syns detta omedelbart. På V4 kanske vattenpumpen sitter externt (kommer inte ihåg -:) ) men fel på  topplockspackningarna

                kan orsaka sammanblandning.

                Med andra ord följ upp att åtgärderna du gjort har åtgärdat felet.

                 

                Samma lagar gäller på Er sida om kölen -:)

                Mvh

                Adam

                 

                Mvh Adam Zdunek
                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                  november 24, 2024 at 08:41 #518930

                  Hei!

                  Hadde akkurat samme problem med varmgang på min Strøm-motor. Hadde justert inn tenningspunktet etter merkene. Forsøkte også med fast tenning uten at det ble noe bedre. Trodde det bare var slik med trimmet motor.

                  En gang tok den elektroniske tenningen kvelden, og gamlingen satte da inn en vanlig stift frem til ny elektronisk var på plass. Til alt hell hadde han glemt å dra til klemmen som holder fordeleren fast, slik at den løsnet etter et par kilometers kjøring. Da stod jeg der uten tenningslampe. Ble til å ruse opp motoren til ca 4000 omdr. og deretter vri på fordeleren til motoren gikk som best, og så litt tilbake.

                  Hvilken forskjell det ble! Var som å få 30 hester ekstra. Varmgangen forsvant med en gang. Ble mye prøvekjøring den kvelden😁

                  Mvh

                  Johnny

                   

                    november 25, 2024 at 14:24 #518942

                    Hei!

                    Hadde akkurat samme problem med varmgang på min Strøm-motor. Hadde justert inn tenningspunktet etter merkene. Forsøkte også med fast tenning uten at det ble noe bedre. Trodde det bare var slik med trimmet motor.

                    En gang tok den elektroniske tenningen kvelden, og gamlingen satte da inn en vanlig stift frem til ny elektronisk var på plass. Til alt hell hadde han glemt å dra til klemmen som holder fordeleren fast, slik at den løsnet etter et par kilometers kjøring. Da stod jeg der uten tenningslampe. Ble til å ruse opp motoren til ca 4000 omdr. og deretter vri på fordeleren til motoren gikk som best, og så litt tilbake.

                    Hvilken forskjell det ble! Var som å få 30 hester ekstra. Varmgangen forsvant med en gang. Ble mye prøvekjøring den kvelden😁

                    Mvh

                    Johnny

                     

                    Hei Johnny,

                     

                    Takk for info om din erfaring. Det er akkurat det problemet jeg tydeligvis har hatt med motoren. Jeg vet ikke hva som er gjort med motoren av tidligere eier men det er tydelig at det er en trimmet motor. Jeg må gjøre litt mer fin innstilling for å få motoren til å gå perfekt.  Men, den blir ikke varm.

                     

                    Takk igjen.

                     

                    MVH

                    Ulf

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.