96 V4 1974 overoppheter ved tomgang og kø kjøring
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 96 V4 1974 overoppheter ved tomgang og kø kjøring
- Detta ämne har 23 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2025-08-16 13:41 av
Downtownnuttyboy.
-
FörfattareInlägg
-
november 12, 2024 kl. 16:27 #518771Hei,
Jeg har en 96 V4 1974 1500 med dobbel weber forgasser og sportsanlegg. Jeg sliter med at motor blir varm ved tomgangskjøring eller i kø kjøring. Både inn og ut vann fra radiator var varm. Jeg har kollat radiator, vannpumpe og de er ok. Hva annet enn termostat kan det være?
På forhånd takk.
MVH
Ulf
november 12, 2024 kl. 22:20 #518773Testa att köra rent systemet med diskmaskinspulver.
96 V4 1975 ”Bollen”
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej!
Grundfråga: När öppnar termostaten? Det brukar synas med ett större eller mindre språng/minskning i temperatur.
En uppgiven termostat kan öppna för sent eller för lite.
Låt oss anta att vattenpumpen är OK. Om termostaten öppnar när den ska öppna (vad det nu är 85-90 C) och så mycket den ska och det ändå överhettar kan man som Janne misstänka ingensatta kylkanaler.
Det pratas även om ”soda” på här på Forumet som rensmedel. Lut, natrium- eller kaliumhydroxid, är start frätande så försiktigt med det. Målarsoda är
mildare om jag inte har fel för mig.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
november 12, 2024 kl. 23:27 #518776Takk. Har inte provat diskmaskin pulver. När vi tappade ur kylvätskan så var den fin utan nogra tecken på tetta kanaler.
Jag forsöker å setta i en ny termostat, ny tilverkad, 83 grader celsius.
MVH
Ulf
november 12, 2024 kl. 23:29 #518777Hej!
Grundfråga: När öppnar termostaten? Det brukar synas med ett större eller mindre språng/minskning i temperatur.
En uppgiven termostat kan öppna för sent eller för lite.
Låt oss anta att vattenpumpen är OK. Om termostaten öppnar när den ska öppna (vad det nu är 85-90 C) och så mycket den ska och det ändå överhettar kan man som Janne misstänka ingensatta kylkanaler.
Det pratas även om ”soda” på här på Forumet som rensmedel. Lut, natrium- eller kaliumhydroxid, är start frätande så försiktigt med det. Målarsoda är
mildare om jag inte har fel för mig.
Mvh
Adam
Jag tänker det kan vara termostat så jag bytter den.
Tendpluggar er fina så det ska inte vara fel mix eller nogot liknande.
MVH
Ulf
november 13, 2024 kl. 07:09 #518778Hej. Kolla också hur kylaren ser ut. Om den är igensatt av insekter och skräp kan du blåsa rent men om kylflänsarna är borta (se bild på kylare Saab 99) så är det ny kylare som gäller. Mvh Bengt
Attachments:
november 13, 2024 kl. 13:06 #518781Hej. Kolla också hur kylaren ser ut. Om den är igensatt av insekter och skräp kan du blåsa rent men om kylflänsarna är borta (se bild på kylare Saab 99) så är det ny kylare som gäller. Mvh Bengt
Attachments:
Hei Bengt
Kylar er fin. Det er gjort en endring på kylare/radiator. Den som nu står i bilen er från 2009 og har 11mm mellom rørene, originalt ska vel vara 14 mm?
I tillegg er det montert en elektrisk vifte foran på kylaren.
Jeg har fått tips om å bore et 4mm hull i termostaten så det blir kontant gjennomstømning. Har du erfaring med det?
MVH
Ulf
november 13, 2024 kl. 16:07 #518782Hej. Jag har inte hört talas om borrade hål i termostaten för att få konstant genomströmning. Spontant känner jag tveksamhet inför det. Någon annan som hört talas om det? En annan fundering är om den eftermonterade elfläkten fungerar som den ska. Jag antar att originalfläkten är ersatt av elfläkten, eller har du två fläktar? Kanske trasig termokontakt så att elfläkten inte startar när den ska? Mvh Bengt
november 13, 2024 kl. 16:47 #518783Hej
Jag har haft problemet förr. Provade även att köra utan termostat, vilket inte hjälpte heller.
provade att kontrollera termostaten i en gryta på spisen, för att se att när den öppnade.
När jag tillslut avluftade hela vattensystemet vid värmebatteriet så blev den mycket bättre. (dock inte helt bra)
lycka till / Erik
Hej!
Svar till Bengt!
Vissa termostat jag sett till 99/900 har haft ett litet hål med en typ kägla i. Fungerar troligen som ventil dvs strömning bara åt ett håll.
Mvh
Adam
PS. Jag hade överhettningsproblem med min 99a när den stod länge och sen startades upp. Då kunde det hända att den i princip kokade innan
termostatet äntligen öppnade. När det väl hade öppnat fungerade det cykliskt sedan igen. Men som sagt jag kunde se på temperaturmätaren när termostatet öppnade.
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic2 användare tackade författaren för det här inlägget.
november 13, 2024 kl. 23:20 #518788Hej. Jag har inte hört talas om borrade hål i termostaten för att få konstant genomströmning. Spontant känner jag tveksamhet inför det. Någon annan som hört talas om det? En annan fundering är om den eftermonterade elfläkten fungerar som den ska. Jag antar att originalfläkten är ersatt av elfläkten, eller har du två fläktar? Kanske trasig termokontakt så att elfläkten inte startar när den ska? Mvh Bengt
Hei Bengt
Jag har to fläktar, en som er original og en el som sitter helt i front. Den el fläkten betjenas fra förar plats manuelt.
Jag forsöker at hitta mer som kan ge svar på detta prolem. Tackar.
MVH
Ulf
november 13, 2024 kl. 23:23 #518789Hej
Jag har haft problemet förr. Provade även att köra utan termostat, vilket inte hjälpte heller.
provade att kontrollera termostaten i en gryta på spisen, för att se att när den öppnade.
När jag tillslut avluftade hela vattensystemet vid värmebatteriet så blev den mycket bättre. (dock inte helt bra)
lycka till / Erik
Hej Erik
Tackar så mycke. Jag har satt i en ny termostat, med öppning på 83 grader. Ja har bilen hos en som er spesialist på kyl system och han undrar på detta opphetingen av motoren.
MVH
Ulf
november 14, 2024 kl. 13:21 #518793Hej
Angående avluftning av kylsystemet. Det kan bli ”ånglås” i rör, slang och kanaler.
Då får du inte någon flöde på kylvattnet. Ett ”ånglås” är nog lättast att vänta tills motorn och slangar är kalla.
öppna avluftningen starta motorn. Du kan stänga avluftningen när det kommit ut några dL vatten.
prova att avlufta igen när motorn blivit varm. Avlufta tills det bara kommer vatten.
lycka till / Erik
november 14, 2024 kl. 22:38 #518797Hej
Angående avluftning av kylsystemet. Det kan bli ”ånglås” i rör, slang och kanaler.
Då får du inte någon flöde på kylvattnet. Ett ”ånglås” är nog lättast att vänta tills motorn och slangar är kalla.
öppna avluftningen starta motorn. Du kan stänga avluftningen när det kommit ut några dL vatten.
prova att avlufta igen när motorn blivit varm. Avlufta tills det bara kommer vatten.
lycka till / Erik
Hej Erik
Nu har vi gjort hål i termostaten, kollat at allt fungerar. Under körning går det fint men så på tomgaskörning efter ca. 15 min. blir motor för varm (nära kokpunkt). Jag har en teori om at tenning är fel. Tenning instellning er korrekt i fölge lampan men motor jobbar tyngre enn när tenning er ur position.
Nogra som har ärfarenheter rundt detta?
MVH
Ulf
november 16, 2024 kl. 13:36 #518805Hej!
Har ni tittat på tändfördelaren den har en vacuumklocka på sig som ska ställa om tändningen beroende på vacuum från motorn.
Slangen dit kan ha sina sprickor. Det kan även vara vacuumklockan som kärvar. Bara en idé
Erik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.