96 V4 -1974 Polarvit (Det blir som det blir)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96 V4 -1974 Polarvit (Det blir som det blir)

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-15 12:41.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

började med renoveringen i december 2004, det har inte hänt så där jättemycket som ögat avslöjar men detaljmässigt så har jag laggt ner otaligt antal timmar, varför jag inte köpte ett bättre obejkt undrar folk, på den frågan svarar jag att jag inte vet varför, det blev som det blev och resultatet i slutändan blir som det blir, tankarna har vandrat alltifrån minutiös orginalvagn, till lite mer bus, jag vet inte vart det hammnar i slutskedet och ”måltiden” som tidigare varit saabfestivalen 2005, gick åt skogen ganska fort, och nu förväntar jag mig inte att den blir klar på dom närmsta åren, bekymmret ligger mest i lackeringen, bilen är i stort sett klar och jag kan nästan lämmna den på lack, men då är det pengarna som stryper i stället, all rost är ordnad och lagningarna är väl indränkta i rostskydd, tänkte begränsa till att lacka den utvändigt, eventuellt bagageutrymme, motorutrymmet kommer jag inte att göra mycket åt

under tidens gång så har jag skaffat mig mycket kunskap om v4, och jag känner nu att jag kan den i stort sett utantill, motorn och lådan är i fint skick men för att få den att gå snålt och rent så har jag monterat nytt insug och förgasare från en 75B med manuell choke, kraftbortfallet åtgärdades ganom svaga portningar av avgaskanalerna och avgasmellanläggen som nu är 44mm i diameter efter papprena jag fick på vintersaabträffen i karlstd när xp-niklas föreläste och senare kommer även delar från saabklubbens sport-avgas att monteras med modifikattioner av mig jag förberett för att få ett tyst och behagligt motorljud med sport ton när det gasas.

för tillfället så står projektet still igen efter en tids jobbande med hjulhuset (vänster fram)

återkommer med mer fakta i framtiden

saab-jonte
    Deltagare

slänger upp lite bilder till

saab-jonte
    Deltagare

senaste lagningen och den sista rostlagningen på bilen avklarad

lsoderlund
    Deltagare

Jag tycker det verkar som om du varit ganska noggrann i din renovering, när det kommer till lackering då pengarna tryter så kan kan man ju försöka sig på att göra det själv (det är ju bara färg)… Vet att det finns en frima i Uppsala som tillhandahåller färg till privatpersoner som vill lackera bilar.. Tror det kostar ca 1900:- för en hel bil (solid lack, ink färg, förtunning och klarlack)…

Sen är det bara att sätta upp ett partytält med väggar och börja lacka..

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

saab-jonte
    Deltagare

funderar på att satsa en omgång färg på ”lacka-själv” metoden, men försöker få en ordentlig firma att göra det… som sagt, det blir som det blir, och nu verkar det som det blir jobb med 99gli istället

Martin
    Deltagare

I Uppsala rekommenderar jag Upplands Bilfärg.
    Sedan har vi förstås klubbens lackguru Patric Henricsson i Järbo

Lars Söderlund wrote:
    Vet att det finns en frima i Uppsala som tillhandahåller färg till privatpersoner som vill lackera bilar.. Tror det kostar ca 1900:- för en hel bil (solid lack, ink färg, förtunning och klarlack)…

Sen är det bara att sätta upp ett partytält med väggar och börja lacka..

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng