96 V4, alternativa motorer och växellådor?

Forum Övrigt SSR 96 V4, alternativa motorer och växellådor?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-23 19:53.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23711

    John Ahlberg
    Deltagare

    I denna forumavdelning hoppas jag gå fri från lynchning för att jag har funderingar på att frångå originalskicket. 🙂
    Tills vidare får den nyköpta V4:an snurra vidare i originalskick men om det i framtiden uppstår något allvarligare problem vore det intressant att lägga pengarna på byte till en helt annan drivlina istället för renovering. Jag kan inte vara den första som funderar över vilka alternativa motorer och växellådor som finns där ute.

    En femte växel vore onekligen trevligt för att få ner ljudnivå och bensinförbrukning. Femväxlat med längsmonterad motor framför lådan känner jag bara till hos Audi. Vet dock inte hur lång en sådan låda är bakom diffen, det vore tråkigt att behöva bygga om torpedväggen för att få plats.

    Motorvalet borde också vara ganska begränsat av utrymmesskäl. De flesta radfyror tittar nog ut genom grillen såvida man inte satsar på de allra minsta. Å andra sidan torde inte saaben behöva någon muskelmotor för att röra på sig snabbt. De små trecylindriga japanerna är kanske intressanta för att bygga en verklig snålbil. En boxermotor löser nog inte problemet för jag antar de är bredare än motorrummet.

    Har för mig jag på 90-talet hörde talas om att man satt i fords V6:or i saabarna. Kul, men för mig är det inte ett dugg intressant då det skapar mer problem än det löser.

    När nya motorn stjäl utrymme framåt borde man kunna sätta kylaren som på kortnosarna men ta upp gälar i bakkant av huven istället för i hjulhusen.

    Min absoluta favoritkombination vore en liten trecylindrig turbodiesel med femväxlad låda. Det borde gå att åka ruskigt billigt då.

    Så, vad känner ni andra till som folk redan gjort?

    #170519

    saabfjollen
    Deltagare

    En helgs hårt arbete så har du 100hk och åker 5 växlat. En saab 90/99 som donator bil så blir det som bilden. Polarens ”995:a” på bilderna.Denna installationen skulle inte skämmas på en busig gatbil.

    Golvspak

    Ur en ekonomisk synvinkel är detta nästan gratis…

    Den dagen min motor i V4:an packar ihop o tackar för sig blir det en H-motor.

    #170521

    krister k
    Deltagare

    Kompisens f.d. v4:

    [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YW_EXdadCX0[/video]

    #170527

    fjurre
    Deltagare

    Vankel då?

    Men hur snålt ska den behöva gå ?

    Sen tycker jag Ford,s 2,9l V6 verkar hålla ganska bra.

    #170596

    rallysaaben
    Deltagare

    motor från lupo kanske? Den drar väl ca 0,3l milen, men då blir det nog dåligt med kraft kanske.

    #170610

    staffanv
    Deltagare

    Jag tittade lite på det förut och mätte upp att man borde få i en Suzuki Swift GTI-motor i en kortnos-96 så tvärmonterat ska man nog inte utesluta.

    #170775

    John Ahlberg
    Deltagare

    Kul att raka saabmotorerna går att knuffa i! Jag prioriterar snålheten framför prestandan, åtminstone i detta fall. Men man kanske kan göra en schysst hybrid mellan 99/900:ornas växellådor och något japanskt trecylindrigt? Jag antar det kritiska är frigången för vevaxeln mot växellådan och att lyckas bygga ihop block/tråg/låda. Är det kedja eller kugg mellan kopplingen och växellådan på ”rak-saabarna”?

    Hmm, nu frångår jag mina realistiska ideal, men vore det inte läckert med en harley-twin
    i en kortnos? 8)

    Wankel är också en otroligt häftig motor, men den är törstig på både bensin och olja samt hamnar lätt otäckt nära gatan med tråget då vevaxeln sitter mitt i blocket. Jag hade en gång en streetportad Mazda 12A på kanske 150 kusar som jag skulle stoppa på passagerarplatsen i min 600-kilos Fiat 126. Hade jag inte gett upp inför det stora jobbet skulle jag förmodligen ha kört ihjäl mig… Men det hade blivit ett schysst uppsteg från min 90-hästars turboladdade 1050-motor.

    Men jag är 20 år äldre nu och För mig räcker nog 30hk i en saab 96. Frugan behöver nog tio till för att inte få panik i trafiken. Jag är van vid motorsvaga bilar. På onsdag firar jag ett år med dryga 20hk i den här:
    http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm

    Vid närmare granskning av 96:an vi köpte känns det inte som en så hemsk synd att bygga om den under huven. Bilen är definitiv av det halvrisiga slaget som än så länge hänger ihop av sig själv men den skulle behöva många timmars svetsjobb inför en fin helrenovering. Betydligt fräschare karosser (andra märken och modeller) går dagligen till skroten.

    #170783

    rallysaaben
    Deltagare

    Fan va häftigt, detta vore kul att prova på en 900, jag har en uttjänt isbil ståendes, får väl ta tag i den och prova.

    #170835

    John Ahlberg
    Deltagare

    @rallysaaben: Syftar du på kolvamputation? Jag fick idén för flera år sedan och blev utskrattad på Garaget.org. Nu är det jag som skrattar!
    Jag valde att göra en 180-gradersmotor, d.v.s. motgående kolvar, men det vanligaste på en parallelltwin är annars 360 grader. 180 grader ger bättre mekanisk balans (åtminstone teoretiskt) och rimligen mindre slitage på motorn, men den får råare gång och blir mer svårkörd.

    En bil med lite bättre ursprungliga kraftresurser än fiaten skulle vara intressant som jämförelse. Det vore också intressant att veta hur vibrationerna blir med en 360-graderskonvertering. Tror man i så fall gör klokt i att kapa stakarna och nedre delen sitta kvar, både som motvikter och för att täta spruthålen utan att behöva svetsa. Är man riktigt seriös svarvar man egna motvikter att klämma fast istället för stak-resterna. Men räkna med vibrationer ändå! Balansfaktorn är inga kul saker att optimera på en en-stånka, vilket en 360-graders P-twin faktiskt är rent balansmässigt…

    #170845

    rallysaaben
    Deltagare

    Japp, jag menade fiaten, det vore kul att prova nått dylikt på en annan bil, bara för att prova hur det blir.

    #170890

    John Ahlberg
    Deltagare

    Tja, om man gör det ingreppet på en gammal V4 får man ju nästan en Harley… 🙂
    Enda felet är att vevtappen inte är gemensam, men tänker jag inte helt galet blir det samma 180-graders tändföljd som i min fiat.

    Kanske är det där jag har mitt snålkoncept för den egna 96:an… 30hk borde räcka för en saabgurka och säkert får jag ungefär samma 10-15% minskning av förbrukningen. Men då måste jag nog köra saaben själv och fixa en annan bil till frugan… Hon skulle få totalt spader!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng