96:a 9000 2,3T/170, ABS-lampan lyser?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 96:a 9000 2,3T/170, ABS-lampan lyser?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 96:a 9000 2,3T/170, ABS-lampan lyser?

  • Författare
    Inlägg
    • november 9, 2009 at 20:35 #21068

      Sådärja, då har man köpt sig en vinterbil. Jag har inte hämtat hem den ännu (det blir senare i veckan), men jag tänkte jag skulle börja med att fråga om det mest akuta som behöver göras (inför besiktning i april).
      ABS-lampan i instrumentpanelen lyser (säljaren säger att den slocknar ibland, men lyser för det mesta). Han har bytt skivor och belägg fram förra året, samt belägg bak i år. Det var efter att han böt beläggen bak som det började lysa. Finns det nåt enkelt sätt att felsöka detta? Finns det några uppenbara troliga orsaker som ni kan komma på?
      Förklara gärna som om ni talade till en idiot med ett helt knippe tummar i varje hand, för det är i princip det ni gör! 😉

      Anders Olsson

        november 9, 2009 at 21:45 #147783

        Hej, grattis till köpet.

        Ditt problem beror förmodligen på antingen en kass ABS-givare (kan vara vilken som av de 4…), eller att givaren inte får signal som den ska, pga försmutsning av “kransen” som ska sköta detta… Givarna kan man kolla med en multimeter, inställd på ohm (motstånd). Rätt värde har jag för mig är typ 1030 ohm. De främre mäter du vid kontakterna till dessa som sitter i “akvariet”, utrymmet längst bak i motorrummet, täckt med en plastkåpa. De bakre mäter vid kontakterna du hittar genom att lyfta sitsen på baksätet och lyfta på täcklocken som finns under, i närheten av trösklarna på bilen. Lättast att börja med detta. För att kontrollera/rengöra tandkransen (finns säkert en mer korrekt term) måste du väck med hela naven, tänderna sitter på baksidan och kan vara igensatta av smuts, rost osv… Hoppas detta går att förstå 🙂 – Bra tips, köp en verkstadshandbok till bilen, den är bra att ha ibland… 🙂 Lycka till!

          november 9, 2009 at 22:06 #147785

          Toppen, tack Per-Erik!

          Anders Olsson

            november 10, 2009 at 21:34 #147813

            Sisådärja, då var bilen hemma! Det blev polaren som körde hem bilen från Skövde till Örebro, men jag kunde inte låta bli bilen efter att vi kom hem, så jag har varit ute på en “nöjeskörning” på 5-6 mil ikväll bara för att…

            SAAB-Glad!

            Anders Olsson

              november 11, 2009 at 19:51 #147853

              Med Per-Eriks metod kan man egentligen bara kolla kablage och att givaren “lever”. För att kolla att givarna registrerar hjulrotation kan man hissa bilen, rotera hjulen och istället mäta växelspänning i kontakterna som Per-Erik beskrivit. Med lite tur kan man hitta vilken givarkrans som behöver fixas.

              Kuggkransen kan behöva filas för att bli bra. Tänderna ska vara kantiga och distinkta och givaren får inte sitta för långt från kransen.
              Rengöring av givarspetsen är ingen dum idé när man ändå är igång.

              Kolla även bromsvätskenivån 😉

              Felkoder kan såklart läsas av med ISAT eller Tech 2

                november 11, 2009 at 21:38 #147863

                Tackar för tipsen!
                Jag tar hjälp med detta av proffs, det är några tummar för mycket på varje hand här. Tid är redan bokad.

                Anders Olsson

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.