96:a TT motorvibrationer

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96:a TT motorvibrationer

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-07 00:58.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432435
    Profilbild på Saab 96 1965
    Saab 96 1965
    Deltagare

    Hej,

    Motor i min 96:a 1965 tvåtakt singel förgasare vibrerar/skakar vid vissa varvtal så att det känns i karossen. Det är vid gaspådrag det vibrerar, skulle gissa mellan 2000-3000rpm på varje växel. Därefter avtar vibrationerna och den går jämt. Motorn går och drar annars jämt över hela registret.

    Vad kan detta bero på?

    #432436
    Profilbild på Saab 96 1965
    Saab 96 1965
    Deltagare

    Att tilläggas är att vibrationerna/skakningarna är mycket långsammare än motorns varvtal. När motorn varvar ca 2000rpm så vibrerar det kanska 5-10 gånger per sekund.

    #432438
    Profilbild på enor
    enor
    Deltagare

    Långsamma vibrationer (”ryck”) som även känns i ratten, brukar ofta bero på att drivknutar kärvar. Nu är ju din bil en 65:a så du har ju nyare yttre knuten och den tror jag inte är lika krånglig på detta sätt… men knåda de yttre damaskerna för att knöka in fettet där det bör vara; och smörj inre knuten (det finns ett litet oljehål som låter dej droppa in olja och smörja drivaxelns splines)

    #432440
    Profilbild på Saab 96 1965
    Saab 96 1965
    Deltagare

    Jag har de äldre innre drivknutarna med gummin, har fixat nya gummin då dom jag har är slitna, blir att byta dem i helgen. Jag upptäckte att motorn skakar på dessa varvtal när man torrvarvar den utan växel stillastående.

    Kan det har något med elektroniken (brytarspetsar eller annat) att göra? eller att den drar tjuvluft nånstans? har märkt att den fuktar från förgasaren så att den är fuktig (soppa/olja) på utsidan.

    #432441
    Profilbild på charlie101
    charlie101
    Deltagare

    Om det vibrerar när du torrvarvar så skulle jag gissa på tändmissar i första hand. När belastningen ökar i cylindrarna så orkar inte gnistan slå över i ett av tändstiften. Det kan vara en kombination av blandningsförhållande och cylindertryck som gör att symptomen kommer vid vissa varvtal.

    • Det här svaret redigerades 1 dag, 14 timmar sedan av .
    #432443
    Profilbild på Saab 96 1965
    Saab 96 1965
    Deltagare

    Tack för svaren, blir att kolla allt detta i helgen, måste få ordning på det till nästa helg då vi ska åka på Norge semester med den då:)

    • Det här svaret redigerades 1 dag, 12 timmar sedan av .
    #432505
    Profilbild på saabcustom
    saabcustom
    Deltagare

    Kanske radiellt glapp i fördelaraxeln ? Värt att kolla.
    Blir svårt att ställa tändningen bra isåfall…..

    / Kenth

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng