99:an går som skit… HJÄLP!!

Forum Modellspecifika forum 90/99 99:an går som skit… HJÄLP!!

  • Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-05 20:18 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18044
    packan
    Deltagare

    På väg till dagens träning dör plötsligt bilen när jag släpper på gasen för att jag blir tvungen att bromsa in vid en rondell. Sen vill den inte starta igen om jag inte har full choke.

    Någon som varit med om detta fenomen? Har letat hela kvällen men hittar inget fel.

    Tacksam för all hjälp!

    /Marcus

    #122504
    stefan
    Deltagare

    membranet i förgasaren?

    #122505
    packan
    Deltagare

    Inte det… redan kollat. 🙁

    Andra förslag?

    #122506
    lsoderlund
    Deltagare

    Har varit med om fenomenet med inte på en 99a utan på en 9000, då var det ngn som haft kul och fyllt hela avgasröret med vatten, och vid inbromsning så åkte vattnet framåt och gjorde att bilen inte startade..

    Detta tror jag dock inte är ditt fel. Har du kollat att det kommer fram bensin från pumpen, det kan ju ha gett upp.

    Vilken årsmodell har du på din bil? Insprutning eller förgasare?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122516
    packan
    Deltagare

    Bensin kommer det fram eftersom bilen går med full choke men så fort jag trycker in choken så dör bilen.

    Har kollat luftburken, förgasaren och tandstiften men hittar inget fel. Oljan är också okej och kylarvattnet står kvar i systemet.

    #122519
    wibbe60
    Deltagare

    Du har förmodligen redan kollat detta med med om inte…vaccumslangen till bromsservot framförallt gummipackningen i insuget men även i andra ändan.

    #122522
    stefan
    Deltagare

    Man får samma fenomen om pumpen mer eller mindre slutat att pumpa. Att den går tillfälligt med choken ute beror bara på den ejectorverkan som då blir i förgasaren och vacuumet självsuger då bensin till förgasaren.
    Och som Anders redan skrivit, kolla slangarna i insuget, de som har plastnipplar med gummibussningar hoppar gärna lös när de blir gamla och sunkiga. Ytterst vanligt fel och ibland ”svårt” att se om nippeln lagt sig tillrätta över hålet.

    #122525
    packan
    Deltagare

    Slangarna sitter som dom ska… så då återstår bara att kolla om pumpen går. Några förslag på hur man gör det enklast?

    #122526
    urban
    Deltagare

    Det finns en temperatur kompensator på förgasarens ena sida (mot torpeden) som kan falla bort. Detta resulterar i liknande de problem du har. Temperatur kompensatorn är en rktanguler burk med ett plastlock som sitter diagonalt på förgasarsidan.

    #122537
    packan
    Deltagare

    Mycket riktigt som du säger MEN det är inte det felet den här gången. Det du beskriver hände för ca 1-2 månader sen men den sitter fortfarande kvar.

    Är precis hemkommen från jobbet så jag ska traska ut och kontrollera bränslepumpen nu. Är det en mekanisk eller elktronisk pump på 80 års modell?

    #122544
    packan
    Deltagare

    Jaha…då har man kollat bensinpumpen och den funkar som den ska.

    #122549
    packan
    Deltagare

    Någon som kan förklara för mig hur vakumklockan fungerar? Kan det va den som är kass?

    #122551
    wibbe60
    Deltagare

    Vi sammanfattar möjliga fel och ser om vi kan hitta en ny infallsvinkel.

    1. Du har kollat membranet. Lyfte du upp kolven och kollade membranet överallt?
    2. I så fall, när du hade kolven uppe kollade du att nålen satt som den skulle?
    3. Bensinpumpen, gav den ordentligt med bränsle? Ibland kan den verka OK när man ”torrkör” med slangen lös men igentligen är det inte tillräckligt för att motorn skall gå ordentligt.
    4. Alla slangar sitter ordentligt och utan läckage i insuget. Starta motorn (med choken ute) och gasa. Lyssna efter ljud som tyder på tjuvluft. Hela fenomenet du har tyder just på tjuvluft.
    5. Ett riktigt långskott är bromsservon. Det finns en möjlighet (om än liten)att servon läcker luft till insuget. Ta bort vaccumslangen och täpp till hålet i insuget med tummen och prova. Som sagt ett långskott men det kan hända.
    6. Kolla att fördelaren sitter fast. Om den är lös och har vridit sig kan liknande symtom uppstå när tändningen är helt fel så orkar motorn inte gå utan extra mycket bränsle. Ytterligare ett långskott men kolla…
    7. Om inget av ovanstående ger önskat resultat ta en öl och bryt ihop. Återkom sedan med resultatet så får vi alla tänka vidare.

    #122553
    packan
    Deltagare

    Tur att jag tog vägen förbi systembolaget idag då. 🙂 För om jag kollar på din lista så har jag kollat allt utom bromsservon. Ska genast gå ut och kolla så att jag iallafall kan få glädja mig med en öl på balkongen sen.

    Har för övrigt varit och kollat på en ny bil idag så om någon är sugen på att köpa en Saab 99:a -80 som bara gått 13,600 mil så säg bara till.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng