Akut hjälp!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Akut hjälp!

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-08 18:00 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7135
    griffin77
    Deltagare

    Tjena!

    Bytte en lampa bak på hastighetsmätaren igår, lossade vajern och tog ut mätaren…bytte lampan och satte tillbaka allt.
    Hastighetsmätare….död.. Jag måste erkänna att jag var liite hårdhänt när jag höll på, kan det vara så att vajern hamnat
    fel vid vxllådan, kanske tom har gått av? ISF, har någon nån bild eller en bra beskrivning på var vajern går in i lådan och om det är enkelt att byta
    vajern? Jag kollade lite snabbt imorse under huven och jag hitta inte pån där…

    MVH Danne

    #52125
    Morten S.
    Moderator

    Er du sikker på at du har fått wiren korrekt inn i hastighetsmätaren?
    Wiren er festet på venstre side av vxl-lådan (sett forover) Like under hovedbremsepumpen.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #52127
    griffin77
    Deltagare

    tjena!

    Jag kan faktiskt inte säga om jag har fått in den rätt i mätaren, men kan man sätta dit wiren om så den kommer fel?
    Det är så trångt bakom där… Är det svårt att komma åt wiren på vxllådan?

    //Danne

    #52129
    martin h
    Deltagare

    Om du är osäker om vajern är hel så koppla loss den vid hastighetsmätaren, kör och titta om den snurrar.
    Det låter ju inte så troligt att något ska ha hänt i lådan om du inte varit där och skruvat. Låter mer som om du inte fått dit den ordentligt vid insrumentet.

    /Martin

    #52131
    griffin77
    Deltagare

    Tjena!

    Ska prova när jag kommer hem…tyvärr har jag på känn att jag slitit av den… instrumentet satt som fan i hålet, och jag tog i och när det lossnade var det
    vajern som fick ta mina 100 kg i rörelse 😉

    //Danne

    #52132
    martin h
    Deltagare

    Då bör du kunna snurra på den vajeränden ganska lätt. Är den hel så går det inte då andra änden sitter fast i lådan.

    Att byta vajern är inte svårt. Dock så byttes infästningen till -71 om jag mins rätt, så är bilen äldre så kan det vara svårt att få tag i vajern. Jag flyttade över den roterande muttern, men det var lite pilligt.

    Rapportera hur det går.

    /Martin

    #52138
    griffin77
    Deltagare

    Tjena!

    Så här låg det till… Den grova gummimuffen runt
    vajern nere vid lådan hade spruckit och gått av, så
    Vajern hade glidit ur lådan lite snyggt, men lite eltejp
    Och grov krympslang lite rengöring och smörjning så
    gick han fint igen 😉 nu har dom stora gummikofånfarna
    renoverats och satts på oxå, blev riktig bra..
    ser lite mulligare ut med dom på 🙂

    Tack för all hjälp!

    //Danne

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng