Akut! Koppla om tändningslås

Forum Modellspecifika forum OG900 Akut! Koppla om tändningslås

  • Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2018-10-15 20:45 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448582
    Saab2takt
    Deltagare

    Hej saabvänner! Det är så att jag skall åka långväga och rädda en super skön 900 87a, det har varit inbrotts försök i bilen och tändningslåset är förstört, så jag måste på plats koppla om kablarna till tex vippbrytare och en fjädrande brytare tex. Men hur går jag tillväga, vilka kablar? Vet inte hur det ser ut och skall som sagt ordna det på plats och köra hem bilen. Tacksam för alla svar

    Mvh

    #448588
    olof
    Deltagare

    Hej! Jag är inte så bra på det här med el och bilar men på min 900 T8 special så har tidigare ägare haft problem med larmet och således dragit en kabel från pluspolen från batteriet och in i kupen till en tryckknapp, vidare till solonoiden vid startmotorn och där satt den på det stiftet som kabeln från tändningslåset kommer ifrån. Det skall ju tilläggas att jag måste slå på tändningen på vanligt sätt och hur du skall lösa det vågar jag väl inte säga… Trevlig tur!

    #448589
    Regin
    Deltagare

    Har du inte möjlighet att ta med en annan lös kontakt 🤔

    Visst, att byta den är inget roligt, men om du haft en lös med dig –
    så är det enkelt att flytta över ledningarna och starta med en skruvmejsel.

    Så här sitter dem på en 1988’a
    Kontakt

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #448612
    Saab2takt
    Deltagare

    Hej, tack som tusan, du vet inte vilken kabel som går till vad också?. Min tanke är ju att tillfälligt klippa kablarna och koppla på brytare som en högst tillfällig lösning..
    Tädningen måste ju på som att ljusen lyser, och så en startknapp måste dit

    Och en bonusfråga som kan ställa till problem, är det växellåds lås i tändningssystemet på 87an?
    Det kan trassla till det rejält :/

    Mvh

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448632
    Regin
    Deltagare

    Hej, tack som tusan, du vet inte vilken kabel som går till vad också?. Min tanke är ju att tillfälligt klippa kablarna och koppla på brytare som en högst tillfällig lösning.. Tädningen måste ju på som att ljusen lyser, och så en startknapp måste dit.

    Om du nu bara kunde få ta på en kontakt:
    Kontakt.1

    så behöver du inte klippa något alls –
    utan kan enkelt flytta över de befintliga ledningarna.

    Med denna kontakten så styr du allt med tändning etc etc –
    och kan på undersidan av den med hjälp av en skruvmejsel, göra det man annars gör med nyckel:
    Kontakt.2

    Och en bonusfråga som kan ställa till problem, är det växellåds lås i tändningssystemet på 87an?
    Det kan trassla till det rejält :/
    Mvh

    Jo det är lås där.

    Vart i detta avlånga landet står bilen ?

    Bilagor:
    #448636
    Saab2takt
    Deltagare

    I solna, och jag på gotland, så det är verkligen till att jag får igång den, har kikat på hur man tar bort växellåds låset, men ägaren skulle ut och kolla om växlarna går i eller inte nu, utan nyckeln.

    Är det den kontakten som sitter i bilen? kan jag inte skruva loss den och använda mejsel?

    Var kan man få tag på kontakten annars?, måste ju få fatt på en idag isåfall :/

    Om jag måste ta bort växellåds spärren, så kommer jag ju åt att ta lös kontakten också, satsar på det. har iag 7h på mig att få rätta på det.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448642
    Saab2takt
    Deltagare

    Det jag markerat i rött på första bilden, måste väl vara växellåds spärren?

    Och hur får jag ur ”pluggarna” markerade i grönt på bild 2, är det gängat underifrån?, eller ska man ge sig på att borra bort dem!?

    Har begränsat utrymme för att ta med verktyg också :/

    Känner lite att det här inte var helt välplanerat, men båt biljetter är bokade och betalda så, det ska fanimej gå vägen!

    Och min ljusblå 96a behöver en kompis 🙂

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #448646
    Janne Hagnell
    Moderator

    Wild’n’crazy, så ska det vara!👍

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #448648

    Den som säljer bilen kanske har borrmaskin? Då slipper du ta med en egen.
    Är tändningslåset utelämnat i elscheman i verkstadshandboken? Annars borde väl någon på detta forum kunna lägga upp vilka färger som gör vad.
    Har själv ingen bok för 900.
    Solna till Gotland backar du lätt om du inte får upp låsningen av växelspaken =)

    Lycka till och håll oss uppdaterade!

    #448649
    #448650
    Saab2takt
    Deltagare

    Tack så mycket, tror jag har koll på läget nu! Tänker börja med att försöka få loss kontakten och samtidigt koppla bort växellåset, drar det ut på tiden får det bli nåt mer drastiskt, för hem ska den 🙂

    Eller rättare sagt det första jag provar är mejsel och hammare i låset, och en rejäl tång att dra runt med :), men det var väl det tjuvarna prövade så risken är väl att jag går bet.

    Postar en bild sen när den står jämte min 96:a hemma på gården. (Efter jag tatt ut 96an ur garaget, den får tak naturligtvis)

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448651
    Saab2takt
    Deltagare

    Jo en grej till sitter dem här ”pluggarna” skruvade underifrån, läste att andra skruvar under ifrån där sitter med T30, kan det vara det på dessa också, isåfall är det plättlätt ju

    Bilagor:
    #448653
    Regin
    Deltagare

    Det jag markerat i rött på första bilden, måste väl vara växellåds spärren?

    Ja det är det 👍

    Och hur får jag ur ”pluggarna” markerade i grönt på bild 2, är det gängat underifrån?

    Det stämmer bra det, skruvskallarna sitter underifrån.

    Du måste lossa på dessa 3 ”skruvarna” i rött.
    2 sitter framme och denna på bild:
    lasx3

    Spec verktyg finns till dom, men det kan gå vägen utan det.

    Bilagor:
    #448660
    Saab2takt
    Deltagare

    Det jag markerat i rött på första bilden, måste väl vara växellåds spärren?

    Ja det är det />

    Och hur får jag ur ”pluggarna” markerade i grönt på bild 2, är det gängat underifrån?

    Det stämmer bra det, skruvskallarna sitter underifrån.
    Du måste lossa på dessa 3 ”skruvarna” i rött. 2 sitter framme och denna på bild:

    Ok, jag kan inte plocka bort, enbart det mindre ”locket” vid kontakten? som verkar gå mellan nyckeln och spaken.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448662
    Regin
    Deltagare

    Jo en grej till sitter dem här ”pluggarna” skruvade underifrån, läste att andra skruvar under ifrån där sitter med T30 kan det vara det på dessa också, isåfall är det plättlätt ju

    Både ja och nej.

    Så här ser sparkstället ut där du ser dom 3 skruvarna som skall demonteras:
    spk1

    2 långa fram samt 1 mindre bak och bild på det spec verktyg som finns till dom.
    Det går att göra ett av en 11 mm hylsa till liten spärrnyckel.
    spk2

    När man har demonterat dom 3 skruvarna,så går det vända på ”huset”.
    Det är dom 3 i grönt som du skall demontera för att komma åt ”låsningen”
    spk3

    Skruvarna ser ut så här:
    spk4

    Att det ”saknas” skruvar längst fram –
    det är just dom 2 med spec verktyg där.

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng