AKUT! Läsa felkod lördag 29 maj uppsala/stockholm

Forums Övrigt Allmänt AKUT! Läsa felkod lördag 29 maj uppsala/stockholm

This topic contains 5 replies, has 4 voices, and was last updated by 2010-06-01 07:47.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #22264

    Psycho Dave
    Deltagare

    Hallå.

    Jag är på genomresa i Uppsala/Stockholmsområdet och har stora problem med bilen och behöver hjälp med att läsa ut felkoder idag lördag den 29 maj.

    Till mitt problem: Jag har en Saab 9-5 2.2 TiD -05 som tidigare har tänt check engine med lite felkoder för att insugstrycket inte matchar atmosfärstrycket vid tomgång. Detta har dock kommit och gått och försvann efter en rengöring av insuget och tryckgivare. Nu i veckan så började den dock spöka med check engine igen men dumt nog så tänkte jag att det var samma problem som förut. Frugan har kört bilen i veckan och sagt att den lyst lite. Igår tog jag dock bilen då jag skulle åka från Östersund till Uppsala med en tungdragen släpvagn för att under lördagen åka till strax söder om Stockholm för att sedan styra kosen norrut igen. Dum som jag är så kör jag trots check engine.

    Vid Sundsvall tycker jag att bilen känns slö men efter att ha stannat på en mack och kollat lite så tycker jag att den går bra igen. Så jag tuffar på i hög fart men när jag sedan touchar ett rådjur vid Gävle så svänger jag in för att se om det blev några skador. Det blev det inte men det luktar bränt om bilen vilket jag tror beror på att bromsarna blivit varm vid inbromsningen för rådjuret, detta tror jag ända tills jag ser att det slår gnistor ur avgasröret!!! Jag upptäcker sedan att motorn inte går att varva mer än 3000 varv/min. Åker till en närbelägen mack och kollar oljan men den var ok och efter att ha stått där ett tag så varvar bilen som den ska och det kommer inga gnistor längre. Jag fortsätter då till uppsala i långsam takt och bilen går bra ända tills jag kommer in i uppsala då den igen inte vill varva över 3000 för en kort stund.

    Så nu sitter jag i uppsala och hade tänkt fortsätta min resa genom stockholm under lördagen. Så finns det någon längs min färdväg som kan läsa felkoder ur min bil så kontakta gärna mig.

    Ni kan nå mig på 070-5115026
    Mvh David Wännström

    #158651

    Psycho Dave
    Deltagare

    Jag köpte en felkodsläsare på Biltema och det var samma två felkoder som jag har haft tidigare dvs att insugstrycket inte matchar atmosfärstrycket vid tomgång.

    Vi provar att fortsätta vår resa men i långsammare tempo.

    #158652

    stefan
    Deltagare

    är det inte dom som har nå spjäll i insugningsröret som brukar haverera? Byte av komplett insugningsrör brukar det visst vara

    #158657

    saabaero
    Deltagare
    Stefan wrote:
    är det inte dom som har nå spjäll i insugningsröret som brukar haverera? Byte av komplett insugningsrör brukar det visst vara

    Gissar att du menar virvelspjället som sitter på dom nyare 1,9 TiD :confused:
    När dom krånglar är det lågvarvsegenskaperna som försämras.

    David
    Men det var då f.n vad den drar djur till sig den där bilen :crying:
    Hoppas du tar dig hem så kan vi felsöka bilen igen men du vet väl att man bara får köra 80kmh med släp :racesmile:

    #158658

    rickard
    Deltagare

    hej jag kan hjälpa men bor för långt iväg.
    vad är det för fel code no du har.
    du kan ge orginal code eller p code (autodata ) så ska vi ser.
    jag har riktig utrustning så jag kan felsöka o släcka
    gör mycket med saab…

    rickard

    #158763

    Psycho Dave
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Stefan wrote:
    är det inte dom som har nå spjäll i insugningsröret som brukar haverera? Byte av komplett insugningsrör brukar det visst vara

    Gissar att du menar virvelspjället som sitter på dom nyare 1,9 TiD :confused:
    När dom krånglar är det lågvarvsegenskaperna som försämras.

    David
    Men det var då f.n vad den drar djur till sig den där bilen :crying:
    Hoppas du tar dig hem så kan vi felsöka bilen igen men du vet väl att man bara får köra 80kmh med släp :racesmile:

    Det sitter även virvelspjäll på denna härken men det är inte det som är problemet.

    En bil måste ju få smaka på lite av varje, nu kan jag ju bocka av älg och rådjur, undra vad som står på tur näst…

    Problemet är mest troligt att tryckgivaren i insuget strular lite då jag hade samma felkoder nu som SaabAero har läst ut förut dvs P0106 och P2227(om jag minns rätt).

    Bilen gick bra resten av helgen tills vi var påväg hem så tändes CE lampan strax söder om Sundsvall och motorn gick bara att varva 3000 varv/min. Samma felkoder, släckte dem men de kom tillbaks lika fort. In under huven och knacka och lossa kabeln till tryckgivaren fram och tillbaks, nolla felkoder och sedan dök de inte upp igen och bilfan gick som den skulle. Skulle tro att felet ligger där någonstans.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng