ålder på saab fantaster på den här sidan

Forum Övrigt Allmänt ålder på saab fantaster på den här sidan

  • Detta ämne har 32 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2005-04-11 17:46 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #85988
    anonymous
    Deltagare

    Sedan har man ju/har haft ett antal andra bilar som inte riktigt passar att nämna på det här forumet.

    Då var vi två fast jag har bara haft en, som jag sålde till min fysiklärare…

    #85989
    saab-gamen
    Deltagare

    Man är väl inte jätte bra på att svetsa men man försöker väl så gott det går, hittils har jag svetsat igen ett hål i förardörren på -77:an, ett ganska stort hål i hjulhuset på 93:an och halva bakre skärminfästningen på 93:an.
    sammanlagt när det gäller saabar så har vi: 93b De Lux 1959 Vit, 96 1965 Röd, 95 1967 Röd (som vi haft sedan den var splitter ny 1967),96 1977 Röd och 9000 1993 Röd.

    #85990
    anonymous
    Deltagare

    varför alla dessa röda bilar??

    fy för röda bilar…

    #85991
    saab-gamen
    Deltagare

    Vad är felet på röda bilar?
    R2G som är en så vacker färg!

    #85992
    anonymous
    Deltagare

    dom är röda

    jag gillar bara inte röda bilar, har aldrig gjort. framför allt inte klar röda, vinröda går bättrte, men gillar det inte någe värst.

    #85993
    Jonathan
    Deltagare

    Jag svetsar då inte proffsigt, men jag har svetsat riktigt hyggligt i ett par år. Har svetsat i bilar (lite saabar och en risig volvo 240 som pappa hade..) sen jag va 8-9 år. När jag svetsade buren i grannens folkracebil så blev en och annan lite överraskad, ibland lägger jag riktigt fina sömmar -kanske beror det på att jag har en far som är industrisvetsare och att han hjälpt mej?

    #85994
    anonymous
    Deltagare

    jag svettsar inte heller proffsigt, men jag har svettsat endel i morsans gammla saab 900. samt lite annat smått å gott. halva tekniken ligger ju i att ställa in svettsen rätt, med en rätt inställd svetts kommer man långt.

    #85995
    Jonathan
    Deltagare

    Jo, inställningen har en jävla betydelse
    Va å svetsade åt min granne nere i EUCC´s (Emmaboda US Car Club) klubblokal, den behövdes rätt mycket ställas om på innan svetsen gick rent. (Varför måste folk som inte kan med saker Ändå vara på de?) Som sagt, Ju fler kockar desto sämre soppa..

    #85996

    Det är jättetrevligt att se att så många unga entusiaster har fallit för gamla Saabbilars charm Det tycks att V4:an är ett riktigt kultföremål. Och så är den ju med rätta, med rötter från urSaaben. Att den sedan är lättmekad och villig att trimma gör det hela mer förståeligt. Det trevliga med detta är att vi ”gamlingar” som var med på den tiden då V4:an ”härjade” i skogarna kan ställa upp med ”råd och dåd”.

    Jag själv är inte någon ”fena” på V4:or, Men vårdar ömt min Sonett. Mitt stora intresse är epoken före dessa vinklade motorer; dvs tvåtaktarna. Detta eftersom jag nu är i pensionsåldern och var med på den tiden då ”På Taket” och alla hans stallkompisar fyllde dagstidningarnas annonser med segrar; allt från Monte Carlo till Scandiatrofén.

    Så; fortsätt att ta hand om dessa ”reliker” från en storhetstid i bilsveriges motorhistoria. Snart är det väl tyvärr så att SAABmärket försvinner från bilhimlen

    Detta sagt av en ”gammal SAABfanatiker”´

    #85997
    lurker2
    Deltagare

    Och min ålder är 47 år…. Och jag äger 5 st 99:or och har väl skrotat en så där 15 st under årens lopp…

    #85998
    Martin
    Deltagare

    Många klubbar runtom i landet dras med problem med återväxten. En spaning i lokalen på ett MHRF årsmöte ger en medelålder på kanske 50-60 år.

    Återväxten är i varje fall min minsta oro här i klubben. För några år sedan fick jag tillfälle att berätta hur vi gör för att trygga återväxten med yngre medlemmar, och många klubbar tyckte det var intressant.

    Mixen mellan äldre och yngre medlemmar skall vi vara rädda om. Blandningen av gamla och nya idéer, beprövad erfarenhet och nya infallsvinklar gör att vi har alla möjligheter att utveckla vår gemensamma saabhobby ytterligare.

    Själv då?
    41 år och Saabägandet, om jag koncentrerar mig på entusiastSaabarna, sträcker sig mellan en Saab 92 1955 och en 900T Aero Cab 1992. Däremellan finns det två 93 1959, en 95-64 och tre 99:or. En 99 71:a med frihjul, en 99T-1978 och en 99T-1980.
    Som synes inga V4:or. Mina första bilar var V4:or och jag tyckte de var klockrena, men platsbristen gör sitt till.

    #85999
    anonymous
    Deltagare

    Många klubbar runtom i landet dras med problem med återväxten. En spaning i lokalen på ett MHRF årsmöte ger en medelålder på kanske 50-60 år.

    Sådant är synd, men det är inte alla som förstår sig på vilken charm och historia en gammal bil kan besitta. De flesta ungdommar kan inte heller skruva, måste dom skruva så ska det vara något ”bolt on kit” helst på någon ”fränare” bil.

    Mixen mellan äldre och yngre medlemmar skall vi vara rädda om. Blandningen av gamla och nya idéer, beprövad erfarenhet och nya infallsvinklar gör att vi har alla möjligheter att utveckla vår gemensamma saabhobby ytterligare.

    Men det är därför att vi behöver den kunskap som ni besitter i flesta fall…Sedan har ni gjort som Ekorrarna, Sammlat på er en massa oliga grejor, glömt bort att ni har dom, för att sedan hitta dom, då kommer ni på att ni inte behöver dom, så ni säljer dom.
    Det på minner lite om min farbror, vi städade en av hans logar och hittade ett sportinsug inkl förgasare till en Monte Carlo 850, hahaha

    Ha det bra
    / Pelle

    #86000
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Kvinnor är ju som ett bra vin – de blir mognare med åren men vi gamla gubbar blir bara gaggiga och gnälliga!

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/lillstor.gif[/image]

    Själv är jag född 1952 så man har ju inträtt i gubbåldern. Är väl uppfödd i tvåtaktsrök eftersom farsan hade både ett par Wartburg och en -61 95a där jag fick åka baklänges längst bak när morföräldrarna skulle med. En hel hög mopeder gjorde tvåtaktsdimman total.

    Första bilen var en Saab 96 -65a och sedan rullade det på med diverse 96or både privat och till tävling. 99or och 900 har jag haft ett antal och 99 EMS var väl den trevligaste. (En kort tid även Opel Ascona 19SR )

    Nu åker jag 9000 CSE som bruksbil och Sonetten och V4a rallybilen som entusiastbilar. En 900 -87a står och väntar på ny nedre länkarmsinfästningsplåt men det får bli när ”nya” garaget är användbart.

    /B

    #86001
    Martin
    Deltagare

    Med 41 år är jag i särklass yngst i MHRF-styrelsen.

    Men var inte oroliga. MHRF satsar hårt på att få en återväxt med yngre deltagare bland medlemsklubbarna. Ett exempel är den nya försäkringen som lanseras under året (Saabklubbens förslag faktiskt). Försäkringen anpassas till de som kanske inte har möjlighet att direkt renovera en bil till toppskick.

    MHRF är intresserade av bland annat Saabklubbens erfarenheter och metoder.

    #86002
    tiger
    Deltagare

    Själv är man 23, och rätt ny inom Saab-världen. Jag äger en Saab V4 ´74, som är tänkt som sommarbil. Till bruks använder jag, med väldigt stor risk för banning från forumet och allmänt hat från er andra, en Volvo 244 ´87. Jag är väldigt nöjd med båda bilarna. Saaben är sjuk för tillfället, men med lite huvudkrafs och förgasarunderhåll så är nog den på vägarna snart igen.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng