ang. byte av broms, o fjädrar

Forum / Övrigt / SSR / ang. byte av broms, o fjädrar

Forum / Övrigt / SSR / ang. byte av broms, o fjädrar

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2006-10-06 08:53 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      oktober 2, 2006 at 09:48 #14897

      såg i tråden “modifiering av väghållning” några länkar där det stod mycket bra om hur man byter bromsar i fram på saab 96, men hur gör man i bak ??? där det sitter trummor ???

      finns det några som bytt o kapat sina fjädrar från biltema, för att få saaben lägre, vilka fjädrar köpte ni då ??? v4 fjädrar har ju utgått

        oktober 2, 2006 at 11:44 #98855

        man får åka till ett biltemavaruhus med ett skjutmått (de brukar nämligen vara inlåsta i butiken), måttband kan man låna där. Leta upp en fjäder med tråddiameter 11-14mm, Fjäderns innerdiameter ca 85mm, totallängd ca 400mm och ca 10-12 varv. Exakta mått beror ju på vilka egenskaper du vill ha, men jag har för mej att det finns en Mercedesfjäder som är ganska lik V4:ans rallyframfjäder.

        Pelle

          oktober 2, 2006 at 13:22 #98856

          Det finns framfjädrar till V4 att köpa från klubben, 400:- paret. Mekonomen har både fram- och bakfjäder, dom tar ca 420:- för bakfjädrarna och 440:- för framfjädrarna.

          Det är upp till dig hur hårt du vill ha. En fjäder blir något hårdare när du kapar den (färre varv som fjädrar) så tar du nya standardfjädrar och kapar så får du både lägre och något hårdare. Vill du ha det hårt kan du sätta bakfjädrar från og900 fram och v4 framfjädrar bak och kapa till önskad höjd.

            Anonym
            oktober 3, 2006 at 19:42 #98857

            hmm så det är lite att gissa sig till när man ska in till biltemas lager o köpa…
            kan man inte göra en egen tråd där det finns att hitta andra bildelar, som andra hemma lagare har använt som passar till v4, nu när det brukar försvinna från de vanligaste bilaffärerna… (biltema, mekonomen)

            till min andra fråga hur gör man med bakbromsen, någon som vet ???

              oktober 3, 2006 at 20:23 #98858

              Bakbromsarna är inte problem pga att på en V4 ligger ca 75-85% av bromsförmågan fram.
              Mao trummorna duger bra jä… länge.

              jag kommer bygga om till skivor bak BARA för att kunna få tag på vättiga bromsmatrial till vättiga pengar.

              Fjäder fram till V4an:
              Ta og900 std bakfjäder och sätt fram.
              De har 15mm tråd, lite hårdare än V4 rallyfjädar.

              Bak vet de fa… bara leta på feltema enligt gammsaaben resept. Kan även testa V4 std framfjädarna bak.

                Anonym
                oktober 4, 2006 at 15:19 #98859

                tack för alla svar !!!
                kanske ska vara lite mer tydlig, tanken är att inte bara få bra bromsverkan fram, tänkte att om man byter till skivor fram så byter man väll också bulmönstret eller borrar man upp för v4 bultmönster :-S ???
                och då var tanken att hur i h-v gör man i bak för att få samma bultmönster som i fram ???

                  oktober 5, 2006 at 14:08 #98860

                  Om du ska byta till skivor fram på en 2T, så använd V4-grejor!! Det är enkelt och fint, och du behåller samma bultmönster!

                    oktober 5, 2006 at 18:42 #98861

                    Passa OG 900 bakfjädrarna som dom är eller måste dom kortas eller så ?
                    Micke

                      Anonym
                      oktober 6, 2006 at 08:53 #98862

                      ang. byte av skivor: tanken var att jag skulle få en annan bultcirkel, så andra fälgar kunde sättas på saaben, lite nyare alu fälgar eller något liknande, då behövs det ju bytas bultcirkel även i bak….
                      ni som kör med 4 bultat hur har ni fått dit det i bak ??? i fram finns det ju ganska “enkla” lösningar(vad jag kunnat läsa mig till), men trumm bromsen bak… hur gör man ??

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.